Předmět: Kultura mluveného projevu

« Zpět
Název předmětu Kultura mluveného projevu
Kód předmětu KČJ/KMPV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Málková Jitka, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: 1. Úvodní výklady, náplň disciplíny, literatura oboru. Mluvené slovo a kultivovaná řečová komunikace. 2. Vstupní připravené projevy - analýza základních začátečnických chyb. 3. Správné dýchání jako základní předpoklad kvalitního řečového výkonu. Dechová cvičení. 4. Práce s hlasem, zvukové prostředky souvislé řeči, hlasová cvičení. 5. Zásady správné artikulace, artikulační cvičení. 6. Připravené projevy na zadané téma, slovní kontaktové prostředky. 7. Nonverbální prostředky komunikace - řeč těla. 8. Základy spisovné výslovnosti (ortoepie). 9. Vyjadřovací pohotovost - nepřipravené projevy s dodržením ortoepických zásad. 10. Připravené projevy na volné téma. 11. Výrazné čtení - poslech a analýza vzorové nahrávky, společné čtení. 12. Výrazné čtení - prezentace textů dle vlastního výběru. 13. Závěrečná vystoupení a jejich analýza. Hodnocení práce v semináři.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady
Výsledky učení
studenti - efektivně zacházejí s hlasem a dechem při mluveném projevu, - využívají hlasu pro zvýšení přesvědčivosti, plasticity a emotivnosti sdělení, - aplikují ortoepická pravidla v řeči, - formulují své myšlenky a vyjadřují je srozumitelně a kultivovaně, - přizpůsobují výslovnostní styl modelové komunikační situaci, - uplatňují neverbální prostředky komunikace, - získají a udrží pozornost posluchačů, - analyzují vlastní přednosti a nedostatky a náležitě s nimi pracují
Vyučovací metody
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • DeVito, Joseph A. Základy mezilidské komunikace : 6. vydání. 1. vyd. [i.e. 2. vyd.]. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2018-0.
  • Hájková, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1990-0.
  • Hierhold, Emil. Rétorika a prezentace : jak s jistotou působivě prezentovat a přednášet . tipy a triky pro úspěšnou prezentaci : vizuální a verbální techniky : přesvědčovací a argumentační strategie : od flipchartu po PowerPoint. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0782-9.
  • Hůrková, Jiřina. Česká výslovnostní norma. 1. vyd. Praha : Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X.
  • Jelínek, Milan; Švandová, Blažena. Argumentace a umění komunikovat. Vyd. 1. Brno : Pedagogická univerzita Masarykovy univerzity, 1999. ISBN 80-210-2186-1.
  • Kohout, Jaroslav. Rétorika : umění mluvit a jednat s lidmi. 4., dopl. vyd. Praha : Management Press, 2002. ISBN 80-7261-072-4.
  • Kraus, Jiří. Rétorika a řečová kultura. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0898-7.
  • Krobotová, Milena. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0187-8.
  • Lewis, David. Tajná řeč těla. Praha : Victoria Publ. a East Publ., 1998. ISBN 80-85605-49-X.
  • Málková Jitka. Mluvený projev učitele ve výukové komunikaci. Plzeň: ZČU, 2013. ISBN 978-80-261-0283-0.
  • Maříková, Marie. Rétorika : manuál komunikačních dovedností. Praha : Professional Publishing, 2002. ISBN 80-86419-31-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní