|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Problematika zobrazení prostoru v poezii - puchmajerovci. 2. Dtto, M. M. Z. Polák. 3. Óda - A. J. Puchmajer. 4. Balada - Š. J. K. Hněvkovský. 5. K. H. Mácha. 6. K. H. Mácha a K. J. Erben. 7. K. J. Erben - kompoziční postupy v Kytici z pověstí národních. 8. K. J. Erben - B. Němcová - pohádka. 9. B. Němcová - Babička. 10. Cestopis - M. M. Z. Polák, J. Kollár, K. Havlíček Borovský, J. Neruda. 11. K. Havlíček Borovský - charakteristika verše. 12. A. Jirásek - Mezi proudy. 13. J. Linda, J. K. Tyl, J. Vrchlický a hagiografie. Výběr interpretovaných děl se může měnit podle aktuálního zájmu posluchačů a potřeb semináře.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Seminární výuka, Seminář
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat tři základní vývojové periody české literatury |
| pojmenovat periody vývoje české literatury 19. století |
| definovat základní literární druhy a žánry |
| vysvětlit význam uměleckých jazykových prostředků |
| Odborné dovednosti |
|---|
| chronologicky seřadit periody vývoje české literatury 19. století |
| přiřadit vybrané dílo k odpovídajícímu literárnímu druhu a žánru |
| vybrat metaforu a vysvětlit její uplatnění v textu |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| student: - je schopen samostatně řešit předmětnou problematiku, - si průběžně zvyšuje interpretační dovednosti a čtenářskou kompetenci, - dokáže objektivizovat a argumentačně podpořit vlastní názory a nová zjištění, - vhodně komparuje dobovou tematiku s tematikou textů z jiných období |
| podrobně charakterizovat periody vývoje české literatury 19. století |
| přiřadit dílo a autora k jednotlivým periodám vývoje literatury 19. stol |
| určit u díla odpovídající literární druh, žánr i výrazovou formu |
| vysvětlit aktualizaci tematiky ve vývoji literatury 19. století |
| určit u jednotlivých děl odpovídající kompoziční postup |
| pojmenovat a charakterizovat vybrané umělecké jazykové prostředky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| obhájit objektivizovaný názor před auditoriem |
| prokázat vliv doby (historického kontextu) na autora a literární dílo |
| provést rozbor vybrané tematiky a prokázat její aktualizaci při komparaci jednotlivých literárních děl |
| interpretovat vybrané umělecké prostředky |
| specifikovat a popsat vztah mezi literární předlohou a její adaptací |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Diskuse, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s diskusí, |
| Samostudium, |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Diskuse, |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Primární literatura - jednotlivá vydání literárních děl.
-
Haman, Aleš-Tureček, Dalibor et. al. Český a slovenský literární parnasismus. Brno, 2015.
-
Janáčková, Jaroslava. Česká literatura 19. století : Od Máchy k Březinovi : Učebnice pro ZŠ, SŠ a VŠ. 1. vyd. Praha : Scientia, 1994. ISBN 80-85827-41-7.
-
Polák, Josef. Česká literatura 19. století : Vysokošk. učebnice pro studující stud. oborů Čes. jazyk a lit. a Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů - aprobační předmět čes. jazyk a lit. na filozof. a pedagog. fakultách. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-23906-4.
|