Course: Classroom Observation

« Back
Course title Classroom Observation
Course code KČJ/NAPX
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Bachelor
Year of study 2
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Písková Růžena, Mgr. Ph.D.
Course content
Students' class inspections at secondary or grammar school in accordance with students' specialisation.

Learning activities and teaching methods
One-to-One tutorial, Internship, Self-study of literature, Field trip
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 40 hours per semester
  • Practical training (number of hours) - 20 hours per semester
prerequisite
Knowledge
No particular prerequisites specified.
Skills
no particular prerequisites specified
Competences
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
assess the didactic effectiveness of teaching methods and forms of work
Skills
record the course of the class
actively participate in the analysis of teaching hours
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Internship
Field trip
Self-study of literature
One-to-One tutorial
Skills
Task-based study method
Skills demonstration
Competences
Task-based study method
Skills demonstration
assessment methods
Knowledge
Seminar work
Self-evaluation
Skills
Continuous assessment
Skills demonstration during practicum
Competences
Continuous assessment
Self-evaluation
Recommended literature
  • Učebnice a metodické příručky, literatura uvedená v rámci didaktiky předmětu, didaktiky jazyka a didaktiky literatury.
  • ČECHOVÁ, Marie, SPĚVÁČKOVÁ, Martina. eds. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině 2. Plzeň, 2021. ISBN 978-80-261-1011-8.
  • ČECHOVÁ, Marie, SPĚVÁČKOVÁ, Martina. eds. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0874-0.
  • Lederbuchová, L.; Vejvodová, J.; Suda, Z. Český jazyk a literatura. In: Pedagogická praxe na základní a střední škole.. Západočeská univerzita, Plzeň, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • Slavík, Jan; Janík, Tomáš; Najvar, Petr; Knecht, Petr. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Suda, Zdeněk. Několik poznámek k blokové pedagogické praxi na 2. stupni ZŠ. In: Pedagogická praxe v přípravě budoucích učitelů.. Západočeská univerzita v Plzni, 2006.
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; HÁJKOVÁ, Eva; ELIÁŠKOVÁ, Klára; LIPTÁKOVÁ, Ľudmila; SZYMAŃSKA, Marta. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; ŠMEJKALOVÁ, Martina. Průvodce začínajícího češtináře. Praha, 2016. ISBN 978-80-7290-949-0.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester