Course: Classroom Observation

« Back
Course title Classroom Observation
Course code KČJ/NASPX
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study 3
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Písková Růžena, Mgr. Ph.D.
Course content
Students' class inspections at secondary or grammar school in accordance with students' specialisation.

Learning activities and teaching methods
One-to-One tutorial, Internship, Self-study of literature, Field trip
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 40 hours per semester
  • Practical training (number of hours) - 20 hours per semester
prerequisite
Knowledge
No particular prerequisites specified.
Skills
no particular prerequisites specified
Competences
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
assess the didactic effectiveness of teaching methods and forms of work
Skills
record the course of the class
assess the didactic effectiveness of teaching methods and forms of work
Competences
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Internship
Field trip
One-to-One tutorial
Self-study of literature
Skills
Task-based study method
Field trip
Competences
Skills demonstration
Discussion
assessment methods
Knowledge
Continuous assessment
Seminar work
Skills
Skills demonstration during practicum
Continuous assessment
Competences
Skills demonstration during practicum
Continuous assessment
Recommended literature
  • Učebnice a metodické příručky, literatura uvedená v rámci didaktiky předmětu, didaktiky jazyka a didaktiky literatury.
  • ČECHOVÁ, Marie, SPĚVÁČKOVÁ, Martina. eds. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině 2. Plzeň, 2021. ISBN 978-80-261-1011-8.
  • ČECHOVÁ, Marie, SPĚVÁČKOVÁ, Martina. eds. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0874-0.
  • Lederbuchová, L.; Vejvodová, J.; Suda, Z. Český jazyk a literatura. In: Pedagogická praxe na základní a střední škole.. Západočeská univerzita, Plzeň, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • Slavík, Jan; Janík, Tomáš; Najvar, Petr; Knecht, Petr. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Suda, Zdeněk. Několik poznámek k blokové pedagogické praxi na 2. stupni ZŠ. In: Pedagogická praxe v přípravě budoucích učitelů.. Západočeská univerzita v Plzni, 2006.
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; HÁJKOVÁ, Eva; ELIÁŠKOVÁ, Klára; LIPTÁKOVÁ, Ľudmila; SZYMAŃSKA, Marta. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; ŠMEJKALOVÁ, Martina. Průvodce začínajícího češtináře. Praha, 2016. ISBN 978-80-7290-949-0.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Geography in Education (1) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Russian Language in Education (1) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter