|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
statistika: počet cizinců v ČR, vývoj, cizinci v ČR podle země původu, podle typu pobytu, podle zaměstnání sociokulturní rozdíly: terminologie, tematické oblasti, problémové situace komunikace: terminologie, specifika verbální a neverbální komunikace, optimální komunikace s cizinci, problémové situace stereotypy a předsudky: vymezení pojmů, kritické myšlení, předsudky a jejich důsledky dítě-cizinec ve škole, rodič-cizinec organizace zabývající se problematikou cizinců
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 22 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| kriticky posoudit zdroje informací |
| Odborné dovednosti |
|---|
| kriticky posoudit zdroje informací |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| komunikační schopnosti všeobecný rozhled |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit základní otázky sociokulturní problematiky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| v rámci komunikace v češtině volit jazykové prostředky s ohledem na komunikativní situaci |
| efektivně komunikovat s cizincem na verbální i neverbální úrovni |
| rozpoznat předsudky |
| kriticky posoudit zdroje informací |
| orientovat se v sociokulturní problematice |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| přednáška s diskuzí a aktivizací studentů |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| exkurze řešení problémů |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Skupinová výuka, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Řešení problémů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| referát na téma sociokulturní rozdíly |
| Kolokvium, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| demonstrace dovedností - komunikace s cizincem |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
DeVito, Joseph A. Základy mezilidské komunikace : 6. vydání. 1. vyd. [i.e. 2. vyd.]. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2018-0.
-
KKŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme : kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha : Nakl. Svoboda, 1988.
-
Nelešovská, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
-
Průcha, Jan. Interkulturní komunikace. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1.
-
Průcha, Jan. Interkulturní psychologie : [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-709-1.
-
Skřejpek, Michal,; Bělovský, Petr; Stloukalová, Kamila. Cizinci, hranice a integrace v dějinách. 2016. ISBN 978-80-87284-62-9.
|