Course: Teaching Practice

« Back
Course title Teaching Practice
Course code KČJ/PSŠ
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study 1
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vejvodová Jana, PaedDr. CSc.
  • Písková Růžena, Mgr. Ph.D.
Course content
Students' practical teaching at grammar school.

Learning activities and teaching methods
One-to-One tutorial, Internship, Skills demonstration, Self-study of literature, Field trip
  • Practical training (number of hours) - 30 hours per semester
prerequisite
Knowledge
follow up hearing practice
to finish class inspections at grammar school
Skills
to finish class inspections at grammar school
Competences
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
to make self-assessments in performing activities
to distinguish a functionally structured teaching unit regarding the knowledge of methodology
to assess the didactic effectiveness of teaching methods and forms of work
Skills
to process written preparations for classes autonomously
to undertake autonomous outputs
teaching methods
Knowledge
Internship
Field trip
One-to-One tutorial
Self-study of literature
Skills
Skills demonstration
Task-based study method
Competences
Internship
Task-based study method
assessment methods
Knowledge
Skills demonstration during practicum
Individual presentation at a seminar
Skills
Continuous assessment
Self-evaluation
Competences
Continuous assessment
Self-evaluation
Recommended literature
  • Učebnice a metodické příručky, literatura uvedená v rámci didaktiky předmětu, didaktiky jazyka a didaktiky literatury.
  • Adámková, Petra; Doležalová, Eliška; Hradilová, Darina; Kopečková, Michaela; Pešková, Šárka; Písková, Růžena; Rozehnalová, Marta; Peláková, Lucie; Štěpánková, Adéla; Tabakovičová, Michaela. Český jazyk pro život 7. Brno, 2022. ISBN 978-80-7358-419-1.
  • ČECHOVÁ, Marie, SPĚVÁČKOVÁ, Martina. eds. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině 2. Plzeň, 2021. ISBN 978-80-261-1011-8.
  • ČECHOVÁ, Marie, SPĚVÁČKOVÁ, Martina. eds. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0874-0.
  • Glombová, Hana; Hamzová, Anna; Hradilová, Darina; Mášová, Jana; Pešková, Šárka; Písková, Růžena, Tabakovičová, Michaela. Český jazyk pro život 6. Brno, 2021. ISBN 978-80-7358-350-7.
  • Hlaďo, P. Pedagogická praxe. Brno, Mendelova univerzita, 2010.
  • KEPKA, J. Pedagogická praxe na základní a střední škole.. Plzeň, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • Kolektiv (Rada didaktiků FPE). Pedagogická praxe - metodické pokyny. Západočeská univerzita v Plzni, 2000.
  • Lederbuchová, L.; Vejvodová, J.; Suda, Z. Český jazyk a literatura. In: Pedagogická praxe na základní a střední škole.. Západočeská univerzita v Plzni, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • Nelešovská, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
  • Písková, Růžena. Výuka českého jazyka a literatury v souvislostech. Brno, 2022. ISBN 978-80-7358-421-4.
  • SLAVÍK,J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; HÁJKOVÁ, Eva; ELIÁŠKOVÁ, Klára; LIPTÁKOVÁ, Ľudmila; SZYMAŃSKA, Marta. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; ŠMEJKALOVÁ, Martina. Průvodce začínajícího češtináře. Praha, 2016. ISBN 978-80-7290-949-0.
  • Švec, V.; Bradová, J. Učitel v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6620-5.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester