|
Vyučující
|
-
Soukupová Pavla, Mgr. Ph.D.
-
Písková Růžena, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Náslechy ve vybraných ZŠ, seznámení se školním prostředím, s organizací ve třídě a s prací učitele 2. Pozorování průběhu pedagogického procesu, vedení záznamového archu, popisné užití pedagogické terminologie 3. Analýza pozorovaných jevů, propojení praktické a teoretické stránky edukačního procesu 4. Reflexe vlastního cítění, vnímání, myšlení a potřeb. Postupné zapojování do edukačního procesu. 5. Předem a následně strukturovaná reflexe edukačního procesu pomocí reflektivních formulářů, vlastní sebereflexe. 6. Závěrečná rozprava a zhodnocení praxe, hodnocení, stanovení plánu profesního rozvoje.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 55 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - pozorovat výuku a pořizovat strukturovaný záznam z pozorování. - sledované jevy pojmenovat a zasadit do souvislostí - reflektovat sledovanou výuku, identifikovat didaktické formalizmy a navrhovat jednoduché alterace (návaznost na předmět KPG/ZRHV z bc. studia) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - pozorovat a reflektovat výuku |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - navrhnout, zpracovat a vyhodnotit strukturovaný záznam z pozorování výuky, - určit sledované kategorie a odborně správně je pojmenovat a zasadit do souvislostí - reflektovat sledovanou výuku, identifikovat a analyzovat kritické situace, didaktické formalizmy a navrhovat jednoduché alterace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - pozorovat a reflektovat výuku - aktivně se zapojit do asistence učiteli - svoji asistenci reflektovat a navrhovat vhodné alterace |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Skupinová konzultace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Portfolio, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
| Portfolio, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
SLAVÍK, Jan, Lenka HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ a Pavla SOUKUPOVÁ. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
TOMKOVÁ, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7290-982-7.
|