|
Vyučující
|
-
Pokorová Markéta, Mgr. Ph.D.
-
Novotný Jiří, Mgr.
-
Houdek Lukáš, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je vybavit studenty kompetencemi pro chápání literárního vývoje z hlediska historického, komparativního, souvislostního i estetického. Témata přednášek: Problematika discipliny Světová literatura. Základní literární směry ve vývoji literatury od počátků do současnosti. Hypotetické počátky literárního a uměleckého vývoje. Starověké literatury Egypta, Mezopotámie, Indie, Číny. Středověká literatura. Literatura období renesance a reformace. Literatura 17. a 18. století. Literatura 19. století - romantismus, realismus, umělecké směry přelomu 19. a 20. století. Literatura 20. století - meziválečná literatura, literatura pro roce 1945.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška
- Kontaktní výuka
- 80 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
| Odborné dovednosti |
|---|
| nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
| No particular prerequisites specified |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| Nejsou stanoveny žádné zvláštní předpoklady. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| studenti jsou schopni pochopit historický literární vývoj, jeho souvislosti literární i umělecké, souvislosti národní i nadnárodní, specifikum literární tvorby v různých obdobích a oblastech |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Studenti vysvětlí historický literární vývoh, národní i nadnárodní souvislosti v literatuře. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Řešení problémů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Ústní zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Světová literatura. 1.. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1984.
-
Světová literatura. 2., 19. století. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
-
Světová literatura. 3., 20. století do druhé světové války. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
-
Světová literatura. 4., Současná literatura. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
-
Černý, V. Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti 1. Praha, 1996.
-
Pospíšil, Ivo. Světové literatury 20. století v kostce : americká, britská, francouzská, italská, Latinské Ameriky, německá, ruská, španělská. 1. vyd. Praha : Libri, 1999. ISBN 80-85983-80-X.
-
Staněk, Josef. Dějiny světové literatury pro školy i soukromé studium s 59 podobiznami. Praha : Dědictví Havlíčkovo, 1932.
|