|
Vyučující
|
-
Hrdlička Milan, doc. PhDr. CSc.
-
Macháčková Dita, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Sociokulturní minimum pro vyučující češtiny jako cizího jazyka 1. Uvedení do problematiky sociokulturního minima, vymezení teminologie 2. Každodenní život (pracovní doba, volno, jídlo a pití, časové údaje) 3. Pracovní doba, pracovní režim; trávení volného času (sporty, hobby) 4. Životní úroveň v ČR (sociální jistoty, zdravotnictví, bydlení apod.) 5. Mezilidské vztahy, struktura rodiny, vztahy na pracovišti, na veřejnosti 6. Hodnoty, postoje (majetek, důvěra v instituce, tradice apod.) 7. Etnické menšiny a církve v ČR, národní identita; politika 8. Umění; významné osobnosti klasické hudby, výtvarného umění, literatury, divadla apod. 9. Vztah k humoru (tradice humoru v české kultuře) 10.Neverbální komunikace 11.Poskytování a přijímání pohostinství, rituály (svatba, narození dítěte, ukončení školy apod.) 12.Interkulturní dovednosti a praktické znalosti; Vyučující jako zprostředkovatel, nositel kultury; konfliktní situace, tabuová témata 13.Volné téma, shrnutí a hodnocení semestru
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury, Seminář
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| předpokládají se velmi dobré všeobecné znalosti českých reálií |
| Výsledky učení |
|---|
| student dokáže jinojazyčným mluvčím učícím se český jazyk adekvátním způsobem předat relevantní vědomosti, dovednosti, návyky. Dovede jednat s různými typy mluvčích, umí předcházet základním konfliktním situacím, je poučen o celé řadě národních sociokulturních specifik (včetně problémových okruhů, tabuových otázek aj.) |
| Vyučovací metody |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostudium, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Test, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bischofová, Jana; Hrdlička, Milan. Sociálně-kulturní minimum : pro azylanty a osoby požívající doplňkové ochrany. Praha : Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, ----.
-
Cvejnová, J. Co chcete vědět o České republice.
-
Cvejnová, Jitka. Co chcete vědět o České republice : učebnice reálií. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0255-5.
-
Hasil, J. Interkulturní aspekty mezikulturní komunikace.
-
Průcha, Jan. Interkulturní psychologie. 1. vyd. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6.
-
Průcha, Jan. Multikulturní výchova. Praha, 2006.
-
Šišková, Tatjana. Menšiny a migranti v České republice. Praha, 2001.
-
Vondroušová, A. České zvyky a obyčeje.
|