|
Vyučující
|
-
Chýlová Helena, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Vejvodová Jana, PaedDr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah 1. Základní pojmy ze slovotvorby, slovotvorná analýza slova. Zhodnocení pojetí učiva v různých učebnicích. 2. Základní pojmy z morfematiky, morfematická analýza slovního tvaru. 3. Systém slovních druhů, klasifikační kritéria, slovnědruhové přechody. Posouzení typů cvičení zaměřených na slovní druhy v různých učebnicích. 4. Jmenné kategorie. Hodnocení učiva v učebnicích z hlediska přiměřené náročnosti. 5. Typy skloňování. 6. Skloňování substantiv. Centrum a periférie v učivu o skloňování substantiv na 1. stupni ZŠ. 7. Adjektiva a jejich skloňování. Hodnocení učiva v učebnicích z hlediska přiměřené náročnosti. 8. Pronomina a jejich skloňování. 9. Sémantická klasifikace numeralií, skloňování numeralií. 10. Slovesné kategorie. Propojení učiva s komunikační a slohovou výchovou. Posouzení didaktické účinnosti cvičení v učebnicích. 11. Třídění sloves. 12. Adverbia, prepozice, konjunkce. 13. Partikule, interjekce. https://portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/kcj/scj1/studijni-materialy.html
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
- Kontaktní výuka
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit základní lingvistické pojmy |
| zařadit jednotlivé lingvistické pojmy k jazykovým rovinám, do nichž patří |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat správně lingvistické pojmy při analýze textu z hlediska komunikační situace a výstavby textu, z hlediska syntaktického, morfologického, lexikálně sémantického, slovotvorného a morfematického, fonetického a fonologického, pravopisného a stylistického |
| rozlišit při analýze textu jazykové a mimojazykové skutečnosti |
| aplikovat získané vědomosti v oblasti pravopisu lexikálního, morfologického i syntaktické |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit problematiku třídění slovních druhů |
| vysvětlit slovnědruhové přechody |
| vysvětlit významy gramatických kategorií |
| vysvětlit vztah mezi morfologickou a syntaktickou rovinou jazyka |
| vysvětlit rozdíl mezi cílem rozboru slovotvorného a cílem rozboru stavby slova |
| definovat základní pojmy slovotvorby a morfematiky |
| vysvětlit vztah slova základového a slova nově utvořeného |
| vysvětlit podstatu pojmu onomaziologická kategorie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| provést morfologický rozbor jednotlivých tvarů v zadaném textu, určit mluvnické významy slov ohebných |
| utvořit slovesný tvar podle zadaných mluvnických kategorií |
| užít slovnědruhové homonymum ve větě v různé slovnědruhové platnosti |
| zvolit jeden z dubletních tvarů, které jsou stylově odlišné, vhodně podle kontextu |
| provést slovotvorný i morfematický rozbor didakticky vhodných slov |
| zařadit nově utvořené slovo ke slovotvorným kategoriím |
| zhodnotit pojetí učiva z morfologie, slovotvorby a morfematiky v různých učebnicích a posoudit didaktickou účinnost jednotlivých pojetí |
| evaluate the concepts of the curriculum in morphology, word formation and morphematics in various textbooks and assess the didactic effectiveness of individual concepts, |
| identifikovat kritická místa kurikula ve výuce morfologie, slovotvorby a morfematiky, provést jejich analýzu a navrhnout alteraci |
| identify critical areas of the curriculum in the teaching of morphology, word formation and morphematics, analyze them and propose alteration. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Demonstrace dovedností, |
| Diskuse, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Přednáška s diskusí, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Formativní hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Formativní hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Čechová, Marie. Čeština - řeč a jazyk. [1. vyd.]. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-12-9.
-
Havlová, I., Schneiderová, E., Štěrbová, L. Český jazyk A pro studující učitelství 1. stupně ZŠ a SpPg: (fonetika, morfologie, lexikologie).. Praha, 1999. ISBN 80-86039-94-3.
-
Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois. Česká mluvnice : Vysokošk. učebnice. 6. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Hubáček, Jaroslav; Jandová, Eva; Svobodová, Jana. Čeština pro učitele. Vyd. 1. Opava : Optys, 1996. ISBN 80-85819-41-4.
-
Kolářová, I., Klímová, K., Hauser, P., Ondrášková, K. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně ZŠ. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-3358-6.
-
Krobotová, Milena. Cvičení z českého tvarosloví. Olomouc, 1996. ISBN 8070676736.
|