Předmět: Vývoj jazyka

« Zpět
Název předmětu Vývoj jazyka
Kód předmětu KČJ/VJBZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Spěváčková Martina, Mgr. Ph.D.
  • Pasáčková Eva, PhDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Diachronní přístup ke zkoumání jazyka. Periodizace vývoje češtiny. Její praslovanský původ - vývojové tendence v klasické praslovanštině. 2. Základní vývojové procesy v praslovanštině. Vymezení větví slovanských jazyků. 3. Staroslověnština - charakteristika jazykového systému. Vztah staroslověnštiny k češtině a k české kultuře. 4. Charakteristika staročeského období - 14. století. 5. Charakteristika staročeského období - 15. století. 6. Humanistická čeština - vývoj všech jazykových rovin, především roviny lexikální a syntaktické. Vztah k latině. 7. Barokní čeština - vývoj všech jazykových rovin, především roviny lexikální. Vývojový vztah k novočeštině. 8. Základy spisovné novočeštiny v národním obrození. 9. Vývoj mluvnické normy v devatenáctém století. Nejvýznamnější osobnosti české jazykovědy. 10. Vývoj mluvnické normy na přelomu 19. a 20. století. Názory časopisu Naše řeč. 11. Pražský lingvistický kroužek - strukturalizmus. Názora na kodifikaci spisovného jazyka. 12. Vývoj spisovného jazyka po druhé světové válce. 13. Stratifikace národního jazyka. Vývoj dialektů, interdialektů, obecné češtiny, spisovného jazyka. Seminář: 1. Úvod - základní metody zkoumání vývoje jazyka. Prameny. Literatura. Pravopisné systémy. 2. Rozbor jazykového materiálu se zaměřením na objasnění vývojových procesů praslovanštiny. 3. Četba a interpretace staroslověnského textu. 4. Rozbor jazykového materiálu se zaměřením na vývojové procesy staročeského období (Dalimilova kronika). 5. Rozbor jazykového materiálu se zaměřením na vývojové procesy staročeského období (staročeská próza). 6. Rozbor jazyka J. A. Komenského - zejména syntaktických jazykových prostředků. 7. Rozbor jazyka humanistických děl. 8. Četba a rozbor barokních tisků. Pravopisné zásady. 9. Rozbor názorů obrozeneckých mluvnic. 10. Rozbor slovotvorného systému češtiny národního obrození -jazykový materiál Jungmannova slovníku. 11. Rozbor českého jazyka druhé poloviny 19. století. 12. Rozbor názorů představitelů PLK. 13. Hodnocení - testy.

Studijní aktivity a metody výuky
Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Přednáška, Seminář
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit kritéria klasifikace českých hlásek
vysvětlit stavbu tvaru slova
vysvětlit slovotvorné způsoby a postupy v současné češtině
vysvětlit morfologické významy jmen a sloves v současné češtině
vysvětlit deklinační a konjugační systém současné češtiny
klasifikovat indoevropské a slovanské jazyky
Odborné dovednosti
interpretovat komunikát současné češtiny v rovině hláskoslovné, lexikální a morfologické
provést všestranný jazykový rozbor komunikátu současné češtiny
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat vývoj jazykové situace na našem území od počátků do přelomu 19. a 20. století
vysvětlit vývojové proměny funkcí češtiny v závislosti na historickém vývoji české společnosti
vyjmenovat a popsat nejdůležitější prameny poznání každé vývojové etapy
vysvětlit hlavní vývojové procesy hláskoslovného a morfologického subsystému českého jazyka
Odborné dovednosti
s porozuměním číst vybraný transliterovaný text z kteréhokoliv období vývoje češtiny
charakterizovat jazykové prostředky užité v textu z hlediska jejich funkčnosti a z hlediska vývoje češtiny v daném období
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení problémů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s demonstrací,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
formativní hodnocení: průběžné testy
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Test,
formativní hodnocení: průběžné testy
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • http://vokabular.ujc.cas.cz.
  • Alena M. Černá. Čeština Daniela Adama z Veleslavína. Praha, 2022. ISBN 978-80-7470-409-3.
  • Cuřín, František. Vývoj spisovné češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
  • Dittmann, Robert. Čeština a dějiny. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3549-7.
  • Havránek, Bohuslav. Vývoj českého spisovného jazyka. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
  • Komárek, Miroslav; Bláha, Ondřej. Dějiny českého jazyka. Vyd. 1. Brno : Host, 2012. ISBN 978-80-7294-591-7.
  • Kosek, Pavel. Historická mluvnice češtiny - překlenovací seminář. Brno, 2014. ISBN 978-80210-6975-6.
  • Lamprecht, Arnošt; Bauer, Jaroslav; Šlosar, Dušan. Historická mluvnice češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
  • Nejedlý, Petr a kol. Slovotvorný vývoj deverbálních substantiv ve staré a střední češtině. Praha, 2019. ISBN 978-80-200-3087-0.
  • Porák, Jaroslav. Cvičebnice staročeského tvarosloví. Praha : Univerzita Karlova, 1980.
  • Šlosar, Dušan; Večerka, Radoslav; Dvořák, Jan; Malčík, Petr. Spisovný jazyk v dějinách české společnosti. Brno, 2009. ISBN 978-80-7294-311-1.
  • Večerka, Radoslav. Slovanské počátky české knižní vzdělanosti. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1963.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Umění a užité umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Umění a užité umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Umění a užité umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Obory z oblasti historie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Obory z oblasti historie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Obory z oblasti historie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Obory z oblasti historie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Obory z oblasti historie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Umění a užité umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Umění a užité umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní