Course: Pre-school Aspects of Elementary Reading and Writing

« Back
Course title Pre-school Aspects of Elementary Reading and Writing
Course code KČJ/ZCG
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study 2
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Nováková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
Course content
1. Language education in the preschool age. 2. Methods, means and forms of development of knowledge, thought and speech by the children at the age of five to six. 3. Preschool training in teaching reading and writing as a part of prevention of educational difficulties. 4. Preparing to write the content in the kindergarten. 5. Method Good start, left-handed child. 6. Children with school suspension and their successful start in school. 7. Didactic games and exercises for successful entry into school. 8. Graphomotoric methodology, drawing exercises, rhythmic exercises released in the pictures ? stories. 9. Planning language educational work in kindergartens. 10. Methodology of child language development - vocabulary, pronunciation, development of a coherent expression 11. Games with vowels and letters. 12. The current firts textbooks and copy books for the 1st class of primary school, training methods reading and writing in the 1st class. 13. Puppet theater in kindergarten, literary education.

Learning activities and teaching methods
Multimedia supported teaching, Individual study, Students' self-study, Lecture, Seminar
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 20 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 35 hours per semester
prerequisite
Knowledge
objasnit základní pojmy z vývojové psychologie, pedagogické psychologie a obecné didaktiky
objasnit základní pojmy z lingvistických disciplín na středoškolské úrovni
Skills
používat ve svém projevu spisovný český jazyk
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti
learning outcomes
Knowledge
reflexe konkrétních metodických postupů v rámci vývoje pregramotnosti
explain the relationship between brain, sensory, and motor development and the process of reading and writing
create appropriate drawing hand-release exercises for children
explain laterality development in children
describe child's hand grip development
create pre-reading activities
Skills
metakognice a sebereflexe při nácviku rozvoje spolupráce mozkových hemisfér a vyhranění laterality
deliver a correct dominant and non-dominant hand grip
Competences
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture with visual aids
Interactive lecture
Multimedia supported teaching
Seminar
Task-based study method
Discussion
Skills demonstration
Cooperative instruction
Staging methods, role playing
Skills
Lecture with visual aids
Interactive lecture
Multimedia supported teaching
Practicum
Cooperative instruction
Staging methods, role playing
Students' portfolio
Skills demonstration
Task-based study method
assessment methods
Knowledge
Combined exam
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Test
Test v případě neúčasti na výuce.
Skills
Skills demonstration during practicum
Recommended literature
  • Bogdanowicz, M.; Swierkoszová, J. Metoda Dobrého startu. Ostrava, 1998.
  • Držalová,A. Jak plánovat a efektivně pracovat s předškolními dětmi. Plzeň, 2003.
  • Holle, B. Die motorische und perzeptielle Entwicklung des Kindes. Landsberg, 2011. ISBN 978-3-407-22076-9.
  • Looseová, Antje C.; Dienerová, Gudrun; Piekertová, Nicole. Grafomotorika pro děti předškolního věku : cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-540-7.
  • Lynch, Charlotte; Kidd, Julia. Cvičení pro rozvoj řeči : prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-571-7.
  • Matějček,Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha, 2002.
  • Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-210-6.
  • Opravilová,E. Rok v mateřské škole. Praha, 2003.
  • Pařezová,J. Vývoj dětské řeči v předškolním věku. Brno, 1987.
  • Santlerová,K., Sýkorová,H. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno, 1994.
  • Tomášková, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
  • Weaver, Mary. 300 her a cvičení pro úspěšný vstup do školy. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-512-1.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester