Lecturer(s)
|
-
Nováková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Language education in the preschool age. 2. Methods, means and forms of development of knowledge, thought and speech by the children at the age of five to six. 3. Preschool training in teaching reading and writing as a part of prevention of educational difficulties. 4. Preparing to write the content in the kindergarten. 5. Method Good start, left-handed child. 6. Children with school suspension and their successful start in school. 7. Didactic games and exercises for successful entry into school. 8. Graphomotoric methodology, drawing exercises, rhythmic exercises released in the pictures ? stories. 9. Planning language educational work in kindergartens. 10. Methodology of child language development - vocabulary, pronunciation, development of a coherent expression 11. Games with vowels and letters. 12. The current firts textbooks and copy books for the 1st class of primary school, training methods reading and writing in the 1st class. 13. Puppet theater in kindergarten, literary education.
|
Learning activities and teaching methods
|
Multimedia supported teaching, Individual study, Students' self-study, Lecture, Seminar
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 35 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
objasnit základní pojmy z vývojové psychologie, pedagogické psychologie a obecné didaktiky |
objasnit základní pojmy z lingvistických disciplín na středoškolské úrovni |
Skills |
---|
používat ve svém projevu spisovný český jazyk |
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
reflexe konkrétních metodických postupů v rámci vývoje pregramotnosti |
explain the relationship between brain, sensory, and motor development and the process of reading and writing |
create appropriate drawing hand-release exercises for children |
explain laterality development in children |
describe child's hand grip development |
create pre-reading activities |
Skills |
---|
metakognice a sebereflexe při nácviku rozvoje spolupráce mozkových hemisfér a vyhranění laterality |
deliver a correct dominant and non-dominant hand grip |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture with visual aids |
Interactive lecture |
Multimedia supported teaching |
Seminar |
Task-based study method |
Discussion |
Skills demonstration |
Cooperative instruction |
Staging methods, role playing |
Skills |
---|
Lecture with visual aids |
Interactive lecture |
Multimedia supported teaching |
Practicum |
Cooperative instruction |
Staging methods, role playing |
Students' portfolio |
Skills demonstration |
Task-based study method |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Test |
Test v případě neúčasti na výuce. |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Recommended literature
|
-
Bogdanowicz, M.; Swierkoszová, J. Metoda Dobrého startu. Ostrava, 1998.
-
Držalová,A. Jak plánovat a efektivně pracovat s předškolními dětmi. Plzeň, 2003.
-
Holle, B. Die motorische und perzeptielle Entwicklung des Kindes. Landsberg, 2011. ISBN 978-3-407-22076-9.
-
Looseová, Antje C.; Dienerová, Gudrun; Piekertová, Nicole. Grafomotorika pro děti předškolního věku : cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-540-7.
-
Lynch, Charlotte; Kidd, Julia. Cvičení pro rozvoj řeči : prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-571-7.
-
Matějček,Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha, 2002.
-
Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-210-6.
-
Opravilová,E. Rok v mateřské škole. Praha, 2003.
-
Pařezová,J. Vývoj dětské řeči v předškolním věku. Brno, 1987.
-
Santlerová,K., Sýkorová,H. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno, 1994.
-
Tomášková, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
-
Weaver, Mary. 300 her a cvičení pro úspěšný vstup do školy. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-512-1.
|