Course: English for Business Communication

« Back
Course title English for Business Communication
Course code UJP/EBC
Organizational form of instruction Tutorial
Level of course Bachelor
Year of study 3
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction English
Status of course Compulsory-optional, Optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Course availability The course is available to visiting students
Lecturer(s)
  • Šimková Květoslava, Mgr.
  • Fišer Václav, Mgr.
  • Bublíková Věra, Mgr. Bc.
Course content
Week 1 Introduction to the Course Cross-cultural Differences in Business Communication Week 2 Telephoning - telephoning across cultures and communication strategies Week 3 Presentations - presentation skills for business Week 4 Presentations - giving an impromptu presentation Week 5 Business Correspondence - developing writing skills in business Week 6 Business Meetings - types and structure Week 7 Business Meetings - giving a briefing, negotiating agreement Week 8 Negotiating deals Week 9 Persuasion and Influence in Business Communication Week 10 Business Conferences - preparation, guidelines for a teleconference Week 11 Business Conferences - taking part in a teleconference Week 12 Managing Business Risks - types of business risks and risk management process Week 13 Final Evaluation

Learning activities and teaching methods
Cooperative instruction, Multimedia supported teaching, Skills demonstration, Individual study, Practicum
  • Team project (50/number of students) - 10 hours per semester
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Presentation preparation (report in a foreign language) (10-15) - 16 hours per semester
prerequisite
Knowledge
- využívat jazykové kompetence na úrovni předmětu UJP/AC8B nebo na úrovni B2 dle Společného referenčního rámce pro jazyky, a to především:
- rozlišit gramatické struktury používané při základní formální i neformální společenské konverzaci a jejím porozumění
- rozlišit slovní zásobu a frazeologii používanou při základní formální i neformální společenské konverzaci a jejím porozumění
Skills
- shrnout a analyzovat informace získané četbou článků nebo zpráv týkajících se obecných témat
- shrnout a analyzovat informace získané poslechem týkajícím se obecných témat
- komunikovat a vést plynulý rozhovor na obecná témata
- vyjadřovat se k široké škále otázek, která se vztahují k obecným tématům
- napsat srozumitelné texty na širokou škálu obecných témat
Competences
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
- rozlišit základní kulturní odlišnosti v různých zemích podstatné v mezinárodním obchodním styku
- rozlišit základní principy efektivní komunikace
- rozlišit základní odlišnosti v mezinárodním telefonickém obchodním styku v některých zemích
- rozlišit slovní zásobu používanou při telefonickém rozhovoru se zahraničním obchodním partnerem
- rozlišit a pojmenovat základní části obchodní prezentace
- rozlišit základní principy efektivní obchodní prezentace a její přípravy
- pojmenovat jednotlivé vizuální prostředky používané při efektivní obchodní prezentaci
- rozlišit slovní zásobu používanou při popisu základních trendů v ekonomice
- rozlišit základní principy efektivního obchodního jednání a jeho přípravy
- rozlišit slovní zásobu používanou při efektivním obchodním jednání
- pojmenovat základní funkce osoby předsedající obchodnímu jednání
- pojmenovat a rozlišit základní typy obchodních jednání
Skills
- realizovat obchodní rozhovory se zahraničním obchodním partnerem v různých situacích
- připravit se na příchozí a odchozí telefonický rozhovor se svým zahraničním obchodním partnerem (stanovení cílů atd.)
- shrnout a analyzovat informace získané poslechem konkrétních telefonických obchodních rozhovorů
- realizovat telefonické rozhovory se zahraničním obchodním partnerem v různých situacích (řešení problému zákazníka apod.)
- popsat konkrétní trend v ekonomice pomocí grafu reálné hospodářské situace
- shrnout a analyzovat informace získané poslechem textu konkrétní obchodní prezentace
- realizovat obchodní prezentaci na zvolené téma
- shrnout a analyzovat informace získané poslechem konkrétního obchodního jednání
- realizovat konkrétní obchodní jednání na základě zadaného programu jednání
- vytvořit zápisky z obchodního jednání na základě sledování videonahrávky konkrétního jednání
- to summarize and evaluate business risks of a specific business situation
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Practicum
Multimedia supported teaching
Individual study
Textual studies
Staging methods, role playing
Lecture
Lecture with visual aids
Situation....
Students' portfolio
Skills
Practicum
Collaborative instruction
Discussion
Individual study
Staging methods, role playing
Lecture
Students' portfolio
Situation....
Competences
Practicum
Multimedia supported teaching
Individual study
Textual studies
Collaborative instruction
Discussion
assessment methods
Knowledge
Continuous assessment
Skills
Skills demonstration during practicum
Group presentation at a seminar
Continuous assessment
Competences
Continuous assessment
Skills demonstration during practicum
Group presentation at a seminar
Recommended literature
  • Bob Dignen & Ian McMaster. Effective International Business Communication. London, United Kingdom, 2013. ISBN 978-0-00-746056-4.
  • James Schofield & Anna Osborn. English for Business: Speaking. London, United Kingdom, 2011. ISBN 978-0-00-742323-1.
  • Kaate Baade, Christopher Holloway, John Hughes, Jim Scrivener & Rebecca Turner. Business Result Advanced Second Edition. Oxford, United Kingdom, 2018. ISBN 978-0-19-473906-1.
  • Michael Duckworth, John Hughes & Rebecca Turner. Business Result Upper-intermediate Second Edition. Oxford, 2018. ISBN 9780194739009.
  • Powell, Mark. International negotiations. Cambridge : Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-0-521-14992-1.
  • Sweeney, S. English for Business Communication. Cambridge, UK, 2003. ISBN 0-521-75449-6.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Economics Study plan (Version): Retail Management (2015) Category: Economy 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Economics Study plan (Version): Business Economics and Management (2015) Category: Economy 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Economics Study plan (Version): Retail Management (2015) Category: Economy 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: -