Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia latinské lék. terminologie. Počátky lékařské terminologie. Výslovnost, latiny, přízvuk. Latinská substantiva - rozdělení. Substantiva I. deklinace. Řecká substantiva skloňovaná podle lat. I. deklinace. Sloveso esse. 2. Substantiva II. dekl. Řecká substantiva skloňovaná podle II. deklinace. 3. Adjektiva I. a II. deklinace. Participium perfekta pasiva. Adverbia tvořená od adjektiv I. a II. deklinace -lexikálně. 4. Slovesa1.-4.konjugace. 5. Substantiva IV. a V. deklinace. 61. průběžný testSubstantiva II. deklinace - úvod.7. Substantiva III. deklinace - maskulina, feminina. 8.. Substantiva III. deklinace - neutra. 9. Řecká substantiva skloňovaná podle III. deklinace. 10. Adjektiva III. deklinace. 11.2. průbažný test. Participium prézenta aktiva. 12. Pravidelné, nepravidelné a neúplné stupňování adjektiv. 13. Číslovky.. 14. Zápočtový test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Seminární výuka
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
u předmětu Latinský jazyk nejsou vyžadovány žádné vstupní odborné znalosti, výuka je určena pro naprosté začátečníky |
Odborné dovednosti |
---|
u předmětu Latinský jazyk nejsou vyžadovány žádné vstupní odborné dovednosti výuka je určena pro naprosté začátečníky |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- správně vyslovovat základní latinské a řecké termíny |
- používat základní latinskou gramatiku |
- rozlišit pravidla tvorby latinských a řeckých termínů |
Odborné dovednosti |
---|
- přeložit z latiny nejběžnější lékařské výrazy, nezbytné pro jeho praxi v oboru |
- používat pasivně základní slovní zásobu latinských i řeckých lékařských výrazů včetně zkratek |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Skupinová výuka, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Písemná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Kábrt, J.; Kábrt, J. jr. Lexicon medicum. Praha : Galén, 2004.
-
Plašilová, J.- Kott, O.- Velichová, A. Latinský jazyk pro nelékařské zdravotnické obory. 2021.
|