|
Vyučující
|
-
Golovatina Varvara, Mgr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
1. týden - Základní pojmy ekonomiky 2. týden - Rozdíly v čísle podstatných jmen v ruštině a češtině, stupňování přídavných jmen a příslovcí, přídavná jména slovesná (přítomná činná), psaní předpon v ruštině 3. týden - Ekonomický systém a jeho funkce 4. týden - Užití modálních výrazů, odlišné vazby podstatných jmen, rod podstatných jmen v ruštině - odlišnosti od češtiny 5. týden - Tržní ekonomický systém 6. týden - Přístavková pojmenování v ruštině, přechodníky a jejich role v ruštině, překlad českého sponového slovesa být do ruštiny 7. týden - Nabídka a poptávka jako základní nástroje tržního hospodářství 8. týden - Pravopis a čtení zkratek, tvoření vidových dvojic v ruštině 9. týden - Ekonomické potřeby a spotřebitelé 10. týden - Číslovky a jejich vazby s počítaným předmětem, často používané vsuvky v ruštině a jejich pravopis 11. týden - Velké a malé podniky 12. týden - Vyjádření přibližnosti, podstatná jména slovesná a jejich tvoření 13. týden - Překlad českého mít do ruštiny Doplňkové informace pro studenty kombinované formy studia jsou v COURSEWARE.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Studium textů, Cvičení
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - prokázat znalosti na úrovni B1 dle SERR |
| - rozlišit I., II., III. skloňování podstatných jmen |
| - rozlišit skloňování tvrdých a měkkých přídavných jmen |
| - rozlišit I. a II. časování sloves |
| - rozlišit tvary přítomného minulého a budoucího času |
| - rozlišit tvary oznamovacího, rozkazovacího a podmiňovacího způsobu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - používat běžné gramatické struktury a slovní zásobu v situacích každodenního života |
| - napsat souvislý srozumitelný text na obecné téma |
| - shrnout informace v krátkých článcích a zprávách v každodenním kontextu |
| - analyzovat hlavní myšlenky týkající se běžných témat, se kterými se pravidelně setkává v práci, ve škole, ve volném čase |
| - stručně vysvětlit a odůvodnit své názory a plány |
| - popsat své zážitky a události, sny, naděje a cíle |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - rozlišovat základní terminologii mikro a makroekonomie |
| - rozlišovat přechodníky |
| - rozlišovat číslovky a jejich vazby s počítaným předmětem |
| - rozlišovat tvary stupňování přídavných jmen a příslovcí |
| - rozlišovat tvary přídavných jmen slovesných |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - číst s porozuměním neadaptované texty s ekonomickou tematikou |
| - diskutovat na základě textu o dané problematice |
| - najít v textu potřebnou informaci |
| - v písemném i ústním projevu aplikovat odpovídající gramatické a lexikální obraty a konstrukce |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Samostatná práce studentů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Skupinová výuka, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostatná práce studentů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Balcar, Milan. Ruská gramatika v kostce. 1. vyd. Voznice : Leda, 1999. ISBN 80-85927-56-X.
-
Balcar, Milan. Sbírka cvičení k ruské gramatice. Vyd. 2. Praha : Oeconomica, 2002. ISBN 80-245-0305-0.
-
Horvátová, Marie. Textová cvičebnice ruštiny pro ekonomy I. 2., přeprac. vyd. Praha : Oeconomica, 2010. ISBN 978-80-245-1667-7.
-
Mrověcová, Ljuba. Obchodní ruština = [Russkij jazyk v torgovle] : vše, co potřebujete pro rozvoj písemného i ústního projevu. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1598-5.
|