Diplomová práce je zaměřena na výzkum vlivu pěveckých aktivit na formování některých z Eysenckových dimenzí osobnosti u dětí mladšího školního věku. Práce obsahuje teoretickou část, v níž jsme se zabývali osobností člověka a jejím vývojem, zpěvem a jeho historií a vlivem hudby a zpěvu na osobnost člověka. V další části diplomové práce se setkáváme s výzkumem, který jsme prováděli v 11 základních uměleckých školách a ve 4. třídě základní školy. Hypotézy jsme ověřovali pomocí standardizovaného dotazníku B-J.E.P.I. Výsledky tohoto dotazníku byly navíc obohaceny daty získanými z modifikovaného dotazníku SUPSO.
Anotace v angličtině
The main focus of this Master's thesis is the research on the way in which singing activities influence the formation of some of Eysenck's dimensions of personality in younger school children. The theoretical part of the thesis concentrates on human personality and its development, singing and its history, and the impact of music and singing on human personality. The other part of the thesis is based on research carried out in 11 elementary schools of arts and with regular elementary school pupils attending the 4th grade. We verified our hypotheses using the standard questionnaire B-J.E.P.I. Additionally, the results of this questionnaire have been enriched by data obtained from a modified version of the questionnaire SUPSO.
Klíčová slova
zpěv, hudba, rozvoj osobnosti, psychologie, mladší školní věk, vývojová psychologie, základní umělecké školy, dotazník B-J.E.P.I., dotazník SUPSO
Klíčová slova v angličtině
singing, music, evolution of the personality, psychology, younger school children, evolutionary psychology, elementary schools of arts, questionnaire B-J.E.P.I., questionnaire SUPSO
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na výzkum vlivu pěveckých aktivit na formování některých z Eysenckových dimenzí osobnosti u dětí mladšího školního věku. Práce obsahuje teoretickou část, v níž jsme se zabývali osobností člověka a jejím vývojem, zpěvem a jeho historií a vlivem hudby a zpěvu na osobnost člověka. V další části diplomové práce se setkáváme s výzkumem, který jsme prováděli v 11 základních uměleckých školách a ve 4. třídě základní školy. Hypotézy jsme ověřovali pomocí standardizovaného dotazníku B-J.E.P.I. Výsledky tohoto dotazníku byly navíc obohaceny daty získanými z modifikovaného dotazníku SUPSO.
Anotace v angličtině
The main focus of this Master's thesis is the research on the way in which singing activities influence the formation of some of Eysenck's dimensions of personality in younger school children. The theoretical part of the thesis concentrates on human personality and its development, singing and its history, and the impact of music and singing on human personality. The other part of the thesis is based on research carried out in 11 elementary schools of arts and with regular elementary school pupils attending the 4th grade. We verified our hypotheses using the standard questionnaire B-J.E.P.I. Additionally, the results of this questionnaire have been enriched by data obtained from a modified version of the questionnaire SUPSO.
Klíčová slova
zpěv, hudba, rozvoj osobnosti, psychologie, mladší školní věk, vývojová psychologie, základní umělecké školy, dotazník B-J.E.P.I., dotazník SUPSO
Klíčová slova v angličtině
singing, music, evolution of the personality, psychology, younger school children, evolutionary psychology, elementary schools of arts, questionnaire B-J.E.P.I., questionnaire SUPSO
Zásady pro vypracování
Analýza dostupné literaury a pramenů
Objasnění pěveckých činností z hlediska hudební a hlasové pedagogiky
Posouzení psychologických aspektů pěveckých činností a jejich vliv na rozvoj osobnosti dítěte
Stanovení výzkumného problému, výběr předmětu výzkumu a metod
Realizace dílčího výzkumu ve školním prostředí
Zpracování výsledků a dokončení praktické části DP
Sumarizace a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Analýza dostupné literaury a pramenů
Objasnění pěveckých činností z hlediska hudební a hlasové pedagogiky
Posouzení psychologických aspektů pěveckých činností a jejich vliv na rozvoj osobnosti dítěte
Stanovení výzkumného problému, výběr předmětu výzkumu a metod
Realizace dílčího výzkumu ve školním prostředí
Zpracování výsledků a dokončení praktické části DP
Sumarizace a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
HUSLER, F., RODDOVÁ-MARLINGOVÁ, Y. Zpěv. Ostrava: 1995.
POLEDŇÁK, I. Stručný slovník hudební psychologie. Praha: Supraphon, 1984.
ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2007.
SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha: SPN, 1990.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Osobnost a její rozvoj. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008.
VÁŇOVÁ, H., SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: 2002.
Seznam doporučené literatury
HUSLER, F., RODDOVÁ-MARLINGOVÁ, Y. Zpěv. Ostrava: 1995.
POLEDŇÁK, I. Stručný slovník hudební psychologie. Praha: Supraphon, 1984.
ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2007.
SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha: SPN, 1990.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Osobnost a její rozvoj. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008.
VÁŇOVÁ, H., SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: 2002.