Cílem mé práce bylo ukázat žákům v 5. ročníku ZŠ, jak se matematika v průběhu staletí měnila. Téma historie matematiky jsem použila jako motivační činitel v hodinách, kdy mým cílem bylo aktivovat žáky k učení a k poznávací potřebě vzhledem k matematice.
Žáci se v hodinách seznámili s matematikou i z jiného pohledu, než byli doposud zvyklí. Vzhledem k aktivitě a spolupráci žáků v hodinách usuzuji, že téma historie matematiky (zejména historické slovní úlohy) v přiměřené a srozumitelné podobě je vhodné jako motivace na 1. stupeň ZŠ.
Anotace v angličtině
The aim of my work was to show to the fifth grade pupils how the mathematics has been changing during the centuries. I used the main topic ? the mathematics history - as a motivational factor in my mathematics classes. My aims were to motivate the pupils to learn and to create a necessity of cognition of the mathematics.
In my classes the pupils have found the new kind of teaching mathematics.They have never seen it. Based on the fact that the activity and cooperation of the pupils have increased, I consider that mathematics history theme can be convenient as a motivational factor for teaching at a primary school.
Klíčová slova
historie matematiky, motivace, historické slovní úlohy, práce s dětmi, známí matematici
Klíčová slova v angličtině
mathematics history, motivation, historical words work, work with children, famous mathematic
Rozsah průvodní práce
91 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem mé práce bylo ukázat žákům v 5. ročníku ZŠ, jak se matematika v průběhu staletí měnila. Téma historie matematiky jsem použila jako motivační činitel v hodinách, kdy mým cílem bylo aktivovat žáky k učení a k poznávací potřebě vzhledem k matematice.
Žáci se v hodinách seznámili s matematikou i z jiného pohledu, než byli doposud zvyklí. Vzhledem k aktivitě a spolupráci žáků v hodinách usuzuji, že téma historie matematiky (zejména historické slovní úlohy) v přiměřené a srozumitelné podobě je vhodné jako motivace na 1. stupeň ZŠ.
Anotace v angličtině
The aim of my work was to show to the fifth grade pupils how the mathematics has been changing during the centuries. I used the main topic ? the mathematics history - as a motivational factor in my mathematics classes. My aims were to motivate the pupils to learn and to create a necessity of cognition of the mathematics.
In my classes the pupils have found the new kind of teaching mathematics.They have never seen it. Based on the fact that the activity and cooperation of the pupils have increased, I consider that mathematics history theme can be convenient as a motivational factor for teaching at a primary school.
Klíčová slova
historie matematiky, motivace, historické slovní úlohy, práce s dětmi, známí matematici
Klíčová slova v angličtině
mathematics history, motivation, historical words work, work with children, famous mathematic
Zásady pro vypracování
Motivace, její typy a postavení ve vyučování se zřetelem na vyučování matematiky. Stručná historie matematiky, přehled vývoje matematiky, zajímavé historické úlohy, figurální čísla. Sestavit činnostivyužívající některé náměty z historie matematiky a zjistit, do jaké míry jsou žáky akceptovány a vedou ke zvýšení zájmu o matematiku.
Časový plán:
1. do 30. 6. 2009 - studium literatury, příprava aktivit
2. do 30.12. 2009 - práce se žáky, vyhodnocení
3. do 15. 3. 2010 - závěrečné úpravy, přepis práce
Zásady pro vypracování
Motivace, její typy a postavení ve vyučování se zřetelem na vyučování matematiky. Stručná historie matematiky, přehled vývoje matematiky, zajímavé historické úlohy, figurální čísla. Sestavit činnostivyužívající některé náměty z historie matematiky a zjistit, do jaké míry jsou žáky akceptovány a vedou ke zvýšení zájmu o matematiku.
Časový plán:
1. do 30. 6. 2009 - studium literatury, příprava aktivit
2. do 30.12. 2009 - práce se žáky, vyhodnocení
3. do 15. 3. 2010 - závěrečné úpravy, přepis práce
Seznam doporučené literatury
Bečvář, J., Fuchs, E.: Historie matematiky I. Brno, JČMF, 1994.
Bečvář, J., Fuchs, E.: Historie matematiky II. Praha, Prometheus, 1997.
Bečvář, J., Fuchs, E.: Matematika v proměnách věků II. Praha, Prometheus, 2001.
Potůček, J.: Historie matematiky pro učitele. Plzeň, Pedagogické centrum, 2003.
Struik, D. J.: Dějiny matematiky. Praha, Orbis, 1963.
Seznam doporučené literatury
Bečvář, J., Fuchs, E.: Historie matematiky I. Brno, JČMF, 1994.
Bečvář, J., Fuchs, E.: Historie matematiky II. Praha, Prometheus, 1997.
Bečvář, J., Fuchs, E.: Matematika v proměnách věků II. Praha, Prometheus, 2001.
Potůček, J.: Historie matematiky pro učitele. Plzeň, Pedagogické centrum, 2003.
Struik, D. J.: Dějiny matematiky. Praha, Orbis, 1963.