Tématem této bakalářské práce je cenzura v americkém filmovém průmyslu, respektive sebe-cenzurní postupy používané v tomto průmyslu od počátku vývoje americké kinematografie, se zvláštním důrazem na současné problémy dnešního nejvýznamnějšího cenzurního orgánu, Americké filmové asociace (MPAA). Bakalářská práce je rozdělena do čtyř hlavních částí, z nichž první tři pojednávají o historii americké filmové cenzury a následném vývoji filmových ratingů a čtvrtá je pak věnována výhradně dnešním kontroverzím Americké filmové asociace a systému ratingů. První část popisuje filmovou cenzuru na počátku 20. století a osvětluje některé z důvodů, které vedly k zavedení nechvalně známého Produkčního kodexu. Druhá část je pak plně věnována tomuto kodexu a tudíž zachycuje období téměř třiceti let, kdy byl kodex v platnosti. Třetí část je zaměřena na období po roce 1968, ve kterém byl zaveden systém filmových ratingů. Sleduje vývoj tohoto systému a zároveň krátce zmiňuje některé faktory, které jeho vznik ovlivnily. Poslední část pak uvádí pět hlavních důvodů, pro které je ratingový systém v současnosti kritizován. V závěru pak práce nabízí náhled na možnosti tohoto systému v budoucnu.
Anotace v angličtině
The topic of this undergraduate thesis is the censorship in American film industry, or more precisely the self-censoring methods used within the industry since the beginning of the evolution of American cinema, with a particular emphasis on the contemporary problems of the today´s American chief censoring body, the Motion Picture Association of America (MPAA). The thesis is divided into four main sections, with the first three parts covering the history of American film censorship and the eventual development of the Film Rating System and with the fourth part dedicated solely to the modern-day controversies of the
MPAA and the System. The first part describes film censorship in the early 20th century and explains some of the reasons that led to the established of the notorious Production Code. The second part is then devoted purely to the Code and as such spans nearly three decades during which the Code was in effect. The third part focuses on the time period after the year 1968, when the Film Rating System was created. It follows the evolution of the System while also shortly mentioning some of the factors that motivated its creation. The final part then introduces five main reasons for which the Rating System is currently criticized. In the conclusion the thesis offers a look on the possibilities of the System in the future.
Klíčová slova
Cenzura, sebecenzura, americká kultura, americký film, systém filmových ratingů, Produkční kodex, Americká filmová asociace
Klíčová slova v angličtině
Censorship, Self-Censorship, American culture, American film, Film Rating System, Production Code, Motion Picture Association of America
Rozsah průvodní práce
51 s., přílohy: 6 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tématem této bakalářské práce je cenzura v americkém filmovém průmyslu, respektive sebe-cenzurní postupy používané v tomto průmyslu od počátku vývoje americké kinematografie, se zvláštním důrazem na současné problémy dnešního nejvýznamnějšího cenzurního orgánu, Americké filmové asociace (MPAA). Bakalářská práce je rozdělena do čtyř hlavních částí, z nichž první tři pojednávají o historii americké filmové cenzury a následném vývoji filmových ratingů a čtvrtá je pak věnována výhradně dnešním kontroverzím Americké filmové asociace a systému ratingů. První část popisuje filmovou cenzuru na počátku 20. století a osvětluje některé z důvodů, které vedly k zavedení nechvalně známého Produkčního kodexu. Druhá část je pak plně věnována tomuto kodexu a tudíž zachycuje období téměř třiceti let, kdy byl kodex v platnosti. Třetí část je zaměřena na období po roce 1968, ve kterém byl zaveden systém filmových ratingů. Sleduje vývoj tohoto systému a zároveň krátce zmiňuje některé faktory, které jeho vznik ovlivnily. Poslední část pak uvádí pět hlavních důvodů, pro které je ratingový systém v současnosti kritizován. V závěru pak práce nabízí náhled na možnosti tohoto systému v budoucnu.
Anotace v angličtině
The topic of this undergraduate thesis is the censorship in American film industry, or more precisely the self-censoring methods used within the industry since the beginning of the evolution of American cinema, with a particular emphasis on the contemporary problems of the today´s American chief censoring body, the Motion Picture Association of America (MPAA). The thesis is divided into four main sections, with the first three parts covering the history of American film censorship and the eventual development of the Film Rating System and with the fourth part dedicated solely to the modern-day controversies of the
MPAA and the System. The first part describes film censorship in the early 20th century and explains some of the reasons that led to the established of the notorious Production Code. The second part is then devoted purely to the Code and as such spans nearly three decades during which the Code was in effect. The third part focuses on the time period after the year 1968, when the Film Rating System was created. It follows the evolution of the System while also shortly mentioning some of the factors that motivated its creation. The final part then introduces five main reasons for which the Rating System is currently criticized. In the conclusion the thesis offers a look on the possibilities of the System in the future.
Klíčová slova
Cenzura, sebecenzura, americká kultura, americký film, systém filmových ratingů, Produkční kodex, Americká filmová asociace
Klíčová slova v angličtině
Censorship, Self-Censorship, American culture, American film, Film Rating System, Production Code, Motion Picture Association of America
Zásady pro vypracování
1. Introduction
2. The Censorship in the American Popular Culture
3. The History of Film Censorship
4. The Development of the Motion Picture Association of America Film Rating System
5. The Controversial Issues of the Current American Film Rating System
6. The Film Censorship as a Reflection of American Culture
7. Conclusion
Zásady pro vypracování
1. Introduction
2. The Censorship in the American Popular Culture
3. The History of Film Censorship
4. The Development of the Motion Picture Association of America Film Rating System
5. The Controversial Issues of the Current American Film Rating System
6. The Film Censorship as a Reflection of American Culture
7. Conclusion
Seznam doporučené literatury
Bernstein, Matthew. (2000). Controlling Hollywood: Censorship and Regulation in the Studio Era. New Brunswick: Rutgers University Press
Black, Gregory D. (1994). Hollywood Censored: Morality Codes, Catholics, and the Movies. Cambridge: Cambridge University Press
Couvares, Francis G. (ed.). (1996). Movie Censorship and American Culture. Washington: Smithsonian Institution Press
Doherty, Thomas. (1999). Pre-code Hollywood: Sex, Immorality, and Insurrection in American Cinema, 1930-1934. New York: Columbia University Press
Lewis, Jon. (2002). Hollywood V. Hard Core: How the Struggle over Censorship Saved the Modern Film Industry. New York: New York University Press
Spěšný, K. (2005). Předmluva. In Sova, D. B. (2005). Zakázané filmy: 125 příběhů filmové cenzury. (N. Randová, Trans.). Prague: Knižní klub, Euromedia Group, k. s
Wittern-Keller, Laura. (2008). Freedom of the Screen: Legal Challenges to state film censorship, 1915-1981. Lexington: University Press of Kentucky
Seznam doporučené literatury
Bernstein, Matthew. (2000). Controlling Hollywood: Censorship and Regulation in the Studio Era. New Brunswick: Rutgers University Press
Black, Gregory D. (1994). Hollywood Censored: Morality Codes, Catholics, and the Movies. Cambridge: Cambridge University Press
Couvares, Francis G. (ed.). (1996). Movie Censorship and American Culture. Washington: Smithsonian Institution Press
Doherty, Thomas. (1999). Pre-code Hollywood: Sex, Immorality, and Insurrection in American Cinema, 1930-1934. New York: Columbia University Press
Lewis, Jon. (2002). Hollywood V. Hard Core: How the Struggle over Censorship Saved the Modern Film Industry. New York: New York University Press
Spěšný, K. (2005). Předmluva. In Sova, D. B. (2005). Zakázané filmy: 125 příběhů filmové cenzury. (N. Randová, Trans.). Prague: Knižní klub, Euromedia Group, k. s
Wittern-Keller, Laura. (2008). Freedom of the Screen: Legal Challenges to state film censorship, 1915-1981. Lexington: University Press of Kentucky