Bakalářská práce se zabývá podmínkami v mateřských školách pro práci s leváky. Existuje mnoho způsobů jak dětskému levákovi usnadnit život v pravoruké společnosti a svým výzkumem, kdy jsem použila metodu pozorování a metodu dotazníku, jsem se snažila zjistit, jak moc pomáhají učitelky v mateřské škole dětským levákům a jaké podmínky jim připravují pro jejich plnohodnotný rozvoj, bez zbytečných problémů. Zjistila jsem, že podmínky v mateřské škole pro práci s leváky se nezměnily ani s příchodem ?Rámcově vzdělávacího programu?, který má za hlavní princip akceptovat přirozená vývojová specifika dětí předškolního věku. V mateřských školách se spíš hledí na to, aby dítě nezlobilo, než po jaké straně má mít volno a jakou rukou si bere pastelky. Vrcholem pomůcek pro leváky jsou ve většině pozorovaných mateřských škol nůžky pro leváky, výjimečně se objevují trojboké pastelky. Učitelky v mateřských školách mají jen mlhavé vědomosti z oblasti laterality dítěte, a ani v nabídce pedagogického centra, není takové školení, které by pomohlo učitelkám s problematikou laterality a všeobecně s individualizací dítěte v mateřské škole.
Anotace v angličtině
THIS BACHELÓRS WORK DEALS WITH THE CONDITIONS FOR LEFT-HANDED CHILDREN IN NURSERIES. THERE ARE MANY WAYS, IN OUR RIGHT-HANDED SOCIETY, HOW TO MAKE THE LIFE OF LEFT-HANDED CHILD EASIER. IN MY RESEARCH I USED A METHOD OF OBSERVATION AND QUESTIONNAIRES TO FIND OUT, MOW TEACHERS HELP LEFT-HANDED CHILDREN TO DEVELOP. I HAVE FIND OUT, THET EVEN THE ?GENERAL UPGRADING PROGRAMME? HASN´T BROUGHT ANY CHANGES INTO WORK WITH LEFT-HANDED CHILDREN IN NURSERIES. THE MAIN TASK OF THIS PROGRAMME IS TO ACCEPT NATURAL DEVELOPMENT SPECIFICS OF PRESCHOOL CHILDREN. THE TEACHERS ARE MORE CONSIDERED ABOUT THE CHILDREN NOT TO BE NAUGHTY, THAN ABOUT WHICH HAND THEY PICK UP A PENCILS. OR WHICH SIDE OF THE TABLE THEY SHOULD MAKE SOME ROOM. THE MOST HELPFULL THINGS FOR LEFT-HANDED CHILDREN IN NURSERIES ARE SCISSORS FOR LEFT-HANDED AND VERY RARE YOU HIGHT FIND THREE SIDED PENCILS. TEACHERS HAVE VERY FADE KNOWLEDGE OF CHILD LITERALITY. ON THE LIST OF THE PEDAGOGICAL CENTRE THERE ARE NO SOURSES WHICH WOULD COCNSETRATE ON THIS PROBLEM, TO HELP TEACHERS WITH THE INDIVIDUALISATION OF CHILDREN IN NURSERIES.
Klíčová slova
lateralita dítěte, podmínky v mateřské škole, ontogeneze, typy laterality,
Klíčová slova v angličtině
laterality, conditions in the nursery school, ontogenesis, types of laterality, individualization
Rozsah průvodní práce
56s (65 884znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá podmínkami v mateřských školách pro práci s leváky. Existuje mnoho způsobů jak dětskému levákovi usnadnit život v pravoruké společnosti a svým výzkumem, kdy jsem použila metodu pozorování a metodu dotazníku, jsem se snažila zjistit, jak moc pomáhají učitelky v mateřské škole dětským levákům a jaké podmínky jim připravují pro jejich plnohodnotný rozvoj, bez zbytečných problémů. Zjistila jsem, že podmínky v mateřské škole pro práci s leváky se nezměnily ani s příchodem ?Rámcově vzdělávacího programu?, který má za hlavní princip akceptovat přirozená vývojová specifika dětí předškolního věku. V mateřských školách se spíš hledí na to, aby dítě nezlobilo, než po jaké straně má mít volno a jakou rukou si bere pastelky. Vrcholem pomůcek pro leváky jsou ve většině pozorovaných mateřských škol nůžky pro leváky, výjimečně se objevují trojboké pastelky. Učitelky v mateřských školách mají jen mlhavé vědomosti z oblasti laterality dítěte, a ani v nabídce pedagogického centra, není takové školení, které by pomohlo učitelkám s problematikou laterality a všeobecně s individualizací dítěte v mateřské škole.
Anotace v angličtině
THIS BACHELÓRS WORK DEALS WITH THE CONDITIONS FOR LEFT-HANDED CHILDREN IN NURSERIES. THERE ARE MANY WAYS, IN OUR RIGHT-HANDED SOCIETY, HOW TO MAKE THE LIFE OF LEFT-HANDED CHILD EASIER. IN MY RESEARCH I USED A METHOD OF OBSERVATION AND QUESTIONNAIRES TO FIND OUT, MOW TEACHERS HELP LEFT-HANDED CHILDREN TO DEVELOP. I HAVE FIND OUT, THET EVEN THE ?GENERAL UPGRADING PROGRAMME? HASN´T BROUGHT ANY CHANGES INTO WORK WITH LEFT-HANDED CHILDREN IN NURSERIES. THE MAIN TASK OF THIS PROGRAMME IS TO ACCEPT NATURAL DEVELOPMENT SPECIFICS OF PRESCHOOL CHILDREN. THE TEACHERS ARE MORE CONSIDERED ABOUT THE CHILDREN NOT TO BE NAUGHTY, THAN ABOUT WHICH HAND THEY PICK UP A PENCILS. OR WHICH SIDE OF THE TABLE THEY SHOULD MAKE SOME ROOM. THE MOST HELPFULL THINGS FOR LEFT-HANDED CHILDREN IN NURSERIES ARE SCISSORS FOR LEFT-HANDED AND VERY RARE YOU HIGHT FIND THREE SIDED PENCILS. TEACHERS HAVE VERY FADE KNOWLEDGE OF CHILD LITERALITY. ON THE LIST OF THE PEDAGOGICAL CENTRE THERE ARE NO SOURSES WHICH WOULD COCNSETRATE ON THIS PROBLEM, TO HELP TEACHERS WITH THE INDIVIDUALISATION OF CHILDREN IN NURSERIES.
Klíčová slova
lateralita dítěte, podmínky v mateřské škole, ontogeneze, typy laterality,
Klíčová slova v angličtině
laterality, conditions in the nursery school, ontogenesis, types of laterality, individualization
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování 5 stran tezí práce\\
6. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování 5 stran tezí práce\\
6. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-038-3.\\
KŘIŠŤÁNOVÁ, L. Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou. Hradec Králové : Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-205-4z. \\
SOVÁK, M. Lateralita jako pedagogický problém. Praha : Univerzita Karlova, 1965. \\
BELDOVÁ, M. Lateralita a specifické poruchy učení [diplomová práce]. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 2002.\\
Seznam doporučené literatury
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-038-3.\\
KŘIŠŤÁNOVÁ, L. Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou. Hradec Králové : Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-205-4z. \\
SOVÁK, M. Lateralita jako pedagogický problém. Praha : Univerzita Karlova, 1965. \\
BELDOVÁ, M. Lateralita a specifické poruchy učení [diplomová práce]. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 2002.\\