Diplomová práce se zaměřuje na pojmutí problematiky uměleckého projevu veřejného prostoru a jeho využití ve výuce. Je rozdělena do teoretické a praktické části.
Teoretická část popisuje sochu jako součást žákova života, jeho výtvarné tvorby a hledá odkazy prostorové tvorby v rámcově vzdělávacím programu. Do této části je zařazen i obecný vhled do způsobů využití sochařského díla ve výtvarném námětu.
Praktickou část tvoří vlastní výzkum na téma využití veřejného prostoru města Plzně ve výuce a žákovo pojetí sochy v něm. Dále jsou zde uvedeny návrhy na výtvarné náměty s využitím sochařského díla. Součástí je i písemný záznam realizace navrhnuté výtvarné řady, jež slouží jako příklad práce se sochou.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issue of artistic expression in public space and its use in teaching. It is divided into theoretical and practical parts.
Theoretical part describes sculpture as a part of student´s life and his art work and search for a reference of space art in the general educational program. There is also a general view on the types of use of sculptural art in subject matter.
The practical part contains my own research on the usage of public space of Pilsen in teaching and student´s understanding of sculpture. Drafts for subject matters with the usage of sculptural art are mentioned, too. This part also includes a written record of the realization of proposed art series which serves as an example of work with sculpture.
Klíčová slova
Veřejný prostor a jeho využití ve výuce, prostorová tvorba, sochařská tvorba, socha ve výtvarném námětu
Klíčová slova v angličtině
The public space and its use in teaching, space art, sculptural art, sculpture in subject matter
Rozsah průvodní práce
102 s., obrazová příloha LI s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na pojmutí problematiky uměleckého projevu veřejného prostoru a jeho využití ve výuce. Je rozdělena do teoretické a praktické části.
Teoretická část popisuje sochu jako součást žákova života, jeho výtvarné tvorby a hledá odkazy prostorové tvorby v rámcově vzdělávacím programu. Do této části je zařazen i obecný vhled do způsobů využití sochařského díla ve výtvarném námětu.
Praktickou část tvoří vlastní výzkum na téma využití veřejného prostoru města Plzně ve výuce a žákovo pojetí sochy v něm. Dále jsou zde uvedeny návrhy na výtvarné náměty s využitím sochařského díla. Součástí je i písemný záznam realizace navrhnuté výtvarné řady, jež slouží jako příklad práce se sochou.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issue of artistic expression in public space and its use in teaching. It is divided into theoretical and practical parts.
Theoretical part describes sculpture as a part of student´s life and his art work and search for a reference of space art in the general educational program. There is also a general view on the types of use of sculptural art in subject matter.
The practical part contains my own research on the usage of public space of Pilsen in teaching and student´s understanding of sculpture. Drafts for subject matters with the usage of sculptural art are mentioned, too. This part also includes a written record of the realization of proposed art series which serves as an example of work with sculpture.
Klíčová slova
Veřejný prostor a jeho využití ve výuce, prostorová tvorba, sochařská tvorba, socha ve výtvarném námětu
Klíčová slova v angličtině
The public space and its use in teaching, space art, sculptural art, sculpture in subject matter
Zásady pro vypracování
1. Diplomantka zmapuje umělecké projevy ve veřejném prostoru města Plzně. Provede jejich obrazovou dokumentaci, určí autora a zařadí do časového období.
2. Prostřednictvím dotazníku zjistí jak uměleckým projevům rozumí mladí lidé různých věkových kategorií (dotazníkové šetření).
3. Diplomantka navhrne náměty pro výuku Vv, při jejichž realizaci využije vybraná umělecká díla.
4. Diplomantka zrealizuje navrhnutá témata a provede jejich didaktickou analýzu.
5. Získané zkušenosti shrne v závěru.
Zásady pro vypracování
1. Diplomantka zmapuje umělecké projevy ve veřejném prostoru města Plzně. Provede jejich obrazovou dokumentaci, určí autora a zařadí do časového období.
2. Prostřednictvím dotazníku zjistí jak uměleckým projevům rozumí mladí lidé různých věkových kategorií (dotazníkové šetření).
3. Diplomantka navhrne náměty pro výuku Vv, při jejichž realizaci využije vybraná umělecká díla.
4. Diplomantka zrealizuje navrhnutá témata a provede jejich didaktickou analýzu.
5. Získané zkušenosti shrne v závěru.
Seznam doporučené literatury
Knoflíček, Z.: Perly minulosti; Praha: NAVA; 2000; ISBN-80-7211-064-0
Grauber, J., Knoflíček, Z., Maderová, M.: Pomníky a pamětní desky v Plzni; Plzeň: Západočeské muzeum v Plzni a nadace pro kulturní rozvoj; 1997; ISBN-80-85125-92-7
Gavora, P.: Výzkumné metody v pedagogice; Brno: Paido; 1996; ISBN-80-85931-15X
Skalková, J. a kolektiv: Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu; Praha: Státní pedagogické nakladatelství Praha; 1983.
Zhoř, I.: Proměny soudobého umění; Praha: SPN; 1992; ISBN 80-04-25555-8
Zhoř, I.: Akční tvorba; Olomouc: Univerzita Palackého; 1991; ISBN 80-7067-074-6
Seznam doporučené literatury
Knoflíček, Z.: Perly minulosti; Praha: NAVA; 2000; ISBN-80-7211-064-0
Grauber, J., Knoflíček, Z., Maderová, M.: Pomníky a pamětní desky v Plzni; Plzeň: Západočeské muzeum v Plzni a nadace pro kulturní rozvoj; 1997; ISBN-80-85125-92-7
Gavora, P.: Výzkumné metody v pedagogice; Brno: Paido; 1996; ISBN-80-85931-15X
Skalková, J. a kolektiv: Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu; Praha: Státní pedagogické nakladatelství Praha; 1983.
Zhoř, I.: Proměny soudobého umění; Praha: SPN; 1992; ISBN 80-04-25555-8
Zhoř, I.: Akční tvorba; Olomouc: Univerzita Palackého; 1991; ISBN 80-7067-074-6