Naše diplomová práce se zabývá kognitivní analýzou frazeologizmů se zoomorfními komponenty v ruštině a angličtině.
Současný stav vývojové lingvistiky je charakterizován inovativními přístupy k analýze tradičních jazykovů konceptů a fenoménů ve světle kognitivních aspektů.
Kognitivní analýza zahrnuje analýzu aspektů mluveného projevu, různé druhy vědomostních konceptů a koncepční konstrukce verbalizované ve frazeologizmech a ustálených výrazech ruského a anglického jazyka.
Kognitivní přístup ve výuce frazeologii předpokládá především sémantickou analýzu lextem, které jsou komponenty frazeologických výrazů.
Kognitivní analýza frazeologizmu nejenom odhaluje nominace fenoména, ale vyjadřuje informaci, formující význam frazeologizmu a ustálených spojení.
Anotace v angličtině
Our diploma research deals with the cognitive analysis of the phraseological units with the zoonymic components in English and Russian languages. Contemporary modern state of developing linguistics is characterized by many approaches of scientists to analyze in new ways traditional language concepts and the phenomena in the light of cognitive aspects.
Cognitive analysis adds the analysis of speaking aspects, different kinds of knowledge of the concept and concept reconstructions verbalized by phraseological units, proverbs and sayings to language itself. Cognitive approach to studying phraseological units presupposes first of all semantic analysis of the lexemes which are the components of phraseological units. Cognitive analysis of phraseological units not only reveals the nomination of the phenomenon but expresses the information formed the meaning of phraseological units.
Klíčová slova
kognitivní analýza frazeologických jednotek a ustálených spojení, zoomorfní komponenty, vývojová lingvistika, kognitivní analýza, kognitivní přístup, proces frazeologizace, vznik frazeologizmu, frazeologická jednotka, sémantické pole.
Klíčová slova v angličtině
the cognitive analysis of the phraseological units, zoonymic components, developing linguistics, cognitive analysis, cognitive approaches, the process of phraseologization, phraseological units, semantic fields.
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
RU
Anotace
Naše diplomová práce se zabývá kognitivní analýzou frazeologizmů se zoomorfními komponenty v ruštině a angličtině.
Současný stav vývojové lingvistiky je charakterizován inovativními přístupy k analýze tradičních jazykovů konceptů a fenoménů ve světle kognitivních aspektů.
Kognitivní analýza zahrnuje analýzu aspektů mluveného projevu, různé druhy vědomostních konceptů a koncepční konstrukce verbalizované ve frazeologizmech a ustálených výrazech ruského a anglického jazyka.
Kognitivní přístup ve výuce frazeologii předpokládá především sémantickou analýzu lextem, které jsou komponenty frazeologických výrazů.
Kognitivní analýza frazeologizmu nejenom odhaluje nominace fenoména, ale vyjadřuje informaci, formující význam frazeologizmu a ustálených spojení.
Anotace v angličtině
Our diploma research deals with the cognitive analysis of the phraseological units with the zoonymic components in English and Russian languages. Contemporary modern state of developing linguistics is characterized by many approaches of scientists to analyze in new ways traditional language concepts and the phenomena in the light of cognitive aspects.
Cognitive analysis adds the analysis of speaking aspects, different kinds of knowledge of the concept and concept reconstructions verbalized by phraseological units, proverbs and sayings to language itself. Cognitive approach to studying phraseological units presupposes first of all semantic analysis of the lexemes which are the components of phraseological units. Cognitive analysis of phraseological units not only reveals the nomination of the phenomenon but expresses the information formed the meaning of phraseological units.
Klíčová slova
kognitivní analýza frazeologických jednotek a ustálených spojení, zoomorfní komponenty, vývojová lingvistika, kognitivní analýza, kognitivní přístup, proces frazeologizace, vznik frazeologizmu, frazeologická jednotka, sémantické pole.
Klíčová slova v angličtině
the cognitive analysis of the phraseological units, zoonymic components, developing linguistics, cognitive analysis, cognitive approaches, the process of phraseologization, phraseological units, semantic fields.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá kognitivní analýzou idiom a frazeologických jednotek s zoonimným komponentem v angličtině a ruštině.
Současný stav vývoje moderní lingvistiky a charakteristika různých přístupu vědců k analýze novým způsobem tradiční pojetí jazyka a jevy s ohledem na kognitivní aspekty.
Kognitivní analýza přidává analýzu aspektů mluvení, různé druhy poznatků o koncepci a konceptualní rekonstrukce vyjádření pomoci idiom a frazeologických jednotek, přísloví a rčení v ruštině a angličtině.
Kognitivní přístup ke studiu frazeologických jednotek s zoonimným komponentem determinuje především sémantickou analýzu lexémů, které jsou součástí frazeologických jednotek.
Odhalení nominaci jevů,vyjadření informace, která se tvoří smysl frazeologických jednotek s zoonimným komponentem.
Cílem našeho výzkumu je analyzovat kognitivní zvláštní a národní rysy frazeologických jednotek s zoonimným komponentem v angličtině a ruštině;
srovnání kognitivních vzorců a struktur, které jsou založeny na formování zoonimické metafory.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá kognitivní analýzou idiom a frazeologických jednotek s zoonimným komponentem v angličtině a ruštině.
Současný stav vývoje moderní lingvistiky a charakteristika různých přístupu vědců k analýze novým způsobem tradiční pojetí jazyka a jevy s ohledem na kognitivní aspekty.
Kognitivní analýza přidává analýzu aspektů mluvení, různé druhy poznatků o koncepci a konceptualní rekonstrukce vyjádření pomoci idiom a frazeologických jednotek, přísloví a rčení v ruštině a angličtině.
Kognitivní přístup ke studiu frazeologických jednotek s zoonimným komponentem determinuje především sémantickou analýzu lexémů, které jsou součástí frazeologických jednotek.
Odhalení nominaci jevů,vyjadření informace, která se tvoří smysl frazeologických jednotek s zoonimným komponentem.
Cílem našeho výzkumu je analyzovat kognitivní zvláštní a národní rysy frazeologických jednotek s zoonimným komponentem v angličtině a ruštině;
srovnání kognitivních vzorců a struktur, které jsou založeny na formování zoonimické metafory.
Seznam doporučené literatury
Barsalow L.W. Frames, concept, and conceptual fields // Frames, fields and contrasts. Hi // sdale, 1992, p. 67-75.
Clausner, T.& Croft, W. Domains and Images Schemas//Cognitive linguistics. Berlin: Mouton de Gruyter. 1999.Vol.10. P. 1-31.
Gackendoff E. Frama Analusis. An Essay on the Organisation of Experience. Boston: North-Eastern University, 1986. 586p.
Goffman E. Frama Analysis. An Essay on the Organization of Experience. Boston:North-Eastern University, 1986. 586p.
?art, J. The Oxford Companion to American Literature. Oxford, 1997; Paul,
A.A. Guide to the English Speaking World. London, 1980. P.394.
James Rogers. The Dictionary of Cliches. Ballantine Books, N.Y., 1985. 205p.Jonathan Crowther Oxford advanced learner?s dictionary of current English. A.S. Hornby. Fifth edition. Oxford university Press, 1995. 1356p.
Langacker, R. W. Concept, Image and Symbol. The Cognitive Basis of Grammar. ? Berlin-New Yourk: Mounton de Gruyter, 1990. 589p.
Langacker, R. W. Foundations of Cognitive Grammar. Standford, CA:
Standford University Press, 1991. V. 2: Descriptive Application. 395p.
10. Medvedeva L.M. English Grammar in proverbs, sayings, idioms and quotations. K.:Kiev State University Press, 1990. 239p.
11. Nuyts J. Aspects of a cognitive-pragmatic theory of language. On cognition, functualism and grammar. ?Amsterdam, 1992. 384p.
12. Longman Dictionary of English Idioms. L., 1981- 1007p.
13. Taylor J.P. Linguistic categorization: Prototypes in Linguistic Theory.London, New York: Routledge, 1995. 318p.
14. Williams, R.A. Vocabulary of Culture and Society. London, 1976
Seznam doporučené literatury
Barsalow L.W. Frames, concept, and conceptual fields // Frames, fields and contrasts. Hi // sdale, 1992, p. 67-75.
Clausner, T.& Croft, W. Domains and Images Schemas//Cognitive linguistics. Berlin: Mouton de Gruyter. 1999.Vol.10. P. 1-31.
Gackendoff E. Frama Analusis. An Essay on the Organisation of Experience. Boston: North-Eastern University, 1986. 586p.
Goffman E. Frama Analysis. An Essay on the Organization of Experience. Boston:North-Eastern University, 1986. 586p.
?art, J. The Oxford Companion to American Literature. Oxford, 1997; Paul,
A.A. Guide to the English Speaking World. London, 1980. P.394.
James Rogers. The Dictionary of Cliches. Ballantine Books, N.Y., 1985. 205p.Jonathan Crowther Oxford advanced learner?s dictionary of current English. A.S. Hornby. Fifth edition. Oxford university Press, 1995. 1356p.
Langacker, R. W. Concept, Image and Symbol. The Cognitive Basis of Grammar. ? Berlin-New Yourk: Mounton de Gruyter, 1990. 589p.
Langacker, R. W. Foundations of Cognitive Grammar. Standford, CA:
Standford University Press, 1991. V. 2: Descriptive Application. 395p.
10. Medvedeva L.M. English Grammar in proverbs, sayings, idioms and quotations. K.:Kiev State University Press, 1990. 239p.
11. Nuyts J. Aspects of a cognitive-pragmatic theory of language. On cognition, functualism and grammar. ?Amsterdam, 1992. 384p.
12. Longman Dictionary of English Idioms. L., 1981- 1007p.
13. Taylor J.P. Linguistic categorization: Prototypes in Linguistic Theory.London, New York: Routledge, 1995. 318p.
14. Williams, R.A. Vocabulary of Culture and Society. London, 1976