Tato diplomová práce pojednává o užití CLILu v geografii. Cílem bylo zkoumat šest hodin zeměpisu, rozebrat je z hlediska kritérií typických pro CLIL a zjistit do jaké míry se kritéria vyskytují v těchto hodinách. Dále odhalit, jaké slabé stránky se objevují ve vyučování zeměpisu a co je třeba změnit, aby bylo možné zavést CLIL do českého školského systému. Výsledky prokázaly, že CLIL není možné zavést bez patřičného zaškolení pedagogů. Hlavní potíže byly nalezeny ve struktuře hodiny, aktivitách, metodách, organizačních formách použitých v hodinách společně s jednosměrnou interakcí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the use of CLIL in geography. The aim was to observe six geography lessons, analyze them through criteria specific for CLIL and find out to which degree criteria of CLIL occur in the lessons, which weaknesses in the geography teaching appear and what needs to be changed to possibly implement CLIL in the Czech school system. The results proved that CLIL is not possible to implement without proper teacher training. The main difficulties were found in the lesson framework, activities, methods and organizational forms used in the lessons, and in the one-way interaction.
Tato diplomová práce pojednává o užití CLILu v geografii. Cílem bylo zkoumat šest hodin zeměpisu, rozebrat je z hlediska kritérií typických pro CLIL a zjistit do jaké míry se kritéria vyskytují v těchto hodinách. Dále odhalit, jaké slabé stránky se objevují ve vyučování zeměpisu a co je třeba změnit, aby bylo možné zavést CLIL do českého školského systému. Výsledky prokázaly, že CLIL není možné zavést bez patřičného zaškolení pedagogů. Hlavní potíže byly nalezeny ve struktuře hodiny, aktivitách, metodách, organizačních formách použitých v hodinách společně s jednosměrnou interakcí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the use of CLIL in geography. The aim was to observe six geography lessons, analyze them through criteria specific for CLIL and find out to which degree criteria of CLIL occur in the lessons, which weaknesses in the geography teaching appear and what needs to be changed to possibly implement CLIL in the Czech school system. The results proved that CLIL is not possible to implement without proper teacher training. The main difficulties were found in the lesson framework, activities, methods and organizational forms used in the lessons, and in the one-way interaction.
Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
Příprava podkladů pro výzkum.
Provedení výzkumu (experiment, dotazování).
Shromáždění dat a jejich analýza.
Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Zásady pro vypracování
Pravidelné schůzky s vedoucí diplomové práce.
Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
Příprava podkladů pro výzkum.
Provedení výzkumu (experiment, dotazování).
Shromáždění dat a jejich analýza.
Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Seznam doporučené literatury
Corrigan, K., & Davies, B. (n.d.). Into-through-beyond: a lesson-planning framework for using YES! in the classroom. YES! from http://www.yesmagazine.org/article.asp?ID=1006
Coyle, D. (2006). Content and language integrated learning: motivating learners and teachers. Scottish CILT, the Stirling Institute of Education. from http://www.scilt.stir.ac.uk/SLR/Issue%2013/SLR13%20Coyle.pdf6. www.tilclil.org
Eurydice (2006). Content and language integrated learning (CLIL) at school in Europe. Brussels: Erudyce European Unit
Mehisto, P., Marsh, D., & Frigols, M. J. (2008). Uncovering CLIL: Content and language integrated learning in bilingual and multilingual education. Oxford: Macmillan Education
Pavesi, M., Bertochi, D., Hofmannová, M., Kazianka, M., & Langé, D. (2001). Teaching through a foreign language. A guide for teachers and schools to using foreign language in content teaching. TIE-CLIL. from http://www.ub.es/filoan/CLIL/teachers.pdf
Ruiz de Zarobe, Y. & Catalan, R. M. J. (2009). Content and language integrated learning: Evidence from research in Europe. Bristol, UK: Multilingual Matters
Seznam doporučené literatury
Corrigan, K., & Davies, B. (n.d.). Into-through-beyond: a lesson-planning framework for using YES! in the classroom. YES! from http://www.yesmagazine.org/article.asp?ID=1006
Coyle, D. (2006). Content and language integrated learning: motivating learners and teachers. Scottish CILT, the Stirling Institute of Education. from http://www.scilt.stir.ac.uk/SLR/Issue%2013/SLR13%20Coyle.pdf6. www.tilclil.org
Eurydice (2006). Content and language integrated learning (CLIL) at school in Europe. Brussels: Erudyce European Unit
Mehisto, P., Marsh, D., & Frigols, M. J. (2008). Uncovering CLIL: Content and language integrated learning in bilingual and multilingual education. Oxford: Macmillan Education
Pavesi, M., Bertochi, D., Hofmannová, M., Kazianka, M., & Langé, D. (2001). Teaching through a foreign language. A guide for teachers and schools to using foreign language in content teaching. TIE-CLIL. from http://www.ub.es/filoan/CLIL/teachers.pdf
Ruiz de Zarobe, Y. & Catalan, R. M. J. (2009). Content and language integrated learning: Evidence from research in Europe. Bristol, UK: Multilingual Matters