Bakalářská práce se zabývá problematikou formování sebepojetí dítěte v závislosti na typu rodinné výchovy. V teoretické části jsem se zabývala studiem literatury, která se vztahuje k sebepojetí dítěte, k prostředí v rodině a vztahům mezi jejími členy, ke způsobu výchovy a určitým jejím znakům, které přispívají k formování sebepojetí dítěte. V praktické části jsem vyhodnocovala dotazníkové šetření. Zpracovala jsem dva typy dotazníků, týkající se výchovy v rodině a sebepojetí jedince. Cílem práce bylo zjistit, jaké souvislosti se objevují mezi typem rodinné výchovy a sebepojetím dítěte a porovnat určité znaky sebepojetí s určitými znaky výchovy v oblasti požadavků a nároků rodičů, kontroly jejich plnění, společné činnosti, komunikace a vztahů mezi rodiči a dítětem.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with the problem of the child´s self-esteem development depending on the type of the family upbringing of the child. The first theoretical part is focussed on the description of the term self-esteem and its development during childhood. Various climate in the family, relationships between its members, various types of the family upbringing of the child and certain signs that contribute to the development of the child´s self-esteem are presented there. The second part is research involving the analysis of the results of two types of questionnaires that were assigned to students from SZŠ and VOŠZ in Pilsen. The aim of my bachelor thesis was to find out certain connections between the type of the family upbringing of the child and the child´s self-esteem. It is concentrated on the comparison of the certain signs of the child´s self-esteem with the certain signs of the family upbringing in the area of parents´ demands and wishes, the type of control that is used to fulfill these demands and wishes, parent-children activities, communication and relationships between parents and the child.
Klíčová slova
sebepojetí, sebedůvěra, rodinné prostředí, způsoby výchovy, dotazník
Klíčová slova v angličtině
self-esteem, self-confidence, family climate, types of family upbringing, questionnaire
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou formování sebepojetí dítěte v závislosti na typu rodinné výchovy. V teoretické části jsem se zabývala studiem literatury, která se vztahuje k sebepojetí dítěte, k prostředí v rodině a vztahům mezi jejími členy, ke způsobu výchovy a určitým jejím znakům, které přispívají k formování sebepojetí dítěte. V praktické části jsem vyhodnocovala dotazníkové šetření. Zpracovala jsem dva typy dotazníků, týkající se výchovy v rodině a sebepojetí jedince. Cílem práce bylo zjistit, jaké souvislosti se objevují mezi typem rodinné výchovy a sebepojetím dítěte a porovnat určité znaky sebepojetí s určitými znaky výchovy v oblasti požadavků a nároků rodičů, kontroly jejich plnění, společné činnosti, komunikace a vztahů mezi rodiči a dítětem.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with the problem of the child´s self-esteem development depending on the type of the family upbringing of the child. The first theoretical part is focussed on the description of the term self-esteem and its development during childhood. Various climate in the family, relationships between its members, various types of the family upbringing of the child and certain signs that contribute to the development of the child´s self-esteem are presented there. The second part is research involving the analysis of the results of two types of questionnaires that were assigned to students from SZŠ and VOŠZ in Pilsen. The aim of my bachelor thesis was to find out certain connections between the type of the family upbringing of the child and the child´s self-esteem. It is concentrated on the comparison of the certain signs of the child´s self-esteem with the certain signs of the family upbringing in the area of parents´ demands and wishes, the type of control that is used to fulfill these demands and wishes, parent-children activities, communication and relationships between parents and the child.
Klíčová slova
sebepojetí, sebedůvěra, rodinné prostředí, způsoby výchovy, dotazník
Klíčová slova v angličtině
self-esteem, self-confidence, family climate, types of family upbringing, questionnaire
Zásady pro vypracování
Prostudování literatury
Analýza a komparace odborných informací
Stanovení cíle bakalářské práce
Vypracování osnovy
Zpracování bakalářské práce, teoreticko-aplikační charakter
Praktické závěry a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Prostudování literatury
Analýza a komparace odborných informací
Stanovení cíle bakalářské práce
Vypracování osnovy
Zpracování bakalářské práce, teoreticko-aplikační charakter
Praktické závěry a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
BERNEOVÁ, P. H., SAVARY, L. M. Jak nevychovat dítě s pocitem méněcennosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 132s. ISBN 80-7178-192-4.
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1997. 302s. ISBN 80-85866-15-3.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 228s. ISBN 80-7178-888-0.
PELIKÁN, J. Výchova pro život. Vyd. 2. Praha: ISV, 2004. 123s. ISBN 80-86642-31-3.
PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011. 175s. ISBN 978-80-246-1265-2.
SATIROVÁ, V. Kniha o rodině. Vyd. 1. Praha: Práh, 1994. 357s. ISBN 80-901325-0-2.
Seznam doporučené literatury
BERNEOVÁ, P. H., SAVARY, L. M. Jak nevychovat dítě s pocitem méněcennosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 132s. ISBN 80-7178-192-4.
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1997. 302s. ISBN 80-85866-15-3.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 228s. ISBN 80-7178-888-0.
PELIKÁN, J. Výchova pro život. Vyd. 2. Praha: ISV, 2004. 123s. ISBN 80-86642-31-3.
PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011. 175s. ISBN 978-80-246-1265-2.
SATIROVÁ, V. Kniha o rodině. Vyd. 1. Praha: Práh, 1994. 357s. ISBN 80-901325-0-2.