Cílem práce je upozornit na důležitost neverbální komunikace dětí. Na sdělení, která nám předávají děti, které ještě nedisponují schopností mluvit. Především s ohledem na jejich emoce. Jsou zde zmíněny způsoby, kterými děti neverbálně sdělují emoce svému okolím. A dále jsou v práci popsány teorie emocí.
Anotace v angličtině
The aim is to highlight the importance of non-verbal communication of children. On the communications that give us children who still do not have the ability to speak. Especially with regard to their emotions. Are mentioned ways in which children communicate emotions nonverbally to his surroundings. Furthermore, the work described theory of emotion.
Klíčová slova
komunikace, neverbální komunikace dětí, emoce, afekty, fyziologická teorie, kognitivní teorie
Klíčová slova v angličtině
communication, non-verbal communication of children, emotion, affects, physiological theory, cognitive theory
Rozsah průvodní práce
51 s. (84 017 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je upozornit na důležitost neverbální komunikace dětí. Na sdělení, která nám předávají děti, které ještě nedisponují schopností mluvit. Především s ohledem na jejich emoce. Jsou zde zmíněny způsoby, kterými děti neverbálně sdělují emoce svému okolím. A dále jsou v práci popsány teorie emocí.
Anotace v angličtině
The aim is to highlight the importance of non-verbal communication of children. On the communications that give us children who still do not have the ability to speak. Especially with regard to their emotions. Are mentioned ways in which children communicate emotions nonverbally to his surroundings. Furthermore, the work described theory of emotion.
Klíčová slova
komunikace, neverbální komunikace dětí, emoce, afekty, fyziologická teorie, kognitivní teorie
Klíčová slova v angličtině
communication, non-verbal communication of children, emotion, affects, physiological theory, cognitive theory
Zásady pro vypracování
Zvolené téma se vztahuje k předmětu psychologie.
1. Cílem práce je analýza vztahu gest a mimiky k emocím z pohledu psychologie a filosofie.
2. V úvodu práce věnovat pozornost základnímu vymezení tématu a důvodům vedoucím k nutnosti zkoumat fenomén neverbální komunikace u dětí.
3. Zohlednit jak vybrané empirické, tak teoretické (filosofické) argumenty, postihnout téma obsahově uceleným způsobem.
4. Práce bude obsahovat kromě klasifikace typů neverbálních projevů u dětí také problematiku vzniku a povahy emocí.
5. Uplatnit zvolenou metodu, zejména metodu analýzy a komparace.
6. Shromáždit a prostudovat literaturu ke zvolenému tématu.
7. Pravidelně konzultovat dílčí výsledky s vedoucím práce (jednou měsíčně).
8. Dodržovat harmonogram práce (do 15. prosince 2012 odevzdat cca polovinu práce, druhou polovinu odevzdat do 15. března 2013, finální verzi odevzdat do 10. dubna 2013).
9. BP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Zásady pro vypracování
Zvolené téma se vztahuje k předmětu psychologie.
1. Cílem práce je analýza vztahu gest a mimiky k emocím z pohledu psychologie a filosofie.
2. V úvodu práce věnovat pozornost základnímu vymezení tématu a důvodům vedoucím k nutnosti zkoumat fenomén neverbální komunikace u dětí.
3. Zohlednit jak vybrané empirické, tak teoretické (filosofické) argumenty, postihnout téma obsahově uceleným způsobem.
4. Práce bude obsahovat kromě klasifikace typů neverbálních projevů u dětí také problematiku vzniku a povahy emocí.
5. Uplatnit zvolenou metodu, zejména metodu analýzy a komparace.
6. Shromáždit a prostudovat literaturu ke zvolenému tématu.
7. Pravidelně konzultovat dílčí výsledky s vedoucím práce (jednou měsíčně).
8. Dodržovat harmonogram práce (do 15. prosince 2012 odevzdat cca polovinu práce, druhou polovinu odevzdat do 15. března 2013, finální verzi odevzdat do 10. dubna 2013).
9. BP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Seznam doporučené literatury
DOHERTY-SNEDDON, Gwyneth, Neverbální komunikace dětí: jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-043-7.
HOLINGER, Paul C., Co říkají děti, než se naučí mluvit: devět signálů, jichž nemluvňata užívají k vyjádření svých pocitů. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-634-1.
VASILOVČÍK ŠUSTOVÁ, Terezie, Jak se domluvit s kojencem a batoletem: komunikujeme přirozenými znaky a gesty. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2336-5.
TEGZE, Oldřich, Neverbální komunikace. Brno: Computer Press, c2007. ISBN 80-7367-043-7.
PLHÁKOVÁ, Alena, Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004. ISBN 978-80-200-1499-3.
EKMAN, P. - FREISEN, W.V.,(1971): Constants Gross culture in the face and emotion. Journal of Personality and Social Psychology 17, 124-129.
Seznam doporučené literatury
DOHERTY-SNEDDON, Gwyneth, Neverbální komunikace dětí: jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-043-7.
HOLINGER, Paul C., Co říkají děti, než se naučí mluvit: devět signálů, jichž nemluvňata užívají k vyjádření svých pocitů. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-634-1.
VASILOVČÍK ŠUSTOVÁ, Terezie, Jak se domluvit s kojencem a batoletem: komunikujeme přirozenými znaky a gesty. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2336-5.
TEGZE, Oldřich, Neverbální komunikace. Brno: Computer Press, c2007. ISBN 80-7367-043-7.
PLHÁKOVÁ, Alena, Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004. ISBN 978-80-200-1499-3.
EKMAN, P. - FREISEN, W.V.,(1971): Constants Gross culture in the face and emotion. Journal of Personality and Social Psychology 17, 124-129.