Diplomová práce se zabývá podnikovou kulturou společnosti Nemocnice Ostrov, jinak také NEMOS PLUS, s. r. o. V práci je provedena strategická analýza společnosti, na jejímž základě vyplynuly silné a slabé stránky společnosti. Tyto byly zohledněny při vybírání optimální strategie vhodné k naplňování strategických cílů společnosti. Zvolená strategie byla dále v práci implementována pomocí nástroje Balanced Scorecard a výstupem byly měřítka, cílového hodnoty a akce vedoucí k naplnění cílů všech perspektiv BSC. V další části práce došlo k propojení strategie podniku s podnikovou kulturou pomocí principů firemní kultury společnosti, byla definována žádoucí forma podnikové kultury a poté vyplynuly základní oblasti kultury vhodné pro další zpracování. Tyto oblasti byly doplněny o aspekty získané analýzou interních procesů a podmínek relevantních pro tvorbu žádoucí formy podnikové kultury. provedenou pomocí modelu struktury kultury Edgara Scheina. Základní aspekty a oblasti byly dále zkoumány pomocí dotazníkového šetření a byl zde porovnán žádoucí obsah firemní kultury, založený na představách top managementu a předchozích analýzách, se stavem podnikové kultury aktuálním a reálným. Zjištěné slabé stránky firemní kultury byly předmětem pro sestavení návrhů k formování stávající podnikové kultury blíže k žádoucímu stavu. Silné stránky společnost při implementaci těchto návrhů podpoří.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the organizational culture of Nemocnie Ostrov (Ostrov Hospital), also referred to as NEMOS PLUS, s.r.o. The thesis includes a strategic analysis of the company which revealed its strengths and weaknesses. These were incorporated in the selection of an optimal strategy suitable for the fulfillment of corporate strategic goals. The selected strategy has been further implemented in the study using the Balanced Scorecard approach which produced a series of measures, target values and action plans needed for the accomplishment of objectives of all BSC perspectives. The next part of the thesis connects the corporate strategy with the corporate culture using the company's own principles of corporate culture, defines the desired form of corporate culture and identifies basic areas suitable for additional processing. These areas were supplemented with aspects emerging from the analysis of internal processes and conditions relevant for the design of the desired form of corporate culture by employing Edgar Schein's organizational culture model. The basic aspects and areas were then further analyzed with the application of a questionnaire survey allowing for a comparison of the desired status based on the vision of top management and prior analysis with the recent and actual state of corporate culture. The revealed weaknesses formed the basis for a proposed reformation of the current corporate culture towards the desired state. The strengths of the company will support the implementation of the proposals.
Klíčová slova
Podniková kultura, strategie, Balanced Scorecard, šetření, návrh
Diplomová práce se zabývá podnikovou kulturou společnosti Nemocnice Ostrov, jinak také NEMOS PLUS, s. r. o. V práci je provedena strategická analýza společnosti, na jejímž základě vyplynuly silné a slabé stránky společnosti. Tyto byly zohledněny při vybírání optimální strategie vhodné k naplňování strategických cílů společnosti. Zvolená strategie byla dále v práci implementována pomocí nástroje Balanced Scorecard a výstupem byly měřítka, cílového hodnoty a akce vedoucí k naplnění cílů všech perspektiv BSC. V další části práce došlo k propojení strategie podniku s podnikovou kulturou pomocí principů firemní kultury společnosti, byla definována žádoucí forma podnikové kultury a poté vyplynuly základní oblasti kultury vhodné pro další zpracování. Tyto oblasti byly doplněny o aspekty získané analýzou interních procesů a podmínek relevantních pro tvorbu žádoucí formy podnikové kultury. provedenou pomocí modelu struktury kultury Edgara Scheina. Základní aspekty a oblasti byly dále zkoumány pomocí dotazníkového šetření a byl zde porovnán žádoucí obsah firemní kultury, založený na představách top managementu a předchozích analýzách, se stavem podnikové kultury aktuálním a reálným. Zjištěné slabé stránky firemní kultury byly předmětem pro sestavení návrhů k formování stávající podnikové kultury blíže k žádoucímu stavu. Silné stránky společnost při implementaci těchto návrhů podpoří.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the organizational culture of Nemocnie Ostrov (Ostrov Hospital), also referred to as NEMOS PLUS, s.r.o. The thesis includes a strategic analysis of the company which revealed its strengths and weaknesses. These were incorporated in the selection of an optimal strategy suitable for the fulfillment of corporate strategic goals. The selected strategy has been further implemented in the study using the Balanced Scorecard approach which produced a series of measures, target values and action plans needed for the accomplishment of objectives of all BSC perspectives. The next part of the thesis connects the corporate strategy with the corporate culture using the company's own principles of corporate culture, defines the desired form of corporate culture and identifies basic areas suitable for additional processing. These areas were supplemented with aspects emerging from the analysis of internal processes and conditions relevant for the design of the desired form of corporate culture by employing Edgar Schein's organizational culture model. The basic aspects and areas were then further analyzed with the application of a questionnaire survey allowing for a comparison of the desired status based on the vision of top management and prior analysis with the recent and actual state of corporate culture. The revealed weaknesses formed the basis for a proposed reformation of the current corporate culture towards the desired state. The strengths of the company will support the implementation of the proposals.
Klíčová slova
Podniková kultura, strategie, Balanced Scorecard, šetření, návrh
Charakterizujte společnost, popište podnikatelské prostředí, ve kterém společnost působí, analyzujte dosažené výsledky a strategické záměry.
Stanovte hlavní rysy žádoucí firemní kultury, která by podporovala strategické záměry.
Charakterizujte interní procesy a podmínky relevantní k tvorbě firemní kultury.
Zhodnoťte stávající firemní kulturu a určete její soulad s hlavními rysy žádoucí firemní kultury.
Zpracujte návrh cílů a postupu formování žádoucí firemní kultury.
Zásady pro vypracování
Charakterizujte společnost, popište podnikatelské prostředí, ve kterém společnost působí, analyzujte dosažené výsledky a strategické záměry.
Stanovte hlavní rysy žádoucí firemní kultury, která by podporovala strategické záměry.
Charakterizujte interní procesy a podmínky relevantní k tvorbě firemní kultury.
Zhodnoťte stávající firemní kulturu a určete její soulad s hlavními rysy žádoucí firemní kultury.
Zpracujte návrh cílů a postupu formování žádoucí firemní kultury.
Seznam doporučené literatury
ARMSTRONG, Michael. Personální management. Praha: Grada Publishing, a. s., 1999. ISBN 80-7169-614-5.
BROOKS, Ian. Firemní kultura: jedinci, skupiny, organizace a jejich chování. Brno: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-763-9.
HAVRDOVÁ, Zuzana a kol. Hodnoty v prostředí sociálních a zdravotních služeb. Praha: FHS Univerzity Karlovy, 2010. ISBN 978-80-87398-06-7.
LUKÁŠOVÁ, Růžena, NOVÝ, Ivan a kolektiv. Organizační kultura: Od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. Praha: Grada Publishing, a. s., 2004. ISBN 80-274-0698-9.
SENYUCEL, Zurlu. Managing the Human Resource in the 21st Century. Frederiksberg: Ventus Publishing ApS, 2009. ISBN 978-87-7681-468-7.
ŠULÁK, Milan a Emil VACÍK. Strategické řízení v podnicích a projektech. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o. p. s., 2005. EUPRESS. ISBN 80-86754-35-9.
Seznam doporučené literatury
ARMSTRONG, Michael. Personální management. Praha: Grada Publishing, a. s., 1999. ISBN 80-7169-614-5.
BROOKS, Ian. Firemní kultura: jedinci, skupiny, organizace a jejich chování. Brno: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-763-9.
HAVRDOVÁ, Zuzana a kol. Hodnoty v prostředí sociálních a zdravotních služeb. Praha: FHS Univerzity Karlovy, 2010. ISBN 978-80-87398-06-7.
LUKÁŠOVÁ, Růžena, NOVÝ, Ivan a kolektiv. Organizační kultura: Od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. Praha: Grada Publishing, a. s., 2004. ISBN 80-274-0698-9.
SENYUCEL, Zurlu. Managing the Human Resource in the 21st Century. Frederiksberg: Ventus Publishing ApS, 2009. ISBN 978-87-7681-468-7.
ŠULÁK, Milan a Emil VACÍK. Strategické řízení v podnicích a projektech. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o. p. s., 2005. EUPRESS. ISBN 80-86754-35-9.