Tato bakalářská práce předkládá přehled teorií prostoru a jejich srovnání. V první části vymezuje pojmy jako jsou prostor a místo, a to především dle teorie míst a nemíst Marca Augého, dále dle teorie prostoru a místa Tima Cresswella, ale také se zabývá koncepcí sociálně produkovaného prostoru dle Henriho Lefebvra. V neposlední řadě se tato práce věnuje také myšlence prostorové praxe každodenního života podle Michela de Certeau.
Druhá část je věnována praktickému výzkumu, pro který byl zvolen českobudějovický hypermarket. Výzkum byl prováděn pomocí nezúčastněného pozorování a následném vedení polostrukturovaných rozhovorů s vybranými respondenty. Cílem výzkumu bylo ukázat rozporuplnost prostoru hypermarketu, který je v teoriích prostoru popisován jako ne-místo. Jelikož jsou zde ale uplatňovány nesourodé prostorové praktiky, dochází zde ke střetu dvou základních rovin. Na jedné straně se jedná o odosobněné prostředí, které funguje podle daného řádu. V této rovině je hypermarket vymezen jako ne-místo. Na straně druhé v hypermarketu dochází k prostorovým praktikám, které řád hypermarketu jako ne-místa překračují a můžeme zde pozorovat praktiky typické pro místo.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis presents a review of theories of space and their comparation. The first section defines concepts like space and place. Mainly Marc Augé´s theory of place and non-place. The next theory is Tim Cresswell´s theory of space and place. The next important concept that is mentioned is concept of the socially-produced space of Henri Lefebvre. Finally, concept of spatial practices of everyday life of Michel de Certeau was mentioned.
The second section deal with research. This research was carried out in hypermarket in České Budějovice. I used a non-participating observation and than conversation with selected respondents. The main aim of research was to show how inconsistent space hypermarket is. Despite of the fact that hypermarket is described like non-place
in mentioned theories. Hypermarket is considered a space where
a spectrum of disparate spatial practices applie. On one hand, it is anonymised environment functioning according given order. On this level hypermarked is considered a non-place. On the other hand, we can find there spatial practices contravening given order of non-place and we can see there practices typical for a place.
Klíčová slova
Prostor, místo, ne-místo, sociální produkce prostoru, prostorové praktiky, hypermarket
Klíčová slova v angličtině
Space, Place, Non-place, Social Production of Space, Spatial Practice, Hypermarket
Rozsah průvodní práce
39 s. (63 500)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce předkládá přehled teorií prostoru a jejich srovnání. V první části vymezuje pojmy jako jsou prostor a místo, a to především dle teorie míst a nemíst Marca Augého, dále dle teorie prostoru a místa Tima Cresswella, ale také se zabývá koncepcí sociálně produkovaného prostoru dle Henriho Lefebvra. V neposlední řadě se tato práce věnuje také myšlence prostorové praxe každodenního života podle Michela de Certeau.
Druhá část je věnována praktickému výzkumu, pro který byl zvolen českobudějovický hypermarket. Výzkum byl prováděn pomocí nezúčastněného pozorování a následném vedení polostrukturovaných rozhovorů s vybranými respondenty. Cílem výzkumu bylo ukázat rozporuplnost prostoru hypermarketu, který je v teoriích prostoru popisován jako ne-místo. Jelikož jsou zde ale uplatňovány nesourodé prostorové praktiky, dochází zde ke střetu dvou základních rovin. Na jedné straně se jedná o odosobněné prostředí, které funguje podle daného řádu. V této rovině je hypermarket vymezen jako ne-místo. Na straně druhé v hypermarketu dochází k prostorovým praktikám, které řád hypermarketu jako ne-místa překračují a můžeme zde pozorovat praktiky typické pro místo.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis presents a review of theories of space and their comparation. The first section defines concepts like space and place. Mainly Marc Augé´s theory of place and non-place. The next theory is Tim Cresswell´s theory of space and place. The next important concept that is mentioned is concept of the socially-produced space of Henri Lefebvre. Finally, concept of spatial practices of everyday life of Michel de Certeau was mentioned.
The second section deal with research. This research was carried out in hypermarket in České Budějovice. I used a non-participating observation and than conversation with selected respondents. The main aim of research was to show how inconsistent space hypermarket is. Despite of the fact that hypermarket is described like non-place
in mentioned theories. Hypermarket is considered a space where
a spectrum of disparate spatial practices applie. On one hand, it is anonymised environment functioning according given order. On this level hypermarked is considered a non-place. On the other hand, we can find there spatial practices contravening given order of non-place and we can see there practices typical for a place.
Klíčová slova
Prostor, místo, ne-místo, sociální produkce prostoru, prostorové praktiky, hypermarket
Klíčová slova v angličtině
Space, Place, Non-place, Social Production of Space, Spatial Practice, Hypermarket
Zásady pro vypracování
viz "Vyhláška děkana FF č. 2/2012 ze dne 27. srpna 2012 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek" Francouzský antropolog Marc Augé v publikaci Non-Places: An Introduction to Supermodernity (1995) zavádí do diskursu sociálních věd koncept tzv. ne-míst, kterými označuje takové prostory, které nelze chápat jako místa, neboť jsou nezávislé na své lokalitě, jsou především tranzitní, a nenaplňují plnohodnotně jejich kvalitu. Za taková místa, jež ve zvýšené podobě produkuje "supermodernita" označuje letiště, nádraží, hotely, ale i supermarkety. Cílem bakalářské práce je zaměřit se na několik obchodních domů v Českých Budějovicích, které by měly odpovídat tomuto konceptu, a na základě kvalitativního výzkumu (pozorování, rozhovory) kriticky reflektovat, zda tento koncept skutečně naplňují anebo se jedná z aktérského hlediska o plnohodnotná antropologická místa. Práce bude založena na vlastním terénním výzkumu a analýze sekundárních dat. Studentka se zaměří na studium odborné literatury, na základě které vypracuje teoretickou část práce a vymezí základní dílčí otázky a kategorií vlastního výzkumu. Ten se bude sestávat z nezúčastněného pozorování ve vybraných lokalitách a následných polostrukturovaných rozhovorů s aktéry těchto lokalit. Výběr respondentů provede na základě účelového výběru, zdůvodněného teoreticky a podloženého provedeným pozorováním. Předpokladem je, že uživatele studovaných prostorů rozdělí do kategorií podle toho, z jaké funkce prostor využívají, a provede rozhovor nejméně s dvěma zástupci z každé kategorie. Výstupy z pozorování zpracuji do terénních poznámek a spolu s přepisy je budu analyzovat dle postupů kvalitativní obsahové analýzy. Nejpozději do 31. 10. 2013 (resp. do 31. 10. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student základní teze bakalářské práce včetně návrhu designu vlastního terénního šetření, a to v rozsahu přibližně pěti normostran dle pokynů vedoucího práce. Nejpozději do 28. 2. 2014 (resp. do 26. 2. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student k posouzení vedoucímu práce pracovní verzi bakalářské práce, která bude obsahovat její základní části, zejména část teoretickou (s ohledem na téma). Nejpozději do 31. 3. 2014 (resp. do 31. 3. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student vedoucímu práce rukopis bakalářské práce k revizi.
Zásady pro vypracování
viz "Vyhláška děkana FF č. 2/2012 ze dne 27. srpna 2012 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek" Francouzský antropolog Marc Augé v publikaci Non-Places: An Introduction to Supermodernity (1995) zavádí do diskursu sociálních věd koncept tzv. ne-míst, kterými označuje takové prostory, které nelze chápat jako místa, neboť jsou nezávislé na své lokalitě, jsou především tranzitní, a nenaplňují plnohodnotně jejich kvalitu. Za taková místa, jež ve zvýšené podobě produkuje "supermodernita" označuje letiště, nádraží, hotely, ale i supermarkety. Cílem bakalářské práce je zaměřit se na několik obchodních domů v Českých Budějovicích, které by měly odpovídat tomuto konceptu, a na základě kvalitativního výzkumu (pozorování, rozhovory) kriticky reflektovat, zda tento koncept skutečně naplňují anebo se jedná z aktérského hlediska o plnohodnotná antropologická místa. Práce bude založena na vlastním terénním výzkumu a analýze sekundárních dat. Studentka se zaměří na studium odborné literatury, na základě které vypracuje teoretickou část práce a vymezí základní dílčí otázky a kategorií vlastního výzkumu. Ten se bude sestávat z nezúčastněného pozorování ve vybraných lokalitách a následných polostrukturovaných rozhovorů s aktéry těchto lokalit. Výběr respondentů provede na základě účelového výběru, zdůvodněného teoreticky a podloženého provedeným pozorováním. Předpokladem je, že uživatele studovaných prostorů rozdělí do kategorií podle toho, z jaké funkce prostor využívají, a provede rozhovor nejméně s dvěma zástupci z každé kategorie. Výstupy z pozorování zpracuji do terénních poznámek a spolu s přepisy je budu analyzovat dle postupů kvalitativní obsahové analýzy. Nejpozději do 31. 10. 2013 (resp. do 31. 10. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student základní teze bakalářské práce včetně návrhu designu vlastního terénního šetření, a to v rozsahu přibližně pěti normostran dle pokynů vedoucího práce. Nejpozději do 28. 2. 2014 (resp. do 26. 2. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student k posouzení vedoucímu práce pracovní verzi bakalářské práce, která bude obsahovat její základní části, zejména část teoretickou (s ohledem na téma). Nejpozději do 31. 3. 2014 (resp. do 31. 3. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student vedoucímu práce rukopis bakalářské práce k revizi.
Seznam doporučené literatury
Augé Marc, 1995, Non-places, Verso
Bernard, H. Russell. 2006. Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches. 4th ed. Lanham, MD; Oxford: AltaMira Press.
Certeau, Michel de. 1984. The Practice of Everyday Life. London: University of California Press.
Cresswell Tim, 2004, Place ? a short introduction, Blackwell publishing
Low, Setha M. 1996. ?The Anthropology of Cities: Imagining and Theorizing the City". Annual Review of Anthropology 25(1):383?409.
Seznam doporučené literatury
Augé Marc, 1995, Non-places, Verso
Bernard, H. Russell. 2006. Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches. 4th ed. Lanham, MD; Oxford: AltaMira Press.
Certeau, Michel de. 1984. The Practice of Everyday Life. London: University of California Press.
Cresswell Tim, 2004, Place ? a short introduction, Blackwell publishing
Low, Setha M. 1996. ?The Anthropology of Cities: Imagining and Theorizing the City". Annual Review of Anthropology 25(1):383?409.