Tématem práce je čtení s porozuměním v matematice se zaměřením na slovní úlohy pro žáky 1. stupně základní školy. Teoretická část popisuje gramotnost obecně a podrobněji se věnuje funkční matematické gramotnosti a dělení matematických slovních úloh. V praktické části jsou analyzovány slovní úlohy v běžně užívaných učebnicích z pohledu početních operací a jazyka slovních úloh. Dále jsou zde vymezeny některé obtížné jazykové prostředky a navrhnuty činnosti pro zlepšení funkční matematické gramotnosti a porozumění slovním úlohám.
Anotace v angličtině
The theme of the work is reading with understanding to math concentrated on word tasks for pupils of 1st part of elementary school. The theoretical part describes literacy in general and is more concentrated in details on the functional mathematic literacy and the division of mathematical word tasks. In the practical part there are analyzed word tasks from the commonly used schoolbooks from the point of arithmetic operations and the language used in mathematical word tasks. Some language difficulties are identified in the work and proposals of activities for improving the functional mathematical literacy and better understanding to mathematical word tasks are given.
Klíčová slova
matematika, matematické myšlení, funkční gramotnost, slovní úlohy, čtení, porozumění, jazyky, žáci, děti školního věku, základní školy
Tématem práce je čtení s porozuměním v matematice se zaměřením na slovní úlohy pro žáky 1. stupně základní školy. Teoretická část popisuje gramotnost obecně a podrobněji se věnuje funkční matematické gramotnosti a dělení matematických slovních úloh. V praktické části jsou analyzovány slovní úlohy v běžně užívaných učebnicích z pohledu početních operací a jazyka slovních úloh. Dále jsou zde vymezeny některé obtížné jazykové prostředky a navrhnuty činnosti pro zlepšení funkční matematické gramotnosti a porozumění slovním úlohám.
Anotace v angličtině
The theme of the work is reading with understanding to math concentrated on word tasks for pupils of 1st part of elementary school. The theoretical part describes literacy in general and is more concentrated in details on the functional mathematic literacy and the division of mathematical word tasks. In the practical part there are analyzed word tasks from the commonly used schoolbooks from the point of arithmetic operations and the language used in mathematical word tasks. Some language difficulties are identified in the work and proposals of activities for improving the functional mathematical literacy and better understanding to mathematical word tasks are given.
Klíčová slova
matematika, matematické myšlení, funkční gramotnost, slovní úlohy, čtení, porozumění, jazyky, žáci, děti školního věku, základní školy
1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu práce.
2. Typy matematických slovních úloh pro děti mladšího školního věku.
3. Excerpce učebnic, zastoupení slovních úloh v učebnicích.
4. Analýza jazyka slovních úloh.
5. Čtenářská gramotnost. Práce s informací.
6. Návrh činností pro zlepšení čtenářské gramotnosti (kompetence)
v matematice na 1. st. ZŠ.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu práce.
2. Typy matematických slovních úloh pro děti mladšího školního věku.
3. Excerpce učebnic, zastoupení slovních úloh v učebnicích.
4. Analýza jazyka slovních úloh.
5. Čtenářská gramotnost. Práce s informací.
6. Návrh činností pro zlepšení čtenářské gramotnosti (kompetence)
v matematice na 1. st. ZŠ.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ M.; KRČMOVÁ M.; MINÁŘOVÁ E. Současná stylistika. Praha : LN, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4.
DANEŠ, F. Kultura a struktura českého jazyka. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1648-3.
DEVLIN, K. Jazyk matematiky : Jak zviditelnit neviditelné. Praha : Argo; Dokořán, 2003. ISBN 80-86569-09-8 (Dokořán); ISBN 80-7203-470-7 (Argo).
LANGER, I.; SHULZ VON THUN, F.; TAUSCH, R. Srozumitelné vyjadřování. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4296-0.
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R.; ŠVRČKOVÁ, M. Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura. Ostrava : PF OSU, 2010. ISBN 978-80-7368-878-3.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ M.; KRČMOVÁ M.; MINÁŘOVÁ E. Současná stylistika. Praha : LN, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4.
DANEŠ, F. Kultura a struktura českého jazyka. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1648-3.
DEVLIN, K. Jazyk matematiky : Jak zviditelnit neviditelné. Praha : Argo; Dokořán, 2003. ISBN 80-86569-09-8 (Dokořán); ISBN 80-7203-470-7 (Argo).
LANGER, I.; SHULZ VON THUN, F.; TAUSCH, R. Srozumitelné vyjadřování. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4296-0.
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R.; ŠVRČKOVÁ, M. Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura. Ostrava : PF OSU, 2010. ISBN 978-80-7368-878-3.