Bakalářská práce pojednává o rozdílech mezi normálně vyvíjejícími se dětmi a dětmi s poruchami vývoje koordinace u dětí mladšího školního věku.V úvodu je nastíněn problém s nedostatkem pohybu a neschopností jej vykonávat. To nás přivádí k samotnému problému, kterým je vývojová porucha koordinace. Další kapitola pojednává o samotné poruše, jejích příčinách, symptomech a možnostech diagnostiky. Dále jsou popsány poruchy blízce spjaté s DCD.
V praktické části jsem za pomoci testové baterie MABC 2 zjistila motorickou způsobilost u dětí mladšího školního věku. Celkem bylo otestováno 96 dětí ze čtyř základních škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the differences between normally developing children and children suffering from the coordination development disorder. The research is focused on children of the elementary school age. The introduction outlines the problem of physical exercise deficiency and the incapability of its performing, leading the reader to the problem of Developmental Coordination Disorder itself. This malfuction is further discussed in the next chapter, including the description of its causes, symptoms and diagnostic options. The next subject matter is characterization of malfunctions closely related to DCD.
The following part, depicting the research in practice by the means of the testing battery MABC2, documents the motoric capability of elementary school aged children. The tests were performed at four elementary schools and the overall number of tested children is 96.
Klíčová slova
vývojová, porucha, koordinace, MABC 2
Klíčová slova v angličtině
developmental, coordination, disorders, MABC 2
Rozsah průvodní práce
40 s., XIII s. (70 243 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o rozdílech mezi normálně vyvíjejícími se dětmi a dětmi s poruchami vývoje koordinace u dětí mladšího školního věku.V úvodu je nastíněn problém s nedostatkem pohybu a neschopností jej vykonávat. To nás přivádí k samotnému problému, kterým je vývojová porucha koordinace. Další kapitola pojednává o samotné poruše, jejích příčinách, symptomech a možnostech diagnostiky. Dále jsou popsány poruchy blízce spjaté s DCD.
V praktické části jsem za pomoci testové baterie MABC 2 zjistila motorickou způsobilost u dětí mladšího školního věku. Celkem bylo otestováno 96 dětí ze čtyř základních škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the differences between normally developing children and children suffering from the coordination development disorder. The research is focused on children of the elementary school age. The introduction outlines the problem of physical exercise deficiency and the incapability of its performing, leading the reader to the problem of Developmental Coordination Disorder itself. This malfuction is further discussed in the next chapter, including the description of its causes, symptoms and diagnostic options. The next subject matter is characterization of malfunctions closely related to DCD.
The following part, depicting the research in practice by the means of the testing battery MABC2, documents the motoric capability of elementary school aged children. The tests were performed at four elementary schools and the overall number of tested children is 96.
Klíčová slova
vývojová, porucha, koordinace, MABC 2
Klíčová slova v angličtině
developmental, coordination, disorders, MABC 2
Zásady pro vypracování
Popsat poruchy vývoje koordinace
Vybrat vhodné diagnostické nástroje pro posouzení vývoje motoriky
Specifikovat výzkumné soubory
Stanovit statistické metody pro vyhodnocení a analýzu dat
Identifikovat hlavní rozdíly v hrubé motorice mezi výzkumnými soubory
Zásady pro vypracování
Popsat poruchy vývoje koordinace
Vybrat vhodné diagnostické nástroje pro posouzení vývoje motoriky
Specifikovat výzkumné soubory
Stanovit statistické metody pro vyhodnocení a analýzu dat
Identifikovat hlavní rozdíly v hrubé motorice mezi výzkumnými soubory
Seznam doporučené literatury
Brklová, D., Hercig, S. aj. Diplomová práce studujících učitelství tělesné výchovy. Plzeň: PF ZČU, 1998
Bo, J. a C.-M. Lee Motor skill learning in children with Developmental Coordination Disorder. Research in Developmental Disabilities, 2013, 34, 2047-2055.
Nascimento, R. O., L. F. Ferreira, J. B. Goulardins, A. M. Freudenheim, et al. Health-related physical fitness children with severe and moderate developmental coordination disorder. Research in Developmental Disabilities, 2013, 34, 4222-4231.
Rivilis, I., J. Hay, J. Cairney, P. Klentrou, et al. Physical activity and fitness in children with developmental coordination disorder: A systematic review. Research in Developmental Disabilities, 2011, 32, 894-910.
Zwicker, J., Missiuna, CH., Harris, S., Boyd, L. Developmental coordination disorder: A review and update in Ofcial Journal of the European Paediatric Neurology Society. European Journal of Paediatric Neurology, 2002, 16, 573-581.
Vaivre-Douret, L. Developmental coordination disorders: State of art, Neurophysiologie Clinique/Clinical Neurophysiology, 2014, 44, 13-23.
Polatajko, H., Cantin, N. Developmental Coordination Disorder (Dyspraxia): An Overview of the State of the Art, Seminars in Pediatric Neurology, 2006, 12, 250-258.
Kirby, A. a Drew, S. Guide to Dyspraxia and Developmental Co-ordination Disorder. David Fulton Publisher: London, 2002, p192.
Seznam doporučené literatury
Brklová, D., Hercig, S. aj. Diplomová práce studujících učitelství tělesné výchovy. Plzeň: PF ZČU, 1998
Bo, J. a C.-M. Lee Motor skill learning in children with Developmental Coordination Disorder. Research in Developmental Disabilities, 2013, 34, 2047-2055.
Nascimento, R. O., L. F. Ferreira, J. B. Goulardins, A. M. Freudenheim, et al. Health-related physical fitness children with severe and moderate developmental coordination disorder. Research in Developmental Disabilities, 2013, 34, 4222-4231.
Rivilis, I., J. Hay, J. Cairney, P. Klentrou, et al. Physical activity and fitness in children with developmental coordination disorder: A systematic review. Research in Developmental Disabilities, 2011, 32, 894-910.
Zwicker, J., Missiuna, CH., Harris, S., Boyd, L. Developmental coordination disorder: A review and update in Ofcial Journal of the European Paediatric Neurology Society. European Journal of Paediatric Neurology, 2002, 16, 573-581.
Vaivre-Douret, L. Developmental coordination disorders: State of art, Neurophysiologie Clinique/Clinical Neurophysiology, 2014, 44, 13-23.
Polatajko, H., Cantin, N. Developmental Coordination Disorder (Dyspraxia): An Overview of the State of the Art, Seminars in Pediatric Neurology, 2006, 12, 250-258.
Kirby, A. a Drew, S. Guide to Dyspraxia and Developmental Co-ordination Disorder. David Fulton Publisher: London, 2002, p192.