Tato diplomová práce zkoumá, zda by mohla jazyková animace představovat vhodnou alternativní formu výuky němčiny pro žáky se specifickými poruchami učení. Práce je rozčleněna na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je představena jazyková animace, specifické poruchy učení a teoretické předpoklady, jak a v čem by jazyková animace mohla dyslektikům pomoci. Praktická část je věnována vyhodnocení dotazníků. Tyto výsledky sloužily jako podklad pro návrhy aktivit s principy jazykové animace, které byly testovány v praxi. Následují komentáře z praxe a vyvození závěru.
Anotace v angličtině
This thesis examines if a language animation could function as an alternative form of teaching German to pupils with specific learning disorders. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part presents the language animation, specific learning disorders and theoretical assumptions, how and in what language animation could help dyslectics. The practical part is devoted to an evaluation of questionnaires. These results served as a basis for designing activities with features of the language animation that have been tested in practice. The thesis subsequently provides comments from practice and a conclusion.
Klíčová slova
jazyková animace, specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, legastenie, německý jazyk, alternativní forma výuky
Klíčová slova v angličtině
language animation, specific learning disorders, dyslexia, dysgraphia, dysorthographie, word blindness, german, alternative forms of teaching
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
NE
Anotace
Tato diplomová práce zkoumá, zda by mohla jazyková animace představovat vhodnou alternativní formu výuky němčiny pro žáky se specifickými poruchami učení. Práce je rozčleněna na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je představena jazyková animace, specifické poruchy učení a teoretické předpoklady, jak a v čem by jazyková animace mohla dyslektikům pomoci. Praktická část je věnována vyhodnocení dotazníků. Tyto výsledky sloužily jako podklad pro návrhy aktivit s principy jazykové animace, které byly testovány v praxi. Následují komentáře z praxe a vyvození závěru.
Anotace v angličtině
This thesis examines if a language animation could function as an alternative form of teaching German to pupils with specific learning disorders. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part presents the language animation, specific learning disorders and theoretical assumptions, how and in what language animation could help dyslectics. The practical part is devoted to an evaluation of questionnaires. These results served as a basis for designing activities with features of the language animation that have been tested in practice. The thesis subsequently provides comments from practice and a conclusion.
Klíčová slova
jazyková animace, specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, legastenie, německý jazyk, alternativní forma výuky
Klíčová slova v angličtině
language animation, specific learning disorders, dyslexia, dysgraphia, dysorthographie, word blindness, german, alternative forms of teaching
Zásady pro vypracování
Diplomantka si nastuduje odbornou literaturu, z níž bude ve své práci vycházet.
Cílem bude rešerše a analýza metod používaných při výuce německého jazyka u žáků se SPU na školách v Plzni. Výzkum bude zaměřený na třídy se zastoupením několika žáků s SPU v rámci běžné výuky nj. Práce bude zpracována podle následující předběžné struktury: 1. Úvod 2. Zpracování teoretické části - vymezení jazykové animace, její účel, vznik a vývoj, klasifikace SPU, projevy 3. Zpracování výzkumné části - formou dotazníku 4. Vyhodnocení výzkumu 5. Na základě výzkumu navrhne diplomantka vhodné aktivity pro žáky s SPU. 6. Závěr 7. Seznam použité literatury
Zásady pro vypracování
Diplomantka si nastuduje odbornou literaturu, z níž bude ve své práci vycházet.
Cílem bude rešerše a analýza metod používaných při výuce německého jazyka u žáků se SPU na školách v Plzni. Výzkum bude zaměřený na třídy se zastoupením několika žáků s SPU v rámci běžné výuky nj. Práce bude zpracována podle následující předběžné struktury: 1. Úvod 2. Zpracování teoretické části - vymezení jazykové animace, její účel, vznik a vývoj, klasifikace SPU, projevy 3. Zpracování výzkumné části - formou dotazníku 4. Vyhodnocení výzkumu 5. Na základě výzkumu navrhne diplomantka vhodné aktivity pro žáky s SPU. 6. Závěr 7. Seznam použité literatury
Seznam doporučené literatury
BOJANOWSKA, J.: Sprachanimation. Potsdam, Warszawa: DPJW, Motyka, 2008
AUTORENKOLLEKTIV: Feel Špáß. Deutsch-tschechische Sprachanimation. Regensburg, Pilsen: Koordinierungszentrum Deutsch-Tschechischer Jugendaustausch Tandem, 2008.
AUTORENKOLLEKTIV: Die Tandem Methode -Theorie und Praxis in deutsch-französischen Sprachkursen[online]. DFJW/OFAJ, 2007 [zit.18. 7. 2009]. Erreichbar unter http://www.ofaj.org/paed/langue/tandem.html
KARL, H.: Sprachanimation XXL, Regensburg, Pilsen: Koordinierungszentrum Deutsch-Tschechischer Jugendaustausch Tandem, 2007.
LAZAR; E. und Kollektiv: Didaktika nemeckého jazyka, Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1980.
SARTER, H. Einführung in die Fremdsprachendidaktik. Darmstadt: WGB, 2006, 144 s. ISBN 3534189426.
CHODĚRA, R. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. (II). Ostrava: Ostravská univerzita, 2000, 167 s. ISBN8070421576
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. 1. vydání. Praha: Grada, 2007. 402. ISBN 978-80-247-1734-0.
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. 1. vydání. Brno: MU, 2004. 128 s. ISBN 80-210-3613-3.
BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Kapitoly ze specifických poruch učení II. 1. vydání. Brno: MU, 2006. 152 s. ISBN 80-210-3822-5.
Seznam doporučené literatury
BOJANOWSKA, J.: Sprachanimation. Potsdam, Warszawa: DPJW, Motyka, 2008
AUTORENKOLLEKTIV: Feel Špáß. Deutsch-tschechische Sprachanimation. Regensburg, Pilsen: Koordinierungszentrum Deutsch-Tschechischer Jugendaustausch Tandem, 2008.
AUTORENKOLLEKTIV: Die Tandem Methode -Theorie und Praxis in deutsch-französischen Sprachkursen[online]. DFJW/OFAJ, 2007 [zit.18. 7. 2009]. Erreichbar unter http://www.ofaj.org/paed/langue/tandem.html
KARL, H.: Sprachanimation XXL, Regensburg, Pilsen: Koordinierungszentrum Deutsch-Tschechischer Jugendaustausch Tandem, 2007.
LAZAR; E. und Kollektiv: Didaktika nemeckého jazyka, Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1980.
SARTER, H. Einführung in die Fremdsprachendidaktik. Darmstadt: WGB, 2006, 144 s. ISBN 3534189426.
CHODĚRA, R. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. (II). Ostrava: Ostravská univerzita, 2000, 167 s. ISBN8070421576
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. 1. vydání. Praha: Grada, 2007. 402. ISBN 978-80-247-1734-0.
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. 1. vydání. Brno: MU, 2004. 128 s. ISBN 80-210-3613-3.
BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Kapitoly ze specifických poruch učení II. 1. vydání. Brno: MU, 2006. 152 s. ISBN 80-210-3822-5.