Tato diplomová práce se zabývá problematikou školní zralosti a odkladu povinné školní docházky. Teoretická část je věnována charakteristice předškolního období, školní zralosti, diagnostice školní zralosti a odkladu povinné školní docházky. Cílem teoretické části bylo objasnění základních informací a problematiky školní zralosti a odkladu. Praktická část obsahuje deset kazuistik dětí předškolního věku z mateřské školy v Plzni. Vzorek tvoří čtyři děti, které jsou zralé pro vstup do základní školy, dvě děti, které nebudou mít odklad školní docházky, ale podle Jiráskova testu školní zralosti a kresby se jeví jako nezralé, jedno dítě již s odkladem školní docházky a tři děti, které budou mít tento rok udělen odklad povinné školní docházky. Kazuistiky byly zpracovány na základě pozorování, dotazníků, rozhovorů, Jiráskova testu školní zralosti, analýzy dokumentů a volné kresby. Cílem praktické části bylo na základě vzorku dětí srovnání školní zralosti a nezralosti. Dalším cílem bylo věnování pozornosti odkladu povinné školní docházky.
Anotace v angličtině
This diploma work focuses on the problem of school maturity and postponement of the mandatory school attendance. The theoretical part is dedicated to the characteristics of the pre-school time, school maturity, diagnosis of the school maturity and postponement of the mandatory school attendance. The goal of the theoretical part was to clarify the basic information and problems of the school maturity and postponement. The practical part includes ten casuistries of children of pre-school age from a kindergarten in Pilsen. The sample is created by four children, who are mature for admittance to the primary school, two children, who won´t have a postponement of school attendance, but according to Jirásek´s test of school maturity and design they appear as immature, one child already with a postponement of school attendance and three children, who will be bestowed with a postponement of school attendance this year. Casuistries were processed according to observing, questionnaires, dialogues, Jirásek´s test of school maturity, document analysis and free design. The goal of the practical part was to compare the school maturity and immaturity according to the children´s sample. The next goal was to dedicate attention to the postponement of the mandatory school attendance.
Klíčová slova
předškolní věk, školní zralost, odklad školní docházky
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, school maturity, Posponement of the mandatory school attendance
Rozsah průvodní práce
109 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá problematikou školní zralosti a odkladu povinné školní docházky. Teoretická část je věnována charakteristice předškolního období, školní zralosti, diagnostice školní zralosti a odkladu povinné školní docházky. Cílem teoretické části bylo objasnění základních informací a problematiky školní zralosti a odkladu. Praktická část obsahuje deset kazuistik dětí předškolního věku z mateřské školy v Plzni. Vzorek tvoří čtyři děti, které jsou zralé pro vstup do základní školy, dvě děti, které nebudou mít odklad školní docházky, ale podle Jiráskova testu školní zralosti a kresby se jeví jako nezralé, jedno dítě již s odkladem školní docházky a tři děti, které budou mít tento rok udělen odklad povinné školní docházky. Kazuistiky byly zpracovány na základě pozorování, dotazníků, rozhovorů, Jiráskova testu školní zralosti, analýzy dokumentů a volné kresby. Cílem praktické části bylo na základě vzorku dětí srovnání školní zralosti a nezralosti. Dalším cílem bylo věnování pozornosti odkladu povinné školní docházky.
Anotace v angličtině
This diploma work focuses on the problem of school maturity and postponement of the mandatory school attendance. The theoretical part is dedicated to the characteristics of the pre-school time, school maturity, diagnosis of the school maturity and postponement of the mandatory school attendance. The goal of the theoretical part was to clarify the basic information and problems of the school maturity and postponement. The practical part includes ten casuistries of children of pre-school age from a kindergarten in Pilsen. The sample is created by four children, who are mature for admittance to the primary school, two children, who won´t have a postponement of school attendance, but according to Jirásek´s test of school maturity and design they appear as immature, one child already with a postponement of school attendance and three children, who will be bestowed with a postponement of school attendance this year. Casuistries were processed according to observing, questionnaires, dialogues, Jirásek´s test of school maturity, document analysis and free design. The goal of the practical part was to compare the school maturity and immaturity according to the children´s sample. The next goal was to dedicate attention to the postponement of the mandatory school attendance.
Klíčová slova
předškolní věk, školní zralost, odklad školní docházky
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, school maturity, Posponement of the mandatory school attendance
Zásady pro vypracování
Výběr aktuální problematiky týkající se odkladu školní docházky
Vytvoření osnovy práce s kapitolami týkající se vývoje dítěte od 5 do 7 let
Zpracování teoretické části a práce s odbornou literaturou
Zpracování praktické části: kasuistiky dětí s odkladem školní docházky
Závěr práce, srovnání zjištěných údajů a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Výběr aktuální problematiky týkající se odkladu školní docházky
Vytvoření osnovy práce s kapitolami týkající se vývoje dítěte od 5 do 7 let
Zpracování teoretické části a práce s odbornou literaturou
Zpracování praktické části: kasuistiky dětí s odkladem školní docházky
Závěr práce, srovnání zjištěných údajů a doporučení pro praxi
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. : dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
Diagnostika školní zralosti: školní zralost. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-87553-52-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. : dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
Diagnostika školní zralosti: školní zralost. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-87553-52-7.