Bakalářská práce představuje ruskou kinematografii v období 60. let 20. století, která je také nazývána jako kinematografie "tání". Charakteristickým prvkem tohoto období je změna v politickém vedení SSSR. Poetika filmů období "tání" je vyložena ve srovnání s předchozím obdobím socialistického realismu. V kinematografii se objevují nové žánry jako komedie a muzikály, a s tím je spojen i nástup nové vlny mladých režisérů. V práci je tedy pozornost směřována právě na ně a jejich nejvýznamnější díl jako Jaro v Zarečné ulici, Balada o vojákovi, Dáma s psíčkem, Chodím po Moskvě, Věrní přátelé a Andrej Rublev. Dále se v práci nachází analýza dvou filmů a to Jeřábi táhnou od Michaila Kalatozova a Ivanovo dětství od Andreje Tarkovského. Tyto filmy měli obrovský vliv na další formování ruské kinematografie a jsou tím nejlepším co může období "tání" nabídnout ve zpracování tématu války ve filmu a inovativní kamery. Praktická část se věnuje překladu scénáře filmu Jeřábi táhnou. Obrazová příloha se skládá z portrétů režisérů a snímků z vybraných filmů.
Anotace v angličtině
The undergraduate thesis presents Russian cinema in the era of 1960s, also known as 'the period of Khruschev's Thaw' or 'ottepel'. One of typical elements of this period is the change in political leadership of the USSR. Poetics of films from 'ottepel' period is explained in comparison to the previous period of socialist realism. New genres appear in the cinematography, e. g. comedy or musical and because of this, new wave of young directors enters the scene. The thesis is mainly focused on this new wave directors and their most significant works, e. g. "The spring at Zarechnaya street", "Ballad of a Soldier", "The Lady with the Dog", "Walking the Streets of Moscow", "True Friends" and "Andrey Rublev". Next, there is presented analysis of two films "The Cranes Are Flying" and "Ivan's Childhood". These films had a huge impact on the next forming of the Russian cinematography and they are the best from 'ottepel' period when it comes to the theme of war in a film and innovative camera. Practical part of the thesis is devoted to the translation of a part of a script to the film "The Cranes Are Flying". The supplement consists of directors' portraits and photos from selected films.
film, cinematography, Soviet Union, The Kruschev's Thaw, director, script
Rozsah průvodní práce
53 s., VIII s. (95 432)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce představuje ruskou kinematografii v období 60. let 20. století, která je také nazývána jako kinematografie "tání". Charakteristickým prvkem tohoto období je změna v politickém vedení SSSR. Poetika filmů období "tání" je vyložena ve srovnání s předchozím obdobím socialistického realismu. V kinematografii se objevují nové žánry jako komedie a muzikály, a s tím je spojen i nástup nové vlny mladých režisérů. V práci je tedy pozornost směřována právě na ně a jejich nejvýznamnější díl jako Jaro v Zarečné ulici, Balada o vojákovi, Dáma s psíčkem, Chodím po Moskvě, Věrní přátelé a Andrej Rublev. Dále se v práci nachází analýza dvou filmů a to Jeřábi táhnou od Michaila Kalatozova a Ivanovo dětství od Andreje Tarkovského. Tyto filmy měli obrovský vliv na další formování ruské kinematografie a jsou tím nejlepším co může období "tání" nabídnout ve zpracování tématu války ve filmu a inovativní kamery. Praktická část se věnuje překladu scénáře filmu Jeřábi táhnou. Obrazová příloha se skládá z portrétů režisérů a snímků z vybraných filmů.
Anotace v angličtině
The undergraduate thesis presents Russian cinema in the era of 1960s, also known as 'the period of Khruschev's Thaw' or 'ottepel'. One of typical elements of this period is the change in political leadership of the USSR. Poetics of films from 'ottepel' period is explained in comparison to the previous period of socialist realism. New genres appear in the cinematography, e. g. comedy or musical and because of this, new wave of young directors enters the scene. The thesis is mainly focused on this new wave directors and their most significant works, e. g. "The spring at Zarechnaya street", "Ballad of a Soldier", "The Lady with the Dog", "Walking the Streets of Moscow", "True Friends" and "Andrey Rublev". Next, there is presented analysis of two films "The Cranes Are Flying" and "Ivan's Childhood". These films had a huge impact on the next forming of the Russian cinematography and they are the best from 'ottepel' period when it comes to the theme of war in a film and innovative camera. Practical part of the thesis is devoted to the translation of a part of a script to the film "The Cranes Are Flying". The supplement consists of directors' portraits and photos from selected films.
film, cinematography, Soviet Union, The Kruschev's Thaw, director, script
Zásady pro vypracování
Rešerše tištěných a on-line zdrojů k tématu (encyklopedická díla i dílčí studie)
Shromáždění obrazového materiálů
Politická situace za Nikity Chruščeva a její vliv na vývoj kinematografie
Mosfilm a představitelé kinematografie v období "tání"
Život a dílo režisérů Michaila Kalatozova, Marlena Chucieva, Andreja Tarkovského a dalších
Analýza vybraných filmů režisérů Kalatozova a Tarkovského v kontextu sovětské a světové kinematografie
Překlad části vybraného scénáře
Sestavení příloh
Zásady pro vypracování
Rešerše tištěných a on-line zdrojů k tématu (encyklopedická díla i dílčí studie)
Shromáždění obrazového materiálů
Politická situace za Nikity Chruščeva a její vliv na vývoj kinematografie
Mosfilm a představitelé kinematografie v období "tání"
Život a dílo režisérů Michaila Kalatozova, Marlena Chucieva, Andreja Tarkovského a dalších
Analýza vybraných filmů režisérů Kalatozova a Tarkovského v kontextu sovětské a světové kinematografie
Překlad části vybraného scénáře
Sestavení příloh
Seznam doporučené literatury
BERNARD, Jan. Národní kinematografie Sovětského svazu. Praha: Československý filmový ústav, 1989.
CHRUŠČOV, Nikita Sergejevič. Vzpomínky Nikity Sergejeviče Chruščova: magnetofonové nahrávky z období glasnosti. Brno: Janota, 2000. ISBN 80-7217-103-8.
INSTITUT ISTORIJI ISKUSSTV MINISTERSTVA KULTURY SSSR. Istorija sovetskogo kino. 1917-1967. V chetyrjoch tomach. Moskva: Iskusstvo, 1969.
KARABINOŠ, Anton. Fenomén sovětského filmu. Praha: Československý filmový ústav, 1987.
SEČKÁŘ, Marek. Deník: 1970-1986 / Andrej Tarkovskij. Brno: Větrné mlýny, 1997. ISBN 80-86151-01-8.
ŠLEMROVÁ, Marie. Michail Konstantinovič Kalatozov. Ostrava: Služby města Ostravy, 1974.
THOMPSONOVÁ, Kristin a David BORDWELL. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. Praha: Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-207-7.
ZORKAJA, Neja Markovna. Istorija sovetskogo kino. Sankt Peterburg: Aletejja, 2005. ISBN 5-89329-457-2.
Seznam doporučené literatury
BERNARD, Jan. Národní kinematografie Sovětského svazu. Praha: Československý filmový ústav, 1989.
CHRUŠČOV, Nikita Sergejevič. Vzpomínky Nikity Sergejeviče Chruščova: magnetofonové nahrávky z období glasnosti. Brno: Janota, 2000. ISBN 80-7217-103-8.
INSTITUT ISTORIJI ISKUSSTV MINISTERSTVA KULTURY SSSR. Istorija sovetskogo kino. 1917-1967. V chetyrjoch tomach. Moskva: Iskusstvo, 1969.
KARABINOŠ, Anton. Fenomén sovětského filmu. Praha: Československý filmový ústav, 1987.
SEČKÁŘ, Marek. Deník: 1970-1986 / Andrej Tarkovskij. Brno: Větrné mlýny, 1997. ISBN 80-86151-01-8.
ŠLEMROVÁ, Marie. Michail Konstantinovič Kalatozov. Ostrava: Služby města Ostravy, 1974.
THOMPSONOVÁ, Kristin a David BORDWELL. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. Praha: Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-207-7.
ZORKAJA, Neja Markovna. Istorija sovetskogo kino. Sankt Peterburg: Aletejja, 2005. ISBN 5-89329-457-2.