Tato bakalářská práce se zabývá zákonitostmi a zvláštnostmi dětské kresby. V teoredcké
čásd jsem se věnovala vývoji dětské kresby, jejich specifikům, vývoji kresby lidské postavy
a možnostem využik kresby pro diagnosdku osobnosd. V prakdcké čásd jsem se zaměřila
na deset děk v předškolním věku a snažila jsem se diagnosdkovat jejich kresby v průběhu
šesd měsíců. Na základě prostudované odborné literatury jsem si vytyčila znaky, které jsou
v kresbách pozorovatelné a ty jsem následně analyzovala a přiřadila jim významový
a interpretační kontext. Svá zjištění jsem u každého sledovaného dítěte zanesla do
jednotlivých přehledných tabulek. Tyto interpretační závěry jsem konzultovala s paní
učitelkou, která s dětmi pracuje a zná je velmi dobře. Na základě zpětné vazby o každém
konkrétním dítěd jsem porovnala míru shody interpretačních závěrů a vytvořila jsem
výsečový graf úspěšnosd hodnocení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with rules and specialides of children drawings. The theoredcal
part concerns with development of children drawings, its specific parts, development of
human figure drawing and possibility of using children drawing for character diagnosdcs.
The pracdcal part focuses on ten preschool children and analyses their drawings within six
months of process. Interpretadons were later consulted with their teacher. Based on
literature of fact i set pardcular features in the drawings and i analysed them and matched
them with the meaning and interpretadon context. All interpretadon conclusions were
consulted with the kindergarten teacher who works with the children and knows them
rahter well. Thanks to her feedback about every single child i was able to compare how
much the interpretadon conclusions were right and a pie chart of assessments
successfulness was created as outcome of this consultadon.
Klíčová slova
předškolní děti, dětská kresba, barva, kresba lidské postavy, projektivní metoda
Klíčová slova v angličtině
preschoold children, pre-school children, children´s drawing, color, drawing of human figure, projective method
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá zákonitostmi a zvláštnostmi dětské kresby. V teoredcké
čásd jsem se věnovala vývoji dětské kresby, jejich specifikům, vývoji kresby lidské postavy
a možnostem využik kresby pro diagnosdku osobnosd. V prakdcké čásd jsem se zaměřila
na deset děk v předškolním věku a snažila jsem se diagnosdkovat jejich kresby v průběhu
šesd měsíců. Na základě prostudované odborné literatury jsem si vytyčila znaky, které jsou
v kresbách pozorovatelné a ty jsem následně analyzovala a přiřadila jim významový
a interpretační kontext. Svá zjištění jsem u každého sledovaného dítěte zanesla do
jednotlivých přehledných tabulek. Tyto interpretační závěry jsem konzultovala s paní
učitelkou, která s dětmi pracuje a zná je velmi dobře. Na základě zpětné vazby o každém
konkrétním dítěd jsem porovnala míru shody interpretačních závěrů a vytvořila jsem
výsečový graf úspěšnosd hodnocení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with rules and specialides of children drawings. The theoredcal
part concerns with development of children drawings, its specific parts, development of
human figure drawing and possibility of using children drawing for character diagnosdcs.
The pracdcal part focuses on ten preschool children and analyses their drawings within six
months of process. Interpretadons were later consulted with their teacher. Based on
literature of fact i set pardcular features in the drawings and i analysed them and matched
them with the meaning and interpretadon context. All interpretadon conclusions were
consulted with the kindergarten teacher who works with the children and knows them
rahter well. Thanks to her feedback about every single child i was able to compare how
much the interpretadon conclusions were right and a pie chart of assessments
successfulness was created as outcome of this consultadon.
Klíčová slova
předškolní děti, dětská kresba, barva, kresba lidské postavy, projektivní metoda
Klíčová slova v angličtině
preschoold children, pre-school children, children´s drawing, color, drawing of human figure, projective method
Zásady pro vypracování
Analýza dostupné literatury v dětské kresbě
Zpracování vývojového období dítěte předškolního věku
Navržení výzkumné metody
Práce v terénu v mateřské škole
Zpracování kazuistik a dokončení praktické části
Dokončení bakalářské práce včetně doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Analýza dostupné literatury v dětské kresbě
Zpracování vývojového období dítěte předškolního věku
Navržení výzkumné metody
Práce v terénu v mateřské škole
Zpracování kazuistik a dokončení praktické části
Dokončení bakalářské práce včetně doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1284-0.
PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004. ISBN 978-80-200-1499-3.
Seznam doporučené literatury
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1284-0.
PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004. ISBN 978-80-200-1499-3.