|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / NIY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
NIY
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Náboženství a společnost Státu Izrael
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
7 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti tohoto kurzu poznají dějiny, zvyklosti a každodenní soudobé problémy hlavních náboženských a sociokulturních skupin tvořících současnou izraelskou společnost. Vedle jednotlivých sektorů majoritní židovské společnosti (sekulární, ortodoxní, etiopská) poznají také blíže život náboženských a etnických menšin na území židovského státu. Na případové studii Izraele si budou moci aplikovat své znalosti relevantních antropologických konceptů jako migrace, integrace, melting pot nebo multikulturalismus a pochopit i limity těchto teorií či paradoxy plynoucí z jejich aplikace v reálném prostředí. Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského oboru.
|
Požadavky na studenta
|
referát
|
Obsah
|
1. Úvodní hodina. Teoretický úvod a základní pojmy (církve, sekty, sektory, subkultury, chilonim, datim, charedim). Sociodemografická charakteristika současného Izraele.
2. "Židovský a demokratický." Průnik náboženství a politiky v politickém systému a každodenním životě Izraelců. Halacha, status quo a spor o ústavu. Úloha vrchního rabinátu. Legislativa určující postavení minorit v židovském státu.
3. Padesátá léta a aškenázský socialistický sekulární étos "mamlachtijut". Významní představitelé, vliv v politice, kultuře a architektuře. Izraelský komunismus, socialismus, labourismus.
4. "Mizrachim" - orientální sefardští Židé a jejich úloha v "orientalizaci" a "amerikanizaci" Izraele.
5. "Charedim" - rozmanitost zdánlivě uniformního světa. Sociální normy, dynastická struktura a specifika každodenního života ortodoxní společnosti.
6. Izraelší Arabové (nebo izraelští Palestinci?). Komplexita arabských identit (Palestinci vs. izraelští Arabové vs. Beduíni). Společenské proměny arabské menšiny v Izraeli (procesy "izraelizace", "palestinizace", "islamizace", "lokalizace"). Specifika arabského života v Izraeli. Příležitosti i každodenní obtíže. Hebraizace arabštiny ("arabivrit").
7. Křesťanské církve v Izraeli. Vztahy se státem a mezi sebou navzájem. Postavení křesťanů v Izraeli. Arménská komunita v Jeruzalémě. Fenomén Mesiánských Židů.
8. Etiopští Židé - Operace Mojžíš. Operace Šalamoun. Proměny definice židovství Etiopanů. Sociodemografická specifika etiopské komunity. Negativní sociální jevy. Rasismus v izraelské společnosti?
9. Drúzové - komunita rozdělená hranicemi. Stručný přehled dějin Drúzů. Izraelští a golanští Drúzové. Geografie, demografie, komunitní instituce a vztahy se státem.
10. Rusko-židovští přistěhovalci. Refusnici. Pád Sovětského svazu. Sociodemografické charakteristiky. Úloha rusko-židovských imigrantů v izraelské inovační kultuře a hi-tech průmyslu.
11. Francouzští a američtí Židé. Vztahy Izraele se dvěma největšími diasporními komunitami. Americko-židovská liberální kritika vs. negace diaspory (šlilat ha-gola). Francouzská alija 21. století a její důsledky.
12. Filmová projekce
13. Předtermín závěrečné zkoušky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je kurz k dispozici v Moodle ZČU se všemi podstatnými informacemi a materiály.
Kurz naleznete také na Courseware ZČU.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Čejka, Marek. Dějiny moderního Izraele. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2910-7.
-
Základní:
Krupp, Michael. Dějiny státu Izrael : od založení do dneška (1948-2013). Praha : Vyšehrad, 2013. ISBN 978-80-7429-295-8.
-
Základní:
Čejka, Marek. Judaismus a politika v Izraeli. Brno : Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2009. ISBN 978-80-87029-39-8.
-
Doporučená:
Mendelson-Maoz, Adia. "Diaspora and Homeland-Israel and Africa in Beta Israel's Hebrew Literature and Culture." Research in African Literatures, Vol. 44, No. 4 (Winter 2013), pp. 35-50.
-
Doporučená:
Troen, Ilan S. Imagining Zion - Dreams, Desings and Realities in a Century of Jewish Settlement.. Yale University Press, 2003.
-
Doporučená:
Dominitz, Yehuda. "Immigration and Absorption of Jews from Arab Countries" In: Shulewitz, Malka Hillel (Ed.) The Forgotten Millions, Cassel, London 1999, p.: 142-155..
-
Doporučená:
Morag-Talmon, Pnina. "The Integration Processes of Eastern Jewws into Israeli Society 1948-1988." In: Shulewitz, Malka Hillel (Ed.) The Forgotten Millions, Cassel, London 1999, p.: 156-185..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
18
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- charakterizovat základní dějinné procesy, události a reálie státu Izrael
- vyložit v hlavních rysech moderní dějiny Blízkého východu
- vysvětlit vznik a vývoj blízkovýchodního konfliktu
- určit a vysvětlit základní prvky hlavních monoteistických náboženství |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- číst samostatně odborné a žurnalistické texty v anglickém jazyce
- vyhledávat samostatně a kriticky pracovat s relevantními odbornými zdroji
- hodnotit hodnověrnost, respektive agendu dostupných informačních on-line zdrojů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- popsat reálie izraelské společnosti
- vyjmenovat jednotlivé sektory izraelské společnosti a jejich základní sociodemografické údaje
- vyložit vývoj těchto sektorů, v jejich rámci identifikuje a charakterizovat platné společenské normy
- vysvětlit diasporní aspekty existence daných společenských skupin |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- pohybovat se poučeně v prostředí jednotlivých izraelských společenských sektorů
- aplikovat korektní odborné pojmosloví
- poskytovat konzultace ve věci společenských norem a zvyklostí jednotlivých sektorů a menšin |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|