Předmět: Didaktika vlastivědy

« Zpět
Název předmětu Didaktika vlastivědy
Kód předmětu CBG/EDVL1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Matušková Alena, Doc. PaedDr. CSc.
  • Mentlík Pavel, Doc. RNDr. PhD.
Obsah předmětu
1. Úvod do studia předmětu - pojem vlastivěda. Seznámení s odbornou literaturou jednotlivých oborů, z nichž vlastivěda čerpá poznatky, s literaturou metodickou a regionální. Odborné a metodické časopisy. 2. Mapa a plán. 3. Vlastivědná charakteristika místního regionu. 4. Geograficko-historická charakteristika ČR /poloha ČR, česká státnost, členění státu/. 5. Geograficko-historická charakteristika ČR /povrch, podnebí/. 6. Geograficko-historická charakteristika ČR /vodstvo, nerostné bohatství/. 7. Geograficko-historická charakteristika ČR /obyvatelstvo a osídlení ČR/. 8. Geograficko-historická charakteristika ČR /hospodářství ČR - zemědělství, lesní a vodní hospodářství/. 9. Geograficko-historická charakteristika ČR /průmysl/. 10. Geograficko-historická charakteristika ČR /doprava a služby/. 11. ČR v rámci Evropy, sousední státy, základní informace o světě. 12. Sousední státy - podrobnější geograficko-historická charakteristika. 13. Základy ochrany a tvorby životního prostředí ve vlastivědě, orientace dítěte v čase, významné historické události, osobnosti a památky ve vztahu k výuce vlastivědy na ZŠ, základy orientace dítěte v hodnotovém systému a v politické organizaci společnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
obecné: absolvování základních pedagogických a psychologických předmětů
Výsledky učení
student/-ka: - uvědomuje si význam vlastivědného učiva pro prvotní orientaci dítěte ve světě (složky přírodní i socioekonomické) a pro utváření jeho světonázoru, - uvědomí si výchovný potenciál vlastivědného učiva a nutnost jeho využívání ve školní praxi, jsou schopni posoudit vhodný výběr příkladů z místního regionu (týkajících se jednotlivých průřezových témat), - pochopí nutnost znalostí základních vlastivědných charakteristik místa bydliště, místního regionu, ostatních regionů a celé ČR, orientačně evropských států a rámcově světa pro další studium a práci učitele, - pochopí nutnost znalosti a osvojí si základní pojmový aparát i základní dovednosti, nutné k výuce vlastivědy na školách, - chápe základní zákonitosti, vztahy a souvislosti vlastivědného učiva (výběr poznatků z různých přírodních a společenských věd, vytvářející ucelený pohled na určitou oblast), - je schopen/schopna pracovat s kartografickým materiálem a s digitálními mapami a využívat je ve výuce na primární škole, - je schopen/schopna orientovat se v terénu podle plánů, map, buzoly, GPS, orientačních bodů, na základě dalších znalostí, - umí vytvářet jednoduché plány, náčrty trasy, panoramatické náčrty ap., jsou schopni provádět didaktickou transformaci a metodické ztvárnění učiva tak, že dovedou k těmto dovednostem i žáky, - jsou schopni na základě znalostí o regionech různých hierarchických úrovní identifikovat jejich problémy a výchovně je využít při didaktické transformaci učiva (např. multikulturní výchova, výchova k trvale udržitelnému rozvoji ap.), - chápou pojem ?genius loci? místa, jsou přesvědčeni o nutnosti výchovného působení na žáky směrem k budování pozitivního vztahu k místu domova, k místnímu regionu a k celé ČR, - dokáží vytvořit PowerPointovou prezentaci vybraného regionu a využít ji k prezentaci učiva ve škole nebo k prezentaci regionu při vhodné příležitosti na veřejnosti, - je schopen/schopna evaluace v rámci předmětu, sebereflexe a autoevaluace
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Atlasy České republiky, Evropy, světa, mapy různých měřítek a různě tematicky zaměřené..
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2005. ISBN 80-86666-24-7.
  • Anděl, J. Evropa - encyklopedický přehled zemí. Olomouc, 2001.
  • Hampl, Martin. Regionální vývoj: specifika české transformace, evropská integrace a obecná teorie. Praha : DemoArt, 2001. ISBN 80-902686-6-8.
  • Häufler, Vlastislav. Ekonomická geografie Československa. Praha : Academia, 1984.
  • Jančák, Vít; Götz, Antonín. Územní diferenciace českého zemědělství a její vývoj. Praha : Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy, 1997.
  • Kopp, Jan; Novotná, Marie. Geografické metody výzkumu malé oblasti. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-321-6.
  • Machalová, Miloslava. Didaktika vlastivědy. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-14-1.
  • Mirvald, Stanislav; Novotná, Marie. Geografie zahraničního obchodu. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-441-7.
  • Mištera, Ludvík. Geografie regionů České republiky. I., Geografická regionalizace. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-333-X.
  • Mištera, Ludvík. Geografie regionů České republiky. II., Regiony ČR. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-334-8.
  • Pavlík, Zdeněk; Kučera, Milan. Populační vývoj České republiky. 2000. Praha : DemoArt, 2001. ISBN 80-902686-5-X.
  • Řehák, S. Aktuální problémy ČR: Díl 6, Doprava. Ostrava: Scholaforum, 1997.
  • Toušek, V., Vančura, M. Aktuální problémy ČR: Díl I, Průmysl. Ostrava: Scholaforum, 1996.
  • Toušek, Václav. Česká republika : portréty krajů. Praha : Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2005. ISBN 80-239-6305-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní