Vyučující
|
-
Matušková Alena, Doc. PaedDr. CSc.
-
Mentlík Pavel, Doc. RNDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia předmětu - pojem vlastivěda. Seznámení s odbornou literaturou jednotlivých oborů, z nichž vlastivěda čerpá poznatky, s literaturou metodickou a regionální. Odborné a metodické časopisy. 2. Mapa a plán. 3. Vlastivědná charakteristika místního regionu. 4. Geograficko-historická charakteristika ČR /poloha ČR, česká státnost, členění státu/. 5. Geograficko-historická charakteristika ČR /povrch, podnebí/. 6. Geograficko-historická charakteristika ČR /vodstvo, nerostné bohatství/. 7. Geograficko-historická charakteristika ČR /obyvatelstvo a osídlení ČR/. 8. Geograficko-historická charakteristika ČR /hospodářství ČR - zemědělství, lesní a vodní hospodářství/. 9. Geograficko-historická charakteristika ČR /průmysl/. 10. Geograficko-historická charakteristika ČR /doprava a služby/. 11. ČR v rámci Evropy, sousední státy, základní informace o světě. 12. Sousední státy - podrobnější geograficko-historická charakteristika. 13. Základy ochrany a tvorby životního prostředí ve vlastivědě, orientace dítěte v čase, významné historické události, osobnosti a památky ve vztahu k výuce vlastivědy na ZŠ, základy orientace dítěte v hodnotovém systému a v politické organizaci společnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
obecné: absolvování základních pedagogických a psychologických předmětů |
Výsledky učení |
---|
student/-ka: - uvědomuje si význam vlastivědného učiva pro prvotní orientaci dítěte ve světě (složky přírodní i socioekonomické) a pro utváření jeho světonázoru, - uvědomí si výchovný potenciál vlastivědného učiva a nutnost jeho využívání ve školní praxi, jsou schopni posoudit vhodný výběr příkladů z místního regionu (týkajících se jednotlivých průřezových témat), - pochopí nutnost znalostí základních vlastivědných charakteristik místa bydliště, místního regionu, ostatních regionů a celé ČR, orientačně evropských států a rámcově světa pro další studium a práci učitele, - pochopí nutnost znalosti a osvojí si základní pojmový aparát i základní dovednosti, nutné k výuce vlastivědy na školách, - chápe základní zákonitosti, vztahy a souvislosti vlastivědného učiva (výběr poznatků z různých přírodních a společenských věd, vytvářející ucelený pohled na určitou oblast), - je schopen/schopna pracovat s kartografickým materiálem a s digitálními mapami a využívat je ve výuce na primární škole, - je schopen/schopna orientovat se v terénu podle plánů, map, buzoly, GPS, orientačních bodů, na základě dalších znalostí, - umí vytvářet jednoduché plány, náčrty trasy, panoramatické náčrty ap., jsou schopni provádět didaktickou transformaci a metodické ztvárnění učiva tak, že dovedou k těmto dovednostem i žáky, - jsou schopni na základě znalostí o regionech různých hierarchických úrovní identifikovat jejich problémy a výchovně je využít při didaktické transformaci učiva (např. multikulturní výchova, výchova k trvale udržitelnému rozvoji ap.), - chápou pojem ?genius loci? místa, jsou přesvědčeni o nutnosti výchovného působení na žáky směrem k budování pozitivního vztahu k místu domova, k místnímu regionu a k celé ČR, - dokáží vytvořit PowerPointovou prezentaci vybraného regionu a využít ji k prezentaci učiva ve škole nebo k prezentaci regionu při vhodné příležitosti na veřejnosti, - je schopen/schopna evaluace v rámci předmětu, sebereflexe a autoevaluace |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Atlasy České republiky, Evropy, světa, mapy různých měřítek a různě tematicky zaměřené..
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2005. ISBN 80-86666-24-7.
-
Anděl, J. Evropa - encyklopedický přehled zemí. Olomouc, 2001.
-
Hampl, Martin. Regionální vývoj: specifika české transformace, evropská integrace a obecná teorie. Praha : DemoArt, 2001. ISBN 80-902686-6-8.
-
Häufler, Vlastislav. Ekonomická geografie Československa. Praha : Academia, 1984.
-
Jančák, Vít; Götz, Antonín. Územní diferenciace českého zemědělství a její vývoj. Praha : Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy, 1997.
-
Kopp, Jan; Novotná, Marie. Geografické metody výzkumu malé oblasti. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-321-6.
-
Machalová, Miloslava. Didaktika vlastivědy. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-14-1.
-
Mirvald, Stanislav; Novotná, Marie. Geografie zahraničního obchodu. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-441-7.
-
Mištera, Ludvík. Geografie regionů České republiky. I., Geografická regionalizace. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-333-X.
-
Mištera, Ludvík. Geografie regionů České republiky. II., Regiony ČR. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-334-8.
-
Pavlík, Zdeněk; Kučera, Milan. Populační vývoj České republiky. 2000. Praha : DemoArt, 2001. ISBN 80-902686-5-X.
-
Řehák, S. Aktuální problémy ČR: Díl 6, Doprava. Ostrava: Scholaforum, 1997.
-
Toušek, V., Vančura, M. Aktuální problémy ČR: Díl I, Průmysl. Ostrava: Scholaforum, 1996.
-
Toušek, Václav. Česká republika : portréty krajů. Praha : Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2005. ISBN 80-239-6305-8.
|