Předmět: Chemie výživy

« Zpět
Název předmětu Chemie výživy
Kód předmětu KCH/CHVÝŽ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nodzyńska-Moroń Małgorzata Krystyna, Doc.
  • Večeřová Markéta, Mgr.
Obsah předmětu
1. přednáška Úvod do předmětu Historie vědeckého hodnocení stravování a výživy a historie průmyslové výroby potravin, potrava jako esenciální zdroj látek a energie. 2. přednáška Bílkoviny v potravě, jejich význam ve výživě, choroby z jejich nedostatku a jednostranného příjmu, bílkovinné koncentráty a diety s upraveným obsahem bílkovin, stravitelnost bílkovin podle jejich původu, laboratorní metody stanovení bílkovin a aminokyselin v potravinách, změny chemického složení bílkovin při jejich tepelném zpracování. 3. přednáška Sacharidy v potravě, jejich význam ve výživě, dietní systémy s modifikovaným obsahem sacharidů. Laboratorní metody stanovení sacharidů v potravinách, částečně stravitelné a nestravitelné polysacharidy, jejich zdravotní význam a výskyt v potravinách. 4. přednáška Tuky v potravě, jejich význam ve výživě, zastoupení tuků a různých typů mastných kyselin v potravinách, zdravotní požadavky na složení a množství tuků, ztužování olejů, přehled komerčních druhů tukových výrobků a jejich správné používání, chemismus žluknutí a tepelného rozkladu tuků, jejich antioxidační stabilizace, laboratorní analytika tuků. 5. přednáška Minerální látky v potravinách, esenciální makro- a mikroelementy, jejich zdroje a jejich biologické funkce, nedostatkové a nadbytečné minerály v naší potravě, minerální suplementy, potřeba a využitelnost. 6. přednáška Vitaminy v potravinách, jejich zdroje, míra využití, nedostatkové vitaminy a jejich zdravotní důsledky, možnosti doplňování, rizika předávkování vitaminů, účelnost megadávek. 7. přednáška Význam vody ve výživě, pitná voda - zdravotní požadavky na ni a na nápoje, zdroje, typy balené vody, pivo jako nápoj hromadné spotřeby a jeho hodnocení ze zdravotního hlediska. 8. přednáška Chemoprotektivní a fytoprotektivní látky v potravě, definice a výskyt v potravinách, jejich příznivé, event. rizikové biologické účinky, účelnost užívání jejich preparátů, aktuální stav - velikost příjmu, suplementace potravin apod. v ČR. Význam antioxidantů v potravinách z technologického a zdravotního hlediska. 9. přednáška Způsoby vyšetření výživového stavu člověka - antropometrické, klinické, dotazníkové, tabulky výživových hodnot potravin a práce s nimi, doporučené denní dávky živin - jejich účel, členění a praktické aplikace. 10. přednáška Zásady správné výživy, hlavní nedostatky ve výživové praxi české populace a jejich zdravotní důsledky, vývoj spotřeby potravin v ČR v 90. letech. 11. přednáška Vztah mezi výživou a zdravím, ovlivnění závažných nemocí výživou a jeho mechanismus, alternativní výživové směry, přednosti a nedostatky, obezita jako nemoc a její prevence a léčení. 12. přednáška Zákon o potravinách, povinnosti výrobců potravin a práva spotřebitelů, výskyt, limitování a kontrola cizorodých látek v potravinách, rizika alimentárních nákaz a intoxikací a jejich prevence.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostudium literatury, Přednáška
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat základní principy a hlavní části systému obecné chemie, fyzikální chemie a organické chemie
Vysvětlit podstatu základních biochemických cyklů a reakcí
Odborné dovednosti
pracovat s chemickou literaturou
pracovat s informacemi získanými z dostupných periodických a elektronických zdrojů
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Charakterizovat principy hodnocení jakosti a výživové hodnoty potravin
Vysvětlit význam základních složek potravin pro zdravý rozvoj organismu
Odborné dovednosti
aplikovat teoreticky získané zkušenosti do zdravé výživy v praxi
vysvětlit, obhájit a doporučit zásady zdravého stravovacího stylu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Přednáška s demonstrací,
Samostudium,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Obecné způsobilosti
Test,
Doporučená literatura
  • KOMPRDA, T. Základy výživy člověka. Brno, Mendelova univerzita. 2017.
  • PÁNEK, J., POKORNÝ, J., DOSTÁLOVÁ, J. Základy výživy a výživová politika. Praha, VŠCHT. 2007.
  • RACEK, J., RAJDL, D. Klinická biochemie. Praha Galén. 2021.
  • SLUKOVÁ, M. Výroby potravin a nutriční hodnota. Praha, VŠCHT. 2016.
  • TOMANDL, J. Základy lékařské chemie a biochemie. Brno, Masarykova univerzita. 2020.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Chemické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Chemické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Chemické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Chemické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Chemické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Technická výchova se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní