Lecturer(s)
|
|
Course content
|
Introduction to cognitive sciences, disciplines (philosophy, psychology, neurosciences, artificial intelligence), origin, development, contemporary status, cognitive sciences in theory and practice of communication. Basic approaches to study human cognition and communication: philosophy (dualism, monism, folk psychology, subjectivity and consciousness); psychology (introspectionism, gestalt, psychoanalysis, behaviourism, current methods, modular architecture, concept, categories, mental representations, perception, memory; neurosciences (basic anatomical, structural and functional arrangements of brain, brain centres for thinking, perception, language and memory, imaging methods in neurosciences, brain and consciousness); artificial intelligence (symbolic paradigm, Turing's test, von Neumann's architecture, Eliza, Chinese room, sub-symbolic paradigm, connectionism).
|
Learning activities and teaching methods
|
Students' portfolio, Self-study of literature, Textual studies, Lecture, Seminar
- Contact hours
- 52 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 20 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 40 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 4 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
orientovat se elementárním způsobem v oblasti teorie komunikace |
popsat základní pojmy a koncepce analytické filozofie mysli |
prokázat elementární znalost pojmů jako psychologie, antropologie, umělá inteligence, neurovědy, lingvistika |
Skills |
---|
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce |
používat základní terminologii moderní psychologie, filozofie a teorie komunikace |
diskutovat o abstraktních koncepcích a logicky argumentovat |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
vysvětlit klíčové pojmy, koncepce, teorie a metodologii kognitivních věd |
orientovat se ve vývoji kognitivních věd a jejích příslušných oblastech |
charakterizovat díla hlavních představitelů jednotlivých oborů v rámci kognitivních věd |
Skills |
---|
analyzovat texty a odborné studie v jednotlivých oborech kognitivních věd |
interpretovat empirické i teoretické výsledky kognitivních věd a kriticky zhodnotit jejich klady a zápory |
odlišovat přínos jednotlivých oborů kognitivních věd pro studium lidské mysli |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Textual studies |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Seminar classes |
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Test |
Continuous assessment |
Skills |
---|
Combined exam |
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Blackmore, Susan J. Consciousness : an introduction. 1st ed. [S.l.] : Hodder & Stoughton, 2003. ISBN 0-340-80909-4.
-
Friedenberg, Jay; Silverman, Gordon. Cognitive science : an introduction to the study of mind. Thousand Oaks : Sage Publications, 2006. ISBN 1-4129-2568-1.
-
Hoskovec, Jiří; Nakonečný, Milan,; Sedláková, Miluše. Psychologie XX. století : některé významné směry a školy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0300-4.
-
Kulišťák. Neuropsychologie. Portál, 2003.
-
Novák, M., Faber, J., Kufudaki, O. Neuronové sítě a informační systémy živých organismů. Praha, 1993.
-
Polák, Michal. Filosofie mysli. Vyd. 1. Praha : Triton, 2013. ISBN 978-80-7387-742-2.
-
Revonsuo, A. Consciousness: The Science of Subjectivity. Hove : Psychology Press, 2010.
-
Sternberg, Robert J. Kognitivní psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5.
-
Thagard, Paul. Úvod do kognitivní vědy : mysl a myšlení. Vyd. 1. Praha, 2001. ISBN 80-7178-445-1.
-
Tvrdý, Filip. Turingův test : filozofické aspekty umělé inteligence. Vyd. 1. Praha : Togga, 2014. ISBN 978-80-7476-043-3.
-
Wilson, R.; Frank, Keil. The MIT encyclopedia of cognitive sciences. MIT : Mass, 1999.
|