Lecturer(s)
|
-
Doubravová Jarmila, Prof. PhDr. CSc.
|
Course content
|
The following topics will be focused: persuasion, semiotics of advertising (including magie), nonverbal communication, notation, general semantics (semantic utopia), content analysis, problem of artefact, semiotics od sport as an example of artefact analysis.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture, Seminar
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 68 hours per semester
- Contact hours
- 52 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
orientovat se v základních sémiotických pojmech a koncepcích |
orientovat se v dějinách sémiotiky |
charakterizovat teorie nejvýznamnějších představitelů sémiotiky |
Skills |
---|
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce |
aplikovat různé sémiotické koncepce při zkoumání konkrétních znakových projevů |
diskutovat o abstraktních filozofických koncepcích a konkrétních kulturních fenoménech |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
vysvětlit pokročilejší sémiotické pojmy a koncepce |
orientovat se v moderních dějinách sémiotiky, včetně těch českých |
charakterizovat moderní teorie sémiotiky s ohledem na jejich historickou inspiraci |
Skills |
---|
řešit problémy konstrukce znakových systémů z hlediska moderních sémiotických teorií |
aplikovat různé sémiotické koncepce při zkoumání konkrétních znakových projevů |
analyzovat různé typy komunikačních procesů |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Seminar |
Skills demonstration |
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Skills |
---|
Individual presentation at a seminar |
Skills demonstration during practicum |
Recommended literature
|
-
Analýza obsahu mediálních sdělení. 2. přeprac. vyd. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0827-8.
-
Cizojazyčná literatura bude uváděna k jednotlivým tématům na přednáškách.
-
Čmejrková, Světla. Reklama v češtině = Čeština v reklamě. Vyd. 1. Praha : Leda, 2000. ISBN 80-85927-75-6.
-
Doubravová, Jarmila. Sémiotika v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-566-0.
-
Eco, U. Jak cestovat s lososem a jiné eseje. Praha : Argo, 2017. ISBN 978-80-257-2167-4.
-
Eiche-Catt, D.; Catt, I. E. Communicology. The New Science of Embodied Discourse.. Fairleigh Dickinson Univ Press, 2010.
-
Fidelius, Petr. Řeč komunistické moci. Vyd. 1. Praha : Triáda, 1998. ISBN 80-86138-03-8.
-
Goodman, N. Způsoby světatvorby. Bratislava, 1996.
-
Goodman, Nelson. Jazyky umění : nástin teorie symbolů. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
-
Gvoždiak, Vít. Základy sémiotiky II. Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4317-1.
-
Gvoždiak, Vít. Základy semiotiky I. Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-42945.
-
L. Ovčáčková (ed.) a kol. O původu kultury (biologické, antropologické a historické koncepce kulturní evoluce). Praha : Academia, 2017. ISBN 978-80-200-2751-1.
-
Markoš, A. Jazyková metafora živého. Červený Kostelec: Mervart, 2010.
-
Tondl, Ladislav; Gvoždiak, Vít. Rozmluva a usuzování. Červený Kostelec : Pavel Mervart, 2014. ISBN 978-80-7465-090-1.
-
Tondl, Ladislav. Racionální činnost a svět artefaktů : studie věnovaná památce mého přítele a spolupracovníka profesora Karla Berky. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2005. ISBN 80-7007-213-X.
-
VÁVRA, V. Mluvíme beze slov. Praha : Panorama, 1990.
-
Watzlawick, P. Jak skutečná je skutečnost. Hradec Králové : Konfrontace, 1998.
|