Lecturer(s)
|
|
Course content
|
Introduction to consciousness studies, problem of subjectivity and phenomenality, phenomenal and access consciousness (Block), what-is-it-like-to-be X (Nagel), inverted spectrum argument, knowledge argument (Jackson); epistemological and ontological obstacles by explaining consciousness, cognitive closeness (McGinn), introspective methods; creature and state consciousness (Rosenthal), higher order theories, representational theories of consciousness (Crane, Tye), sensorimotor theories of consciousness; conceptual grounds, hard problem of un/consciousness; cognitive theories of consciousness, global workspace theories (Baars), attended intermediate representation theory (Prinz); information integration theory of consciousness (Tononi), dynamic core theory (Tononi, Edelman), neurobiological theory of consciousness (Chalmers, Crick a Koch), recurrent processing theories (Lamme), theory of micro-consciousness (Zeki), thalamocortical binding theory (Llinás); experimental research and paradigms, split-brain phenomena, binocular rivalry, masking, priming, blindsight, searching for neural correlates of consciousness.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture, Seminar
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 15 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
orientovat se na dobré úrovni v oblasti filozofie |
popsat základní koncepce analytické filozofie mysli |
prokázat elementární znalost pojmů v oblasti filozofie mysli |
Skills |
---|
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce |
používat základní terminologii moderní analytické filozofie mysli a psychologie |
diskutovat o abstraktních koncepcích a logicky argumentovat |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
vysvětlit klíčové pojmy, koncepce, teorie a metody výzkumu vědomí |
orientovat se ve vývoji empirického i teoretického studia vědomí |
charakterizovat nejdůležitější díla hlavních představitelů výzkumu vědomí |
Skills |
---|
analyzovat texty a odborné studie v různých oblastech výzkumu vědomí |
interpretovat empirické i teoretické výsledky výzkumu vědomí a kriticky zhodnotit jejich klady a zápory |
odlišovat přínos jednotlivých oborů při poznávání vědomí |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Self-study of literature |
Individual study |
Skills |
---|
Seminar classes |
Individual study |
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Written exam |
Individual presentation at a seminar |
Skills |
---|
Written exam |
Seminar work |
Skills demonstration during practicum |
Recommended literature
|
-
Dennett, D. Intentional Stance. Cambridge: MIT Press, 1998.
-
Dennett, Daniel C. Druhy myslí : k pochopení vědomí. Vyd. 2., upr. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1177-3.
-
Flanagan, Owen. Vedomie. [1. vyd.]. Bratislava : Archa, 1995. ISBN 80-7115-082-7.
-
Gáliková, Silvia; Gál, Egon. Antológia filozofie mysle. 1. vyd. Bratislava : Kalligram, 2003. ISBN 80-7149-597-2.
-
Kelemen, J. Strojovia a agenty. Bratislava: Archa, 1994.
-
Nosek, Jiří. Mysl a tělo v analytické filosofii : úvod do teorií psychofyzického problému. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1997. ISBN 80-7007-091-9.
-
Picha, M. Chybějící qualia: strukturní analýza. Brno, Masarykova univerzita, 2005.
-
Rosenthal, David M. The nature of mind. New York : Oxford University Press, 1991. ISBN 0-19-504671-4.
-
Searle, John R. Mysl, mozek a věda. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0509-7.
-
Searle, John R. The rediscovery of the mind. Cambridge MIT Press, 2002. ISBN 0-262-69154-X.
-
Tye, Michael. Ten problems of consciousness : a representational theory of the phenomenal mind. Cambridge : MIT Press, 1999. ISBN 0-262-70064-6.
|