Course: Contemporary Theories of Consciousness

« Back
Course title Contemporary Theories of Consciousness
Course code KFI/STV
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Polák Michal, Mgr. Ph.D.
Course content
Introduction to consciousness studies, problem of subjectivity and phenomenality, phenomenal and access consciousness (Block), what-is-it-like-to-be X (Nagel), inverted spectrum argument, knowledge argument (Jackson); epistemological and ontological obstacles by explaining consciousness, cognitive closeness (McGinn), introspective methods; creature and state consciousness (Rosenthal), higher order theories, representational theories of consciousness (Crane, Tye), sensorimotor theories of consciousness; conceptual grounds, hard problem of un/consciousness; cognitive theories of consciousness, global workspace theories (Baars), attended intermediate representation theory (Prinz); information integration theory of consciousness (Tononi), dynamic core theory (Tononi, Edelman), neurobiological theory of consciousness (Chalmers, Crick a Koch), recurrent processing theories (Lamme), theory of micro-consciousness (Zeki), thalamocortical binding theory (Llinás); experimental research and paradigms, split-brain phenomena, binocular rivalry, masking, priming, blindsight, searching for neural correlates of consciousness.

Learning activities and teaching methods
Lecture, Seminar
  • Contact hours - 39 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 40 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 15 hours per semester
prerequisite
Knowledge
orientovat se na dobré úrovni v oblasti filozofie
popsat základní koncepce analytické filozofie mysli
prokázat elementární znalost pojmů v oblasti filozofie mysli
Skills
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce
používat základní terminologii moderní analytické filozofie mysli a psychologie
diskutovat o abstraktních koncepcích a logicky argumentovat
learning outcomes
Knowledge
vysvětlit klíčové pojmy, koncepce, teorie a metody výzkumu vědomí
orientovat se ve vývoji empirického i teoretického studia vědomí
charakterizovat nejdůležitější díla hlavních představitelů výzkumu vědomí
Skills
analyzovat texty a odborné studie v různých oblastech výzkumu vědomí
interpretovat empirické i teoretické výsledky výzkumu vědomí a kriticky zhodnotit jejich klady a zápory
odlišovat přínos jednotlivých oborů při poznávání vědomí
teaching methods
Knowledge
Lecture
Self-study of literature
Individual study
Skills
Seminar classes
Individual study
Students' portfolio
assessment methods
Knowledge
Written exam
Individual presentation at a seminar
Skills
Written exam
Seminar work
Skills demonstration during practicum
Recommended literature
  • Dennett, D. Intentional Stance. Cambridge: MIT Press, 1998.
  • Dennett, Daniel C. Druhy myslí : k pochopení vědomí. Vyd. 2., upr. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1177-3.
  • Flanagan, Owen. Vedomie. [1. vyd.]. Bratislava : Archa, 1995. ISBN 80-7115-082-7.
  • Gáliková, Silvia; Gál, Egon. Antológia filozofie mysle. 1. vyd. Bratislava : Kalligram, 2003. ISBN 80-7149-597-2.
  • Kelemen, J. Strojovia a agenty. Bratislava: Archa, 1994.
  • Nosek, Jiří. Mysl a tělo v analytické filosofii : úvod do teorií psychofyzického problému. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1997. ISBN 80-7007-091-9.
  • Picha, M. Chybějící qualia: strukturní analýza. Brno, Masarykova univerzita, 2005.
  • Rosenthal, David M. The nature of mind. New York : Oxford University Press, 1991. ISBN 0-19-504671-4.
  • Searle, John R. Mysl, mozek a věda. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0509-7.
  • Searle, John R. The rediscovery of the mind. Cambridge MIT Press, 2002. ISBN 0-262-69154-X.
  • Tye, Michael. Ten problems of consciousness : a representational theory of the phenomenal mind. Cambridge : MIT Press, 1999. ISBN 0-262-70064-6.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Theory and Philosophy of Communication (17-4) Category: Philosophy, theology 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter