Předmět: Teorie a metodologie geografie

« Zpět
Název předmětu Teorie a metodologie geografie
Kód předmětu KGE/TRG
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ježek Jiří, Doc. RNDr. Ph.D.
  • Dokoupil Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod do problematiky, hlavní pojmy. Základní metodologické znaky geografie. Objekt a předmět geografie. Geografie v klasifikaci věd. Systém geografických věd. Geografická organizace v hierarchickém uspořádání reality. Základní geografické pravidelnosti. Historie geografie a geografického myšlení. Geografická paradigmata. Teoretické přístupy v současné geografii. Teoretické koncepce územního/ regionálního rozvoje.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Diskuse, Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Studium textů
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 44 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
N/A
Odborné dovednosti
N/A
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
získat poznatky o vývoji geografického myšlení, hlavních geografických paradigmatech a teoriích územního/ regionálního rozvoje
Odborné dovednosti
kriticky diskutovat o hlavních geografických paradigmetech a o teoretických konceptech územního/ regionálního rozvoje
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Flowerdew, Robin; Martin, David. Methods in human geography : a guide for students doing research projects. Harlow : Longman, 1997. ISBN 0-582-28973-4.
  • Gardavský, Václav; Hampl, Martin. Základy teoretické geografie : Určeno pro posl. fak. přírodověd.. 1. [dotisk] 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
  • Hampl, Martin. Realita, společnost a geografická organizace : hledání integrálního řádu. 1. vyd. [Praha] : DemoArt, 1998. ISBN 80-902154-7-5.
  • Hampl, Martin. Regionální vývoj: specifika české transformace, evropská integrace a obecná teorie. Praha : DemoArt, 2001. ISBN 80-902686-6-8.
  • Hendl, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
  • Johnston, R. J. The dictionary of human geography. 4th ed. Malden : Blackwell Publishing, 2000. ISBN 0-631-20561-6.
  • Novotná, Marie. Teoretická geografie. Plzeň : ZČU. Dostupné z: http://www.zcu.cz/pracoviste/vyd/online/TEOGEOTICKA_GEOGRAFIE.pdf, 2014. ISBN 978-80-261-0467-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Informatika se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Informatické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Chemické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (13) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Fyzika se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Fyzikální obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní