Předmět: Didaktika hudební výchovy 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika hudební výchovy 2
Kód předmětu KHK/DHV2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 4
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Slavíková Marie, Doc. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Osvojování písně tonálními metodami. Intonační nácvik písně. Postup při osvojování písní podle Danielovy metody opěrných písní (příklady). 2. Didaktická práce se žáky se SVP. Možnosti zapojení žáků se SVP.Instrumentální činnosti na 1. stupni ZŠ. 3. Rytmická výchova, psychologická východiska rytmického cítění a pedagogické důsledky, metodika rytmické výchovy. Rytmická zkratka, rytmické slabiky, rytmická tvořivost a její formy. Algoritmy rozvoje rytmických dovedností v 1. až 5. ročníku ZŠ (práce s učebnicemi hudební výchovy). 4. Hudební nástroj ve škole, možnosti jeho využívání, význam instrumentálních aktivit pro dítě. Možnosti didaktického uplatnění instrumentálních činností v Hv. Tvorba instrumentálních doprovodů k písním.Dvojhlas na ZŠ, typy dvojhlasu, průpravná cvičení, metodické postupy při nácviku. 5. Pěvecký sbor nebo kroužek na základní škole. Repertoár školních sborů, notové materiály. 6. Poslechové činnosti na 1. stupni ZŠ. Cíle poslechu hudby, metody, práce s učebnicemi Hv. Problém rozumění hudbě, prostředky hudebního vyjádření. Tvořivost a poslech. Práce s poslechovou skladbou ve škole (na základě příkladů didaktické práce s hudbou 20. století v učebnicích Hv), integrace činností, zdůvodnění postupů při aktivizaci žáků. 7. Hudba 20. století (obecná charakteristika, znaky hudby, hlavní představitelé) a výběr skladeb tohoto období v učebnicích Hudební výchova pro 1. až 5. roč. ZŠ. 8. Učitelova příprava na hodinu, tvorba výukových projektů. Organizace vyučovacího procesu, klasifikace a hodnocení žáka v hudební výchově.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Prezentace práce studentů, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student/ka ovládá hudební nauku, orientuje se v základních hudebních formách, prokazuje základní orientaci v dějinách české a světové hudby, ovládá výchovně vzdělávací strategie, prohlubuje praktické dovednosti v rámci základů pěveckých, instrumentálních a hudebně pohybových činností, ovládá efektivní metody a postupy, které pomáhají žákům v rozvíjení klíčových kompetencí
Výsledky učení
- vysvětlit význam a možnosti funkčního propojování hudebních činností vokálních, poslechových, instrumentálních a hudebně pohybových v hudebně výchovném procesu;
- vysvětlit psychologická východiska a metody rytmické výchovy dětí, s přihlédnutím k didaktické tvořivosti;
- vysvětlit metody a prostředky integrativní práce s poslechovou skladbou;
- analyzovat hudebně vyjadřovací prostředky, užité v hudební skladbě, a posoudit, které z nich mohou děti postihnout na základě dosavadních hudebních a poslechových zkušeností a dovedností;
- popsat hlavní znaky hudby 20. století a tvorbu významných představitelů tohoto období;
- vysvětlit, co rozumíme pod pojmem hudebně teoretické poznatky v hudební výchově na 1. stupni základní školy a jakými metodickými postupy je lze u dětí tvořivě osvojovat;
Odborné dovednosti
- hrát na klávesový nástroj a zpívat určené písně pro 1. až 5. ročník ZŠ, lidové i umělé, s předehrou a vhodnými transpozicemi, v tóninách C, D, E, F dur, d, e, a moll;
- vytvořit jednoduchý instrumentální doprovod k písni s použitím Orffových nástrojů rytmických i melodických;
- navrhnout metodické postupy, rozvíjející hudební tvořivost dětí při práci s písní a s poslechovou skladbou, včetně pohybu při hudbě a didaktických her s hudbou;
- osvojit vybranou píseň tonální intonační metodou;
- zpracovat písemnou přípravu na vyučovací jednotku s poslechem hudby, se zřetelem k mnohostranné aktivizaci žáků a k rozvíjení jejich hudební tvořivosti a emocionality;
- analyzovat učebnice hudební výchovy a metodické příručky, kriticky k nim přistupovat a porovnávat je z hlediska jejich obsahu, formy a metodických postupů se zřetelem k RVP ZV;
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • ASCHENBRENNER, V. a kol. Dějiny hudebního vzdělávání v českých zemích a některé strategie nové vzdělávací koncepce. Plzeň. 2023.
  • Herden, Jaroslav; Petřík, Jan. My pozor dáme a posloucháme : Posloucháme hudbu se žáky 1. stupně základní školy. 1. vyd. Praha : Scientia, 1994. ISBN 80-85827-56-5.
  • JIŘIČKOVÁ, J. a kol. Kapitoly z kreativní hudební výchovy. Praha, 2023. ISBN 978-80-7603-421-1.
  • PÁNKOVÁ, J., POBUDOVÁ, J., POSPÍŠILOVÁ, L., ROUBOVÁ, L., SLAVÍKOVÁ, M., TICHÁ, A. Hudební výchova příručka pro učitele pro 1. ročník základní školy. Plzeň, 2016. ISBN 978-80-7489-251-6.
  • Sedlák, František; Siebr, Rudolf. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy : Učebnice pro stud. pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
  • VÁŇOVÁ, H. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. st. ZŠ, díl 2 Rozvoj dětské hudební tvořivosti. Praha. 2023.
  • VELICKÁ, H. Planeta hudba. Výukové listy : výukové listy pro učitele: hudební výchova pro 1. ročník ZŠ. Praha : Bärenreiter Praha s.r.o. 2020.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní