Název předmětu | Hudební pedagogika |
---|---|
Kód předmětu | KHK/HUP |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 3 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Hlavní témata předmětu, po jednotlivých týdnech výuky: 1. Pedagogika a Hudební pedagogika jako vědní disciplíny. Styčné body. Hudebně pedagogický výzkum. 2. Aktuální problémy, oblasti a výsledky hudebně pedagogického výzkumu. 3. Hudební výchova od nejstarších období do doby osvícenské. 4. Dějiny hudební výchovy v českých zemích od doby osvícenské do konce 19. stol. 5. Nové přístupy k hudební výchově ve 20. století. 6. Pedagogický přínos projektu Dům dětství. Aktuálnost jeho odkazu. 7. Vznik současné koncepce hudební výchovy u nás - východiska, principy, dokumenty. 8. Snahy o komplexní hudební výchovu - významné české a zahraniční koncepce. 9. Výsledky hudebně pedagogických výzkumů jako východisko pedagogické tvořivosti učitele. 10. Tvorba výukových projektů v hudební výchově, ukázky. 11. Interaktivní učebnice hudební výchovy. Interaktivní technika ve škole. 12. Prezentace výukových projektů studentů. Diskuse. 13. Diskuse k náslechové praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Prezentace práce studentů, Seminární výuka
|
Předpoklady |
Odborné znalosti |
mít základní povědomí o dějinách hudby v českých zemích a v Evropě. - Rozumět principům vokální intonace a prakticky ovládat některou tonální intonační metodu |
Výsledky učení |
po absolvování předmětu student/ka: - Porozumí základním pojmům z hudební pedagogiky a její metodologie. - Zapamatuje si a dokáže charakterizovat vývojové tendence hudební výchovy od nejstarších období do současnosti, vymezí důležité znaky hudební výuky v jednotlivých obdobích. - Analyzuje příčiny vzniku současné koncepce hudební výchovy (včetně kurikulární reformy) a uvede je do souvislostí s vývojem hudebně pedagogického myšlení ve 20. století. - Zhodnotí význam užití intonačních metod pro rozvoj hudebnosti žáka a posoudí účinnost jednotlivých metod. - Dokáže prakticky použít nejméně dvě tonální intonační metody (solmizační, Danielova m. opěrných písní) při nácviku písní. - Identifikuje na "živé" vyučovací jednotce hudební výchovy prvky aktivity a tvořivosti žáků, posoudí míru a funkčnost komplexnosti a integrativity hudebně výukových prvků. - Slovně vyjádří a přehledně zapíše svá pozorování a hodnocení výuky |
Vyučovací metody |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
Ústní zkouška, |
Praktická zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro základní školy (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (15) | Kategorie: Umění a užité umění | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (15) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro základní školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (1) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |