Předmět: Matematika s didaktikou /aritmetika/

« Zpět
Název předmětu Matematika s didaktikou /aritmetika/
Kód předmětu KMT/MSD1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Brožová Miroslava, Mgr.
  • Pěchoučková Šárka, PhDr. Ph.D.
  • Honzík Lukáš, PhDr. Ph.D.
  • Huclová Miroslava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Binární operace v množině 2. Vlastnosti binárních operací 3. Algebraické struktury s jednou operací 4. Algebraické struktury se dvěma operacemi 5. Kardinální čísla 6. Operace s kardinálními čísly 7. Kardinální čísla v učivu 1. stupně 8. Ordinální čísla, ordinální čísla v učivu 1. stupně 9. Peanova množina 10. Polookruh všech přirozených čísel 11. Numerace na 1. stupni 12. Sčítání a odčítání přirozených čísel 13. Násobení a dělení přirozených čísel Jsou zařazovány didaktické hry (stolní, karetní), které rozvíjejí orientaci v rovině, číselné představy, geometrické představy a procvičují základní matematické operace (geometrické kvarteto, matematické pexeso, loto, tangramy, bingo). Studenti jsou seznamováni s možnostmi využití těchto her nejen v hodinách matematiky, ale i při mimoškolní činnosti v matematických kroužcích. Studenti zároveň připravují další aktivity, které lze realizovat při vyučování i v rámci mimoškolních aktivit.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
ovládat matematický jazyk na úrovni výstupu předmětu KMT/USM
vysvětlit pojem výroková forma
objasnit rozdíl mezi výrokovou formou a výrokem
vymezit základní vlastnosti binárních operací v množině
specifikovat různé typy zobrazení v množině a mezi množinami
Odborné dovednosti
určit typ výrokové formule
řešit slovní úlohy s využitím poznatků o množinách, množinových operacích a Vennových diagramech
identifikovat vlastnosti u konkrétních typů relací
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit základní vlastnosti binárních operací v množině
vymezit jednotlivé typy algebraických struktur s jednou a se dvěma binárními operacemi
vysvětlit proces vytváření pojmu přirozené číslo z pohledu různých matematických modelů u dětí mladšího školního věku
rozpoznat různá pojetí zavedení přirozených čísel (kardinální a ordinální pojetí, zavedení přirozených čísel jako prvků Peanovy množiny)
objasnit různé způsoby porovnávání přirozených čísel
popsat různé možnosti zavedení operací sčítání, odčítání, násobení a dělení přirozených čísel s ohledem na předoperační myšlení a myšlení na konkrétní úrovni žáků 1. stupně
objasnit způsoby práce s dětmi, které nevedou k formálnímu vyučování matematiky
Odborné dovednosti
určit vlastnosti operací sčítání, odčítání, násobení a dělení v jednotlivých číselných množinách
vyšetřit algebraické struktury s jednou a se dvěma binárními operacemi
formulovat úkoly numerace v matematice na 1. stupni ZŠ
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s diskusí,
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Skupinová výuka,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Výuka podporovaná multimédii,
Obecné způsobilosti
Skupinová výuka,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Učebnice, pracovní sešity a matematické příručky matematiky pro 1. st. ZŠ.
  • Základy elementární aritmetiky pro učitelství 1. stupně ZŠ : Celost. vysokošk. učebnice. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
  • Blažková, Růžena. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-89-3.
  • Coufalová, Jana. Matematika s didaktikou pro 1. ročník učitelství 1. stupně ZŠ. 5. vydání. 2016. ISBN 978-80-261-0649-4.
  • Coufalová, Jana. Základy elementární aritmetiky v 1. ročníku učitelství pro 1. stupeň ZŠ : Sbírka úloh. Plzeň : Pedagogická fakulta [Plzeň], 1990. ISBN 80-7043-013-3.
  • Frobisher, Anne, Frobisher, Len. Didaktika matematiky: Porozumieť, riešiť, počítať. Bratislava, 2015. ISBN 978-80-8140-180-0.
  • Gray, E. M., Fall, D. Duality, Ambiguity and Flexibility: A Proceptual View of Simple Arithmetic..
  • Hejný, M., Stehlíková, N. Číselné představy dětí. UK, Pedagogická fakulta, Praha, 1999.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní