Předmět: Matematika s didaktikou /aritmetika/

« Zpět
Název předmětu Matematika s didaktikou /aritmetika/
Kód předmětu KMT/MSD2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pěchoučková Šárka, PhDr. Ph.D.
  • Honzík Lukáš, PhDr. Ph.D.
  • Brožová Miroslava, Mgr.
  • Huclová Miroslava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Rovnice a nerovnice v učivu 1. stupně 2. Vyjádření přirozeného čísla v číselné soustavě 3. Početní výkony s přirozenými čísly v desítkové soustavě 4. Početní výkony s přirozenými čísly v soustavách o základu z 10 5. Možnosti zavedení celých čísel na 1. stupni 6. Obor integrity celých čísel 7. Početní výkony s celými čísly 8. Uspořádání oboru integrity celých čísel 9. Absolutní hodnota celého čísla 10. Dělitelnost celých čísel, znaky dělitelnosti 11. Největší společný dělitel 12. Nejmenší kladný společný násobek 13. Prvočísla, rozklad přirozeného čísla na součin prvočísel Jsou zařazovány didaktické hry (stolní, karetní), které rozvíjejí orientaci v rovině, číselné představy, geometrické představy a procvičují základní matematické operace (geometrické kvarteto, matematické pexeso, loto, tangramy, bingo). Studenti jsou seznamováni s možnostmi využití těchto her nejen v hodinách matematiky, ale i při mimoškolní činnosti v matematických kroužcích. Studenti zároveň připravují další aktivity, které lze realizovat při vyučování i v rámci mimoškolních aktivit.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
ovládat základy výrokové logiky (úroveň výstupu předmětu KMT/USM)
vysvětlit základní pojmy teorie množin
vysvětlit základní pojmy teorie relací
vymezit jednotlivé matematické operace (úroveň výstupu předmětu KMT/MSD1)
vymezit základní vlastnosti binárních operací v množině
vymezit jednotlivé typy algebraických struktur s jednou a se dvěma binárními operacemi
vysvětlit proces vytváření pojmu přirozené číslo z pohledu různých matematických modelů u dětí mladšího školního věku
rozpoznat různá pojetí zavedení přirozených čísel (kardinální a ordinální pojetí, zavedení přirozených čísel jako prvků Peanovy množiny)
objasnit různé způsoby porovnávání přirozených čísel
popsat různé možnosti zavedení operací sčítání, odčítání, násobení a dělení přirozených čísel s ohledem na předoperační myšlení a myšlení na konkrétní úrovni žáků 1. stupně
objasnit způsoby práce s dětmi, které nevedou k formálnímu vyučování matematiky
Odborné dovednosti
určit vlastnosti operací sčítání, odčítání, násobení a dělení v jednotlivých číselných množinách
vyšetřit typ algebraické struktury s jednou a se dvěma binárními operacemi
formulovat úkoly numerace v matematice na 1. stupni ZŠ
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit principy počítání v desítkové soustavě
objasnit principy početních operací v nedesítkových číselných soustavách
shrnout možnosti využití číselných soustav v dalších přírodovědných předmětech
vysvětlit základní principy konstrukce oboru integrity celých čísel
shrnout základní principy konstruktivistického pojetí zavedení celých čísel na základní škole
shrnout a popsat kritéria dělitelnosti přirozených čísel čísly 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11
rozlišit jednotlivé způsoby určování největšího společného dělitele
rozlišit jednotlivé způsoby určování nejmenšího společného násobku
Odborné dovednosti
demonstrovat různé strategie řešení rovnic a nerovnic s ohledem na znalosti dětí na 1. stupni ZŠ
aplikovat teoretické poznatky o nedesítkových číselných soustavách do učiva matematiky 1. stupně ZŠ
vyhledávat a vytvářet úlohy s celými čísly vedoucí k integraci matematiky a přírodovědy
rozhodnout, zda je dané číslo prvočíslo
řešit úlohy z praxe s využitím neurčitých rovnic a zhodnotit další způsoby vhodné pro žáky 1. stupně ZŠ
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s diskusí,
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Skupinová výuka,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s demonstrací,
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Učebnice, pracovní sešity a metodické příručky matematiky pro 1. st. ZŠ.
  • Coufalová, Jana. Matematika s didaktikou : pro 2. ročník učitelství 1. stupně ZŠ. 5. vydání. 2016. ISBN 978-80-261-0650-0.
  • Coufalová, Jana. Matematika s didaktikou pro 1. ročník učitelství 1. stupně ZŠ. 5. vydání. 2016. ISBN 978-80-261-0649-4.
  • Frobisher, Anne, Frobisher, Len. Didaktika matematiky: Porozumieť, riešiť, počítať. Bratislava, 2015. ISBN 978-80-8140-180-0.
  • Hejný, Milan; Kuřina, František. Dítě, škola a matematika : konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4.
  • M. Hejný a kol. Teória vyučovania matematiky 2.. Bratislava : SPN, 1990. ISBN 80-08-01344-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní