Předmět: Asistentská praxe

« Zpět
Název předmětu Asistentská praxe
Kód předmětu KPG/AP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nováková Daniela, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Hlavním cílem předmětu je uvedení studentů do školní praxe. Studenti zažijí kontinuální práci učitele v jedné školní třídě, uvidí pokroky žáků, budou přítomni při zprostředkování nových poznatků učitelem. Student si odnese komplexní představu o tom, jak vypadá práce v jedné školní třídě v delším časovém úseku, jak funguje chod školy a jaké kompetence musí splňovat současný učitel. Student se ocitá v aktivní roli asistenta učitele a pobývá každý týden jeden den ve školní třídě. Seznámí se a získá představu o výukových strategiích, seznamuje se se školní dokumentací a konkrétní podobou ŠVP školy, má příležitost aktivně se zapojit do výuky. Student sleduje prostředí školy, klima učitelského sboru a utváří si souhrnnou představu o chodu školy jako celku. Student se může zúčastnit také mimoškolních aktivit.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Studijní praxe, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Studium textů
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 100 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Vymezit základní poznatky o vyučování orientovaného na žáka, používat základní pedagogickou terminologii, užívat RVP ZV. Absolvovat předměty PGNSB a PNPN2.
Odborné dovednosti
Pozorovat a zapisovat svá pozorování, zapsat a roztřídit své zápisky. Být schopen spolupráce s učitelem a žáky, být aktivním pomocníkem učitele. Používat odbornou literaturu.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Získat kontinuální představu o tom, jak vypadá práce v jedné školní třídě po dobu tří měsíců. Získat a ucelit si představu o výukových strategiích podporujících rozvoj klíčových kompetencí. Seznámit se s konkrétní podobou Školního vzdělávacího programu, seznámit se se školní dokumentací.
Odborné dovednosti
Pracovat individuálně s jednotlivými žáky či malými skupinami žáků. Získat možnost zúčastnit se mimoškolních aktivit se školní třídou. Rozvinout schopnost reflektovat prožité a učit se z toho. Využít získané dovednosti při dalších praxích. Používat odbornou literaturu.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Studijní praxe,
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Samostudium,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Obecné způsobilosti
Klinická praxe pod dohledem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Čábalová, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • ČEPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • Havel, J., Šimoník, O., Šťáva, J. (eds.). Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno, MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-052-4.
  • Kendíková Jitka. Asistent pedagoga. 2017. ISBN 978-80-7496-349-0.
  • Krejčová,V.,Kargerová,J. Vzdělávací program Začít spolu ( Metodický průvodce pro 1.stupeň ZŠ). Praha, 2003. ISBN 80-7178-695-0.
  • Lukavská,E. Pozor, děti!. Dobrá Voda, 2003. ISBN 80-86473-52-X.
  • Sieglová, Dagmar. Konec školní nudy. Praha : Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7.
  • Spilková,Vl. a kol. Proměny primárního vzdělávání. Praha, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
  • TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele: Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-62-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní