Předmět: ukace osob s mentálním postižením

« Zpět
Název předmětu ukace osob s mentálním postižením
Kód předmětu KPG/EMP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Slowík Josef, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Člověk s mentálním postižením a jeho osobnost Raná péče a předškolní výchova a vzdělávání dětí s mentálním postižením Základní vzdělávání žáků s mentálním postižením Profesní příprava a celoživotní vzdělávání osob s mentálním postižením Principy a zásady vzdělávání osob s mentálním postižením Inkluzivní přístupy ve vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením Využití zážitkové pedagogiky a alternativních prvků a metod ve výchově a vzdělávání jedinců s mentálním postižením Kreativita ve výchově a vzdělávání osob s mentálním postižením Speciální metody v edukaci jedinců s mentálním postižením Možnosti využití moderních technologií ve vzdělávání osob s mentálním postižením Specifika vzdělávání a osobnostního rozvoje seniorů s mentálním postižením

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Seminář
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 5 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student disponuje základními znalostmi z oboru speciální pedagogiky, dále z pedagogiky a didaktiky své aprobace, psychologických disciplín (vývojové psychologie, psychologie osobnosti, patopsychologie), biologie člověka a přehledu aktuální školské legislativy
Výsledky učení
student porozumí specifikům vzdělávání osob s mentálním postižením, reflektuje možnosti přístupu k dětem, žákům, studentům i dospělým lidem s tímto postižením při výchově a vzdělávání a dokáže je prakticky aplikovat včetně vytvoření individuálního vzdělávacího plánu
Vyučovací metody
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Projektová výuka,
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Černá, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé.. Praha: UK Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • Slowík, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • Švarcová-Slabinová, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac.. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
  • Valenta, Milan. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd.. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Umění a užité umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Umění a užité umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Umění a užité umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Umění a užité umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní