Předmět: Interkulturní výchova a vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Interkulturní výchova a vzdělávání
Kód předmětu KPG/IKVV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Černík Roman, Mgr. et MgA.
  • Zachová Markéta, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Aktivní porozumění ústředním pojmům oboru: kultura, etnikum, etnicita. Přesahy a průniky mezi kulturami. Interkulturní problematika v systému pedagogických věd. Řešení interkulturních otázek v zahraničních školních systémech. Historie, prostředky a metody interkulturní výchovy a zdělávání. Stávající programy interkulturní výchovy připravené státními i neziskovými institucemi v ČR i v zahraničí zaměřené především na prevenci rasismu a xenofobie. Specifika práce s dětmi cizinců (práce s menšinami) - oblast neziskových organizací, volnočasových aktivit, mimoškolní programy, projekty zaměřená na interkulturní výchovu (prevence rasismu apod.) - přednášky, workshopy odborníků z praxe.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
cílem předmětu je seznámit studenty s historií a klíčovými přístupy k interkulturnímu vzdělávání a výchově v ČR i v zahraničí. Významným sledovaným cílem je také vymezení pozice interkulturní výchovy a vzdělávání do systému pedagogických věd a komparativní pohled na řešení interkulturních otázek v zahraničních školských systémech. Předpokládá se, že studenti budou vybaveni znalostí základních pojmů z oblasti interkulturní problematiky. Na základě toho prokážou schopnost aplikovat konkrétní interkulturní téma v edukačním procesu. Obsah přednášek: 1. vymezení místa interkulturní výchovy v systému pedagogických disciplín (současné trendy v celosvětovém kontextu) 2. objasnění a porozumění ústředním pojmům oboru: kultura, etnikum, etnicita 3. problematika předsudků, stereotypů a jejich eliminace 4. interkulturní komunikace - vliv kultury na výchovu a vzdělávání 5. řešení interkulturních otázek v zahraničních školských systémech 6. prostředky, metody multikulturní výchovy 7. aplikace interkulturní výchovy ve světě a ČR 8. stávající programy multikulturní výchovy připravené státními i neziskovými organizacemi v ČR i v zahraničí zaměřené především na prevenci rasismu a xenofobie 9. prezentace zpracovaného interkulturního tématu s přesahem do oblasti výchovy a vzdělávání
Výsledky učení
studenti dokáží pohjmenovat klíčová témata multikulturní problematiky, dokáží pojmenovat příčiny adůsledky interkulturality ve školách. Studenti budou schopni pospat klíčové postupy interkulturní výchovy a vzdělávání. Dokáží reflektovat podmínky pro interkulturní dialog ve svém okolí. Vylučující předměty jsou KPG/IKVV, KPG/MKVV, KPG/DMKV
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Test,
Doporučená literatura
  • Bauman, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. Vyd. 2. Praha, 2002. ISBN 80-86429-11-3.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Budil, Ivo T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Vyd. 4. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-321-0.
  • Gabal, Ivan. Etnické menšiny ve střední Evropě : konflikt nebo integrace. Praha : G plus G, 1999. ISBN 80-86103-23-4.
  • Hirt, Tomáš; Jakoubek, Marek. Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit : (antropologická perspektiva). Plzeň : Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-86898-22-9.
  • Keller, Jan. Nedomyšlená společnost. 3. vyd. Brno : Doplněk, 1998. ISBN 80-85765-97-7.
  • Palouš, Radim. K filosofii výchovy : východiska fundamentální agogiky. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-25390-3.
  • Průcha, Jan. Multikulturní výchova : teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
  • Průcha, Jan. Vzdělávání a školství ve světě : základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
  • Soukup, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-328-5.
  • Šišková, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu : sborník. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8.
  • Urbánek, P. (red.). Interkulturní vzdělávání ve sjednocující se Evropě. 1998.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní