Název předmětu | Inkluzivní přístupy ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebamiInkluzivní přístupy ve vzdělávání žáků s |
---|---|
Kód předmětu | KPG/IPV |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 4 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Cílem předmětu je seznámení s nezbytnými podmínkami inkluzívního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí běžných škol, včetně legislativního zajištění, možností podpůrných a vyrovnávacích opatření a také podpory sociální integrace těchto žáků v rámci školy a školní třídy. Témata výuky: 1. Filozofická východiska a paradigma inkluzivního vzdělávání. 2. Legislativní rámec inkluzivního vzdělávání. 3. Podpůrná a vyrovnávací opatření při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 4. Asistent pedagoga a jeho spolupráce s učitelem a rodinou žáka. 5. Individuální vzdělávací plán - podmínky, tvorba a realizace. 6. Speciální pomůcky a možnosti jejich využití. 7. Sociální integrace žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Samostudium literatury, Seminář
|
Předpoklady |
Odborné znalosti |
student absolvoval základní kurz speciální pedagogiky (předměty KPG/SPNS1 a KPG/SPNS2) |
Definovat základní pojmy ze speciální pedagogiky a rozumět jim |
Orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro základní vzdělávání |
Výsledky učení |
student rozumí podmínkám a souvislostem inkluzivního vzdělávání, dokáže pracovat se základními podpůrnými a vyrovnávacími opatřeními ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole (jako je individuální vzdělávací plán apod.) |
Vysvětlit pojem inkluzivní vzdělávání i v souvislostech reálné školní praxe |
Vymezit systém podpůrných opatření s ohledem na konkrétní potřeby žáků vzdělávaných v běžné základní škole |
Definovat kompetence asistenta pedagoga a základní parametry individuálního vzdělávacího plánu nebo plánu pedagogické podpory |
Definovat parametry vstřícného (inkluzivního) klima školy a školní třídy |
Odborné dovednosti |
Zpracovat (ve spolupráci s poradenskými pracovníky) plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán |
Připravovat se na vyučování realizované s podporou asistenta pedagoga |
Vyhledávat a využívat další podpůrná opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (adekvátní metody a formy vyučování, speciální pomůcky, komunikační strategie) |
Využívat vhodné prostředky pro vytváření vstřícného (inkluzivního) školního klima |
Vyučovací metody |
Odborné znalosti |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |