Předmět: Inkluzivní přístupy ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebamiInkluzivní přístupy ve vzdělávání žáků s

« Zpět
Název předmětu Inkluzivní přístupy ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebamiInkluzivní přístupy ve vzdělávání žáků s
Kód předmětu KPG/IPV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 4
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nováková Daniela, PhDr. Ph.D.
  • Slowík Josef, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je seznámení s nezbytnými podmínkami inkluzívního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí běžných škol, včetně legislativního zajištění, možností podpůrných a vyrovnávacích opatření a také podpory sociální integrace těchto žáků v rámci školy a školní třídy. Témata výuky: 1. Filozofická východiska a paradigma inkluzivního vzdělávání. 2. Legislativní rámec inkluzivního vzdělávání. 3. Podpůrná a vyrovnávací opatření při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 4. Asistent pedagoga a jeho spolupráce s učitelem a rodinou žáka. 5. Individuální vzdělávací plán - podmínky, tvorba a realizace. 6. Speciální pomůcky a možnosti jejich využití. 7. Sociální integrace žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostudium literatury, Seminář
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 10 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 3 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student absolvoval základní kurz speciální pedagogiky (předměty KPG/SPNS1 a KPG/SPNS2)
Definovat základní pojmy ze speciální pedagogiky a rozumět jim
Orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro základní vzdělávání
Výsledky učení
student rozumí podmínkám a souvislostem inkluzivního vzdělávání, dokáže pracovat se základními podpůrnými a vyrovnávacími opatřeními ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole (jako je individuální vzdělávací plán apod.)
Vysvětlit pojem inkluzivní vzdělávání i v souvislostech reálné školní praxe
Vymezit systém podpůrných opatření s ohledem na konkrétní potřeby žáků vzdělávaných v běžné základní škole
Definovat kompetence asistenta pedagoga a základní parametry individuálního vzdělávacího plánu nebo plánu pedagogické podpory
Definovat parametry vstřícného (inkluzivního) klima školy a školní třídy
Odborné dovednosti
Zpracovat (ve spolupráci s poradenskými pracovníky) plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán
Připravovat se na vyučování realizované s podporou asistenta pedagoga
Vyhledávat a využívat další podpůrná opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (adekvátní metody a formy vyučování, speciální pomůcky, komunikační strategie)
Využívat vhodné prostředky pro vytváření vstřícného (inkluzivního) školního klima
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Hodnotící metody
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Hájková, V. Strnadová. Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe..
  • Lechta, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • Slowík, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní