Předmět: Pedagogická praxe - výstupy

« Zpět
Název předmětu Pedagogická praxe - výstupy
Kód předmětu KPG/PPVÝ2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 4
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nováková Daniela, PhDr. Ph.D.
  • Soukupová Pavla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Během praxe si student vyzkouší vlastní vedení výuky. Praxe je zacílena na studentovu schopnost pod vedením učitele připravit a realizovat výuku a vyhodnocovat její efektivitu. Cílem praxe je ověřit si v praxi znalosti a dovednosti získané při studiu didaktiky. Student rovněž poskytne svým kolegům zpětné vazby, které jsou vztaženy především k předem stanovaným kritériím. Kritéria jsou tvořena kategoriemi didaktiky (cíle výuky, metody, důkazy o učení, komunikace učitel - žák).

Studijní aktivity a metody výuky
Studijní praxe
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 25 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vymezit základní strukturu RVP ZV
charakterizovat vyučování na prvním stupni ZŠ
Odborné dovednosti
v praxi ověřit a realizovat vlastní přípravu na vyučovací hodinu na základě předchozích praxí
pozorovat a pozorované zaznamenávat popisným jazykem do pozorovacího archu
reflektovat pozorované
aplikovat získané dovednosti z předchozích praxí
komunikovat se svými kolegy nad realizovanou praxí
ověřovat informace v odborné literatuře
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Zařadit teoretické záležitosti a pedagogickou terminologii do souvislosti s praxí. Sestavit přípravu na vlastní vyučovací hodinu na základě odborné literatury. Aplikovat získané informace o školní dokumentaci do své praxe. Komplexně popsat specifika primárního vzdělávání.
Odborné dovednosti
Projektovat, realizovat a reflektovat výuku vlastní a svých kolegů. Vyhledávat vhodné materiály do výuky. Schopnost pozorovat a na základě pozorování poskytovat kvalitní zpětnou vazbu. Organizovat chod třídy po určenou dobu praxe.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Studijní praxe,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Klinická praxe pod dohledem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Čapek, Robert; Lauermann, Marek,; Příkazská, Irena; Vosmik, Miroslav; Vyhnálek, Jan. Jak budovat dobrý vztah s rodiči žáků. 2017. ISBN 978-80-7496-295-0.
  • Čapek, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • Čapek, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
  • Havel, J., Šimoník, O., Šťáva, J. (eds.). Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno, MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-052-4.
  • Hlaďo, P. Pedagogická praxe. Brno, Mendelova univerzita, 2010.
  • Kasáčová, B. Reflexívna výučba. Banská Bystrica, UMB, 2005. ISBN 978-80-8083-046-5.
  • Kepka, Josef. Pedagogická praxe. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
  • Podroužek, Ladislav. Pedagogická praxe v primární škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-591-5.
  • Sieglová, Dagmar. Konec školní nudy. Praha : Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2. vydání, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
  • TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele: Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-62-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní