Předmět: Sociální pedagogika ZŠ

« Zpět
Název předmětu Sociální pedagogika ZŠ
Kód předmětu KPG/SOCPZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zachová Markéta, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
sociální pedagogika - vymezení předmětu, vývoj, vliv prostředí na vývoj dítěte - rodina, vrstevnické skupiny, lokální a regionální prostředí, podstata sociálně pedagogické komunikace, sociálně výchovné působení při řešení krizových životních situacích

Studijní aktivity a metody výuky
Seminář
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předpokládá se, že studenti budou vybaveni znalostí základních pedagogikých pojmů a kategorií
Výsledky učení
studenti porozumí sociálním vztahům v různých typech přirozeného i institucionálního sociálního prostředí, budou umět aplikovat své poznatky na modelové situace a budou schopni analyzovat sociální situace
Vyučovací metody
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Gordon,T. Lehrer Schuler Konferenz. &.
  • Haas, Irmgard. Ostatní děti smějí všechno : Radíme rodičům při výchově dětí od 3 do 11 let. 1. vyd. Praha : Portál, 1991. ISBN 80-85282-10-0.
  • Havlík, Radomír; Novotná, Marie; Prokop, Jiří. Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání : Skripta pro posl. pedag. fak.. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-781-8.
  • Klapilová, Světla. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Dotisk 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-7067-669-8.
  • Matějček, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6.
  • Matoušek, Oldřich; Miltová, Alena; Ryba, Jiří. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
  • Musil, Jiří V. Sociometrie v psychologické kognici : nástroj sociální kompetence učitele. 1. vyd. Olomouc : Cyrilometodějská teologická fakulta Univerzity Palackého, 2003. ISBN 80-238-8935-4.
  • Rýdl, Karel. Reformní praxe v současných školských systémech : Určeno pro posl. fak. filozof.. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-7066-077-5.
  • Schvabisch,L., Siems,M. Anleitung zum socialen Lernen fur Paare, Gruppen und Erziehuer.
  • Vážanský, Mojmír. Volný čas a pedagogika zážitku : Určeno pro posl. fak. pedag.. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1992. ISBN 80-210-0428-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Umění a užité umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní