| Název předmětu | Videotrénink ve škole 1 |
|---|---|
| Kód předmětu | KPG/VTI1 |
| Organizační forma výuky | Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Student bude po absolvování předmětu schopen prezentovat a zdůvodnit mikroanalýzy videozáznamu komunikace a vedení výukového procesu. Osvojí si základy vedení žáků k sebeřízení na základě fungování mozku a vědomé reflexe vztahových signálů ve vlastní komunikaci. Rozpoznává v komunikaci vztahově asymetrické výroky (interpretaci, manipulaci, hodnocení, mentorování, dvojné vazby, popírání vidění, ironie) a popisuje jejich důsledky pro činnost mozku příjemce a pro rozvoj jeho sebeřízení. Naučí se používat popisný jazyk, pátrání po porozumění, zveřejňovat své emoce, vyzývat žáky k navrhování dohod a dávat pozitivní a negativní zpětné vazby. Přehled témat: 1. VTI vznik a fungování v současnosti 2. Zásady práce VTI 3. Fungování mozku žáků během komunikace 4. Sociální potřeby (status, autonomie, důvěra, férovost) a potřeba jistoty a vliv jejich saturace na činnost mozku 5. Vztahové signály v komunikaci a jejich vztah k sociálním potřebám a jistotě 6. Sebeřízení žáků 7. Emoce v komunikaci 8. Poskytování zpětných vazeb v komunikaci 9. Vedení a řízení 10. Proces vedení 11. Zvládání acting - outů a manipulace v komunikaci se žáky 12. Práce s věcnými signály v komunikaci
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
Kooperativní výuka, Diskuse, Demonstrace dovedností
|
| Předpoklady |
| Odborné znalosti |
| nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
| s porozuměním užívat terminologii obecné didaktiky. |
| Odborné dovednosti |
| plánovat výuku a zdůvodnit volbu metod a forem výuky ve vztahu ke vzdělávacímu obsahu a výukovým cílům. |
| Obecné způsobilosti |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
| Odborné znalosti |
| student bude schopen rozumět podstatě respektující komunikace, bude schopen rozlišit efektivní a neefektivní komunikaci, bude reflektovat vlastní komunikaci prostřednictvím týdenních zápisů a na konci semestru vyjádří svůj posun a doporučení pro další dny |
| Odborné dovednosti |
| hodnotit výuku podle předem daných kritérií (hodnotícího archu) a svá tvrzení zdůvodnit. |
| Obecné způsobilosti |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
| Odborné znalosti |
| Kooperativní výuka, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
| Demonstrace dovedností, |
| Přednáška s analýzou videozáznamu, |
| Obecné způsobilosti |
| Přednáška s analýzou videozáznamu, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
| Odborné znalosti |
| Sebehodnocení, |
| Kolokvium, |
| Odborné dovednosti |
| Kolokvium, |
| Obecné způsobilosti |
| Průběžné hodnocení, |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |